Selasa, 24 Disember 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Ikhwan diisytihar pengganas

Posted: 24 Dec 2013 10:22 AM PST

KAHERAH 24 Dis. - Pergerakan Ikhwanul Muslimin diisytihar sebagai pertubuhan pengganas, beberapa jam selepas sebuah kereta mengandungi bom diletupkan di sebuah ibu pejabat polis di Mansoura, utara Kaherah yang menyaksikan sekurang-kurangnya 14 orang maut.

Pengumuman tersebut dibuat oleh Perdana Menteri Mesir, Hazem al-Beblawi, lapor agensi berita rasmi, MENA hari ini.

MENA memetik jurucakap Hazem, Sherif Showky sebagai berkata, pergerakan tersebut telah dikategorikan sebagai pertubuhan pengganas oleh Perdana Menteri Mesir.

Kejadian tersebut yang merupakan serangan bom terburuk sejak tentera menggulingkan bekas Presiden, Mohammed Mursi pada Julai lalu, berlaku beberapa minggu sebelum satu pungutan suara diadakan berhubung Perlembagaan baharu negara ini.

Sumber keselamatan memaklumkan, letupan itu sangat kuat dan menyebabkan sebahagian daripada bangunan terbabit runtuh.

"Kebanyakan mangsa merupakan anggota polis,'' kata Gabenor Daqahleya, Omar al-Shawatsi.

Jelas sumber itu, ketua pasukan keselamatan Daqahleya, Sami el-Mihi cedera dan dua pembantunya terbunuh dalam letupan tersebut.

"Impak letupan itu boleh dirasai sejauh kira-kira 20 kilometer dan memecahkan tingkap di bangunan-bangunan berdekatan,'' kata sumber itu.

Laman web agensi berita al-Jazeera melaporkan, kerajaan sementara Mesir menuduh Ikhwanul Muslimin mendalangi serangan tersebut.

Bagaimanapun, Ikhwanul Muslimin dalam satu kenyataan turut mengutuk serangan berkenaan.

Kerajaan sementara Mesir yang disokong tentera sering menuduh Ikhwanul Muslimin menaja dan melatih anggota militan yang melancarkan serangan ke atas pasukan keselamatan di Semenanjung Sinai. - AFP/AGENSI

Suthep boleh ditangkap - DSI

Posted: 24 Dec 2013 10:22 AM PST

BANGKOK 24 Dis. - Pemimpin bantahan antikerajaan, Suthep Thaugsuban (gambar) dan 37 pengikutnya boleh ditahan sekiranya tidak mengakui dakwaan mencetuskan huru-hara yang dikemukakan terhadap mereka.

Ketua Jabatan Siasatan Khas (DSI), Tarit Pengdit berkata, pihaknya akan mendapatkan kebenaran Mahkamah Jenayah untuk menahan 38 individu tersebut jika mereka gagal berbuat demikian.

"Waran tangkap ke atas Suthep sebenarnya telah pun dikeluarkan. Baki lagi 37 pengikutnya juga bakal berdepan nasib sama," katanya dalam satu sidang akhbar di sini hari ini.

Tarit berkata, kumpulan pertama terdiri daripada 17 pengikut Suthep itu perlu hadir ke DSI pada Khamis dan Jumaat ini, sementara bakinya pada 2 dan 3 Januari depan.

Suthep bersama pengikutnya didakwa mengugut untuk menyingkirkan kerajaan, menghasut orang ramai melanggar undang-undang dan mencetuskan huru-hara serta menghina wakil negara-negara asing.

Terdahulu, tindakan penunjuk perasaan untuk menghalang proses pendaftaran calon pilihan raya umum Thailand di Stadium Thai-Jepun di Dan Daeng di sini, tidak mendapat sambutan menyebabkan kumpulan penunjuk perasaan terpaksa bersurai. - AGENSI

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved