Isnin, 4 November 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Pulang dengan kebanggaan

Posted: 04 Nov 2013 10:40 AM PST

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my

Pemain-pemain Pahang meraikan kejuaraan menjulang Piala Malaysia bersama penyokong setia mereka sebaik saja tiba di Stadium Darul Makmur, Kuantan semalam. Skuad Tok Gajah menamatkan penantian 21 tahun selepas menumpaskan Kelantan 1-0 dalam perlawanan akhir di Stadium Shah Alam, kelmarin.

KUANTAN - Ribuan penyokong yang datang dari seluruh pelosok negeri sanggup menunggu lebih dua jam untuk menyambut kepulangan wira-wira Tok Gajah yang membawa pulang Piala Malaysia ke Pahang selepas 21 tahun, semalam.

Walaupun tanpa sambutan rasmi, kepulangan pemain yang menaiki bas dinantikan lebih 1,000 peminat yang berkumpul di Stadium Darul Makmur, Kuantan sejak pukul 5 petang lagi.

Mereka langsung tidak berganjak biarpun pengumuman dibuat bahawa sambutan rasmi ketibaan pemain dan Piala Malaysia dibatalkan, malah bas yang membawa pasukan hanya tiba pada jam 7.30 malam.

Kelihatan 50 buah motosikal berkuasa tinggi dan 30 buah kereta turut mengiringi ketibaan pemain yang bertolak dari ibu negara pada pukul 2.30 petang.

Penyerang Tok Gajah, Mohd. Fauzi Rozlan mengakui teruja dengan sambutan peminat.

"Terima kasih yang tidak terhingga kepada seluruh peminat Pahang yang sentiasa memberi sokongan padu sehingga Piala Malaysia berjaya menjadi milik Tok Gajah.

"Syukur Alhamdulilah, Pahang berjaya menjuarai Piala Malaysia dan mengulangi sejarah 1992," katanya.

Bagi peminat setia Tok Gajah, Zulkarnain Osman, 31, dari Felda New Zealand, Maran, dia sanggup datang berkonvoi bersama ahli keluarga semata-mata mahu menyambut kepulangan Piala Malaysia.

"Saya sangat berbangga dengan kemenangan ini dan teruja untuk bersama rakyat Pahang menyambut ketibaan piala yang menjadi idaman," katanya.

Rozita Abdullah, 40, dari Tanah Putih Baru, Kuantan tidak berganjak dari pekarangan stadium walaupun dimaklumkan sambutan rasmi ketibaan pasukan dibatalkan.

"Saya yakin mereka tetap akan datang. Akhirnya selepas beberapa jam menanti, Pahang muncul tanpa menghampakan peminat," ujarnya.

Sementara itu, Azrul Affandi Abdul Rahman, 20, dari Sungai Isap, Kuantan berharap kejayaan ini menjadi pemangkin buat Pahang terus menjadi pasukan digeruni.

"Ayuh Tok Gajah! Saya harap Pahang akan lebih matang dan memantapkan corak permainan pada masa akan datang demi mengekalkan kejuaraan," ujarnya.

Terdahulu, pemain Pahang turut menerima sambutan hangat ketika mereka berhenti rehat di Hentian Rawat dan Rehat (R&R) Termerloh.

Walaupun hanya singgah kira-kira 20 minit, namun keterujaan peminat cukup tinggi dengan ramai yang tidak melepaskan peluang bersalaman dan bergambar dengan pemain Pahang.

Antara menjadi tumpuan, penjaring gol tunggal, Matias Conti dan penjaga gol Khairul Azhan Mohd. Khalid.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Datuk Mohd. Johari Hussain berkata, kerajaan negeri akan mengadakan majlis khas bagi meraikan para pemain pada 8 November ini di Stadium Darul Makmur.

'Perpisahan yang mengecewakan'

Posted: 04 Nov 2013 10:40 AM PST

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my

Norfarhan Muhammad tidak mampu menyembunyikan kekecewaan selepas Kelantan tewas kepada Pahang, kelmarin.

KOTA BHARU - Pada ketika final Piala Malaysia 2013 menjadi perlawanan terakhir buat beberapa tonggak utama Kelantan yang bakal berhijrah musim depan, ia umpama perpisahan yang cukup mengecewakan selepas gagal mempertahankan kejuaraan.

Biarpun Kelantan sudah menggondol pelbagai kejuaraan dalam tempoh lima tahun terakhir, termasuk muncul juara treble musim lalu dan juara Piala FA tahun ini, namun kekalahan 1-0 kepada Pahang kelmarin kenyataan yang amat pedih untuk diterima The Red Warriors.

Pemain sayap Kelantan, Mohd. Norfarhan Muhammad mengakui, dia cukup terkilan gagal membantu pasukannya mempertahankan kejuaraan.

Norfarhan, yang dikaitkan dengan penghijrahan ke Johor Darul Takzim (Johor DT) bagaimanapun menegaskan, dia dan rakan-rakan telah bermati-matian sepanjang perlawanan.

"Kekecewaan gagal mempertahankan kejuaraan Piala Malaysia memang amat dirasai, namun apakan daya nasib tidak menyebelahi Kelantan walaupun memiliki beberapa peluang terhidang.

"Saya ingin merakamkan ucapan terim kasih kepada peminat yang tidak putus-putus memberi sokongan padu kepada Red Warriors setiap kali kami beraksi termasuklah pada perlawanan malam tadi (kelmarin)," katanya ketika tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LSTIP), Pengkalan Chepa dekat sini semalam.

Mengulas mengenai masa depannya bersama Red Warriors musim hadapan, pemain yang terkenal dengan gelaran Ben 10 itu mengakui, belum membuat keputusan sama ada mahu kekal bersama Kelantan atau atau sebaliknya, tahun depan.

Katanya, ketika ini dia hanya mahu berehat seketika dan keputusan hanya akan dibuat dalam tempoh antara seminggu hingga dua minggu lagi.

"Saya belum buat keputusan...pagi tadi saya sudah berjumpa dengan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) Tan Sri Annuar Musa. Lagipun kontrak saya bersama Kelantan akan tamat hujung bulan ini," ujarnya.

Selain Norfarhan, beberapa nama besar dalam pasukan Kelantan turut dikaitkan bakal berhijrah ke pasukan Johor DT.

Mereka yang disebut-sebut adalah tonggak pertahanan, Mohd. Daudsu Jamaluddin, Azizi Mat Rose, S. Subramaniam dan Mohd. Shakir Shaari.

Azizi ketika ditemui turut mengakui, belum membuat keputusan mengenai masa depannya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved