Sabtu, 7 Disember 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Emas sulung berkilau di bumi Myanmar

Posted: 07 Dec 2013 09:59 AM PST

Daripada MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

ATLET wusyu, Diana Bong Siong Lin (tengah) menunjukkan pingat emas pertama Malaysia yang dimenanginya menerusi acara Nanquan pada Sukan SEA Myanmar di Stadium Tertutup Wunna Theikdi, Nay Pyi Taw, semalam. Turut kelihatan, Tai Cheau Xuen (kiri) yang berjaya memperoleh gangsa menerusi acara Nanquan dan Phoon Eyin turut meraih kilauan pingat yang sama melalui acara Jianshu. - MINGGUAN/FAUZI BAHARUDIN

NAY PYI TAW - Seperti dijangka, akhirnya pingat emas pertama negara disumbangkan melalui ratu wusyu, Diana Bong Siong Lin dalam acara nanquan wanita di Sukan SEA Myanmar ke-27,semalam.

Seolah-olah sudah belajar daripada kesilapan dua tahun lalu yang menyebabkan dia terlepas emas, atlet yang berasal dari Kuching, Sarawak itu mempamerkan persembahan cukup sempurna bagi meraih catatan 9.70 mata, mengatasi tujuh atlet lain.

Rakan senegaranya, Tai Cheau Xuen meraih pingat gangsa melalui kutipan 9.67 mata, sementara perak menjadi milik atlet Vietnam, Phuong Bui Minh (9.68 mata).

Satu lagi pingat gangsa turut diraih oleh Phoon Eyin menerusi acara jianshu wanita dengan emas menjadi milik Vietnam dan perak dimiliki Myanmar.

Kejayaan Diana itu memberikan permulaan baik kepada skuad wusyu negara yang mensasarkan tiga pingat emas daripada 40 pingat yang menjadi sasaran Majlis Olimpik Malaysia (MOM).

"Sebelum beraksi, saya memang rasa tertekan kerana tahu Malaysia meletakkan harapan yang terlalu tinggi kepada saya untuk memenangi pingat emas.

"Kepala saya juga sedikit pening kerana baru pulih daripada masalah cirit birit, tetapi apabila masuk ke dalam gelanggang, saya hanya memberikan yang terbaik dan tidak fikirkan mengenai perkara lain.

"Apabila saya melihat catatan 9.70 mata, saya sangat gembira kerana tahu pingat emas pasti menjadi milik saya," katanya yang ditemui sebaik berakhir acara nanquan, semalam.

Diana juga sempat berpesan kepada atlet-atlet negara yang pernah memenangi pingat emas sebelum ini, jangan sama sekali merasakan mereka akan mendapat pingat itu dengan mudah pada masa akan datang.

"Jika Sukan SEA yang lalu telah menang pingat emas, jangan difikirkan lagi bahawa anda akan menang sekali lagi dengan mudah.

"Anda akan meletakkan diri dalam tekanan jika berasa sedemikian dan apa yang paling penting adalah kekuatan mental," katanya yang juga pemenang pingat emas di Sukan SEA 2007 dan 2009.

Diana akan meneruskan perjuangan dalam dua lagi acara iaitu nandao pada hari ini dan nangun, esok.

Tuan rumah, Myanmar seperti diduga mengaut dua emas melalui acara duilian lelaki dan changquan lelaki.

Misi pertahan emas

Posted: 07 Dec 2013 09:59 AM PST

Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my

SKUAD Harimau Muda sempat bergambar bersama sebelum berlepas ke Myammar di KLIA, Sepang, semalam.

SEPANG - Harimau Muda selamat berangkat ke Myanmar, semalam dengan meninggalkan segala tekanan di tanah air bagi memastikan misi mempertahankan pingat emas pada Sukan SEA dapat dilaksanakan dengan jayanya.

Skuad bawah 23 tahun negara itu mengetuai beberapa sukan lain seperti badminton, renang, sepak takraw dan kanu yang turut berlepas awal pagi semalam menaiki pesawat Malaysia Airlines System (MAS) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk ke Myanmar.

Jurulatih Harimau Muda, Datuk Ong Kim Swee berkata, tekanan daripada pelbagai pihak termasuk penyokong yang mahu melihat skuad kebangsaan mengulangi kecemerlangan, dua tahun lalu tidak perlu dibawa bersama kerana mahu pemain beraksi dengan tenang.

Malah, Kim Swee percaya pemainnya mampu mengawal setiap tekanan yang dihadapi, selain berharap segala perancangan pasukan berjalan dengan baik.

"Mereka sudah banyak menerima tekanan sebelum ke Myanmar dan saya tidak mahu memberikan tekanan kepada pemain kerana ia pasti mengganggu fokus mereka.

"Dalam bola sepak saya percaya kemenangan sesebuah pasukan bukan disebabkan oleh seorang individu tetapi kerana kekuatan mental semua pemain," katanya di sini, semalam.

Harimau Muda akan memulakan aksi pertama pada Selasa ini menentang Brunei di Stadium Zayyarthiri, Nay Pyi Taw.

Kim Swe memberitahu, perancangannya sebaik tiba di Myanmar adalah untuk melihat keadaan padang, selain mahu mengatur jadual yang lebih sistematik.

"Kami mengharapkan keadaan padang yang baik di sana nanti dan mahu pemain membiasakan diri dengan suasana pada temasya itu.

"Saya juga perlu menilai jarak tempat penginapan ke stadium bagi membolehkan saya merancang waktu sesuai untuk menjalani latihan dan sekiranya salah satu daripada perancangan kami ini terganggu ia mampu memberikan kesan yang tidak baik kepada pasukan," kata Kim Swee.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved