Ahad, 16 Mac 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Emmet hiasi karpet merah Hollywood

Posted: 16 Mar 2014 06:51 AM PDT

Oleh Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah

JENAMA kasut, Emmett mungkin tidak sepopular Jimmy Choo. Namun, koleksi rekaan Zul Mohd ini mendapat tempat di hati selebriti Hollywood. Jika tahun lepas, beberapa selebriti Hollywood bersetuju untuk memperagakan kasut dan tas tangan rekaan anak Malaysia itu selepas diperkenalkan melalui media sosial.Antaranya pelakon yang pernah membintangi drama bersiri CSI: Crime Scene Investigation, Lauren Mayhew; pemenang tempat kedua American Next Top Model, Kiara Belen dan selebriti fesyen, Kimora Lee Simmons.

Lebih membanggakan personaliti TV dan pengacara acara karpet merah Anugerah Akademi Ke-86 atau Oscar 2014, Krystin Burtt pada 2 Mac lalu turut menggayakan kasut tumit tinggi dan tas tangan jenis clutch rekaan Zul Mohd.

Saya gembira kerana Krystin bersetuju menggayakan kasut saya walaupun kami hanya berhubung melalui media sosial. Alhamdulillah, kasut saya digayakan di dalam acara karpet merah Oscar 2014.

Selain mahu mengembangkan nama Emmet di luar negara, saya juga berharap dapat mengharumkan nama Malaysia di sana. Siapa sangka artis Hollywood sebenarnya menggemari rekaan anak tempatan.

Apa yang penting kita hasilkan sesuatu yang berkualiti, selesa dan mengikut trend di sana," ujarnya yang pernah menghasilkan rekaan kasut yang dipakai antaranya oleh isteri bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Siti Hasmah, penyanyi, Datuk Sheila Majid dan Ana Rafali.

MAS tetap di hati Shahana

Posted: 16 Mar 2014 06:51 AM PDT

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my

Shahana

PENGALAMAN berkhdmat sebagai pramugari di syarikat Malaysia Airlines System (MAS) hampir sepuluh tahun memberikan peluang kepada Nor Shahana Sakir meneroka lebih 15 buah negara.

Nor Shahana yang kini bekerja sebagai jurusolek bebas dan peniaga online tidak akan melupakan pengalamannya sepanjang bertugas dengan MAS.

Ramai yang membuat tanggapan negatif tentang kerjaya kru penerbangan. Tak kenal maka tak cinta. Selalunya mereka yang membuat spekulasi ini sama ada tak pernah pun naik kapal terbang atau tak cuba mengenali kru penerbangan dalam penerbangan sebagai seorang insan dan bukannya pekerja yang hanya melayan kemahuan dan keselesaan penumpang.

Kami juga memastikan keselamatan penumpang ketika dalam penerbangan. Bayangkan sewaktu penumpang tidur, kru berjaga dan mengawasi persekitaran di dalam kapal," ujarnya yang mempunyai pengalaman bekerja dengan pesawat Boeing 737, Boeing 777, Boeing 747 dan Airbus A330.

Tambah Nor Shahana, pramugari dilatih untuk mahir dan cekap mengendalikan peralatan keselamatan di dalam pesawat, mengawal dan mengendalikan situasi kecemasan dalam penerbangan.

Bahkan pramugari turut diberi latihan dan panduan untuk menangani keadaan jika kapal terbang terhempas atau ditching (terhempas di air) dan bagaimana hidupkan transmitter atau pisahkan raft daripada kapal.

Semuanya masih dalam ingatan sehingga kini walaupun sembilan tahun sudah berlalu. Kami juga dilatih untuk sentiasa sopan dan ramah mesra kepada penumpang. Cabaran dalam bidang ini ialah berjauhan daripada keluarga dan berserah sahaja kepada Allah hidup dan mati bila berada di dalam pesawat," katanya yang berharap pesawat MH370 dan kotak hitam ditemui segera.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved