Sabtu, 28 Disember 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Jururawat lelaki kerjaya maskulin

Posted: 27 Dec 2013 11:01 AM PST

LELAKI dalam dunia kejururawatan? Mungkin ada yang tertanya-tanya mengapa si jejaka masa kini memilih kerjaya kejururawatan yang dikuasai kaum hawa.

Seperti diketahui ramai, profesion kejururawatan masa kini tidak lagi dibezakan mengikut jantina.

Stereotaip bidang kerjaya jururawat yang hanya menjadi pilihan si feminin tidak lagi benar kerana si maskulin juga tidak ketinggalan memilihnya.

Maklumlah keadaan dalam dunia pencarian kerja yang tidak menentu menjadikan pasaran kerja sesetengah sektor semakin kritikal.

Itulah profesion kejururawatan yang bakal memberikan ganjaran, namun cabarannya membuatkan si jejaka terus melihat bidang tersebut sebagai kerjaya yang menarik

untuk diceburi.

- SYAHRIL/DJOHAN SHAHRIN SHAH

24 pasukan berentap pada Endurance Plus 2013

Posted: 28 Dec 2013 04:44 AM PST

BAGAIKAN pelumba Formula 1 ketika berentap di Singapura, para petugas media baru-baru ini merasai keunikkan berlumba go-kart di sebelah malam di Litar Speedway Lebuhraya Elite, Subang.

Perlumbaan anjuran PLUS Bhd. yang diadakan setahun sekali itu berjaya mengumpulkan seramai 100 orang pelumba yang dibahagikan kepada 20 pasukan.

Setiap pasukan disertai empat pelumba dan mereka perlu menghabiskan perlumbaan dalam masa 25 minit bagi merebut kejuaraan yang ditawarkan.

Buat julung kalinya, acara tersebut diadakan pada sebelah malam membuatkan cabaran yang dilalui para peserta lebih sengit tambahan pula dengan keadaan litar basah kerana hujan di sebelah petang.

Keadaan licin itu membuatkan ramai pelumba tersasar dari litar dan ada juga yang mengalami masalah go-kart mereka berpusing.

Namun semua cabaran itu disahut petugas media dengan persembahan bertenaga sehingga membuatkan acara itu sangat mendebarkan.

Ketua Komunakasi Korporat Plus Bhd., Mohd Nizam Ismail berkata, program seumpama ini bertujuan mengeratkan silaturahim di antara petugas media dengan pengurusan syarikat.

Ia adalah sebahagian program PLUS untuk memberi penghargaan kepada pihak media yang bertungkus lumus bekerja untuk menyampaikan berita-berita kepada masyarakat," katanya.

Pada acara tersebut, perlumba muda Formula 3 negara, Nabil Jan Al Jeffri turut meberi tip menarik kepada petugas media bagi memberikan cabaran pada perlumbaan tersebut.

Acara Go Kart Endurance PLUS 2013 itu dimenangi oleh pasukan 7 Tapau dari NTV7 yang membawa pulang wang tunai RM5,000 beserta trofi dan piala pusingan.

Tempat kedua dimenangi oleh Poonai Racing dan diikuti The Banana di tempat ketiga, Hot Rod di tempat keempat dan Lumba Berahi di tempat kelima.

Masing-masing membawa hadiah berupa wang tunai dan trofi.

- AMIRUL AFIQ

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved