Isnin, 25 November 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Ciri keselamatan baharu Teana

Posted: 24 Nov 2013 10:09 AM PST

Oleh JOHARDY IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

Dari sudut pandangan belakang, Nissan Teana mengekalkan reka bentuknya.

SEKALI pandang, Teana 250 XV V6 2.5L seperti tidak ada perubahan dengan model yang diperkenalkan dua tahun lalu. Anda tidak salah. Model ini menjalani hanya sedikit penambahbaikan, terutama dalam aspek keselamatan.

Model eksekutif sedan ini dilengkapi dengan ciri keselamatan baru iaitu sistem amaran sudut tidak kelihatan atau blind spot warning (BSW) bagi meningkatkan kepekaan pemandu, sekali gus mengurangkan risiko kemalangan.

Sistem amaran itu menggunakan dua alat pengesan radar berkuasa 24GHz di bamper belakang bagi mengesan objek bergerak dengan pemandu diberi amaran menerusi lampu LED atau bunyi buzzer jika ada ancaman bahaya di zon peka seluas tiga meter.

Lampu tersebut terletak di bahagian dalam tingkap pintu, bertentangan dengan cermin sisi. Bunyi buzzer akan bernyala apabila pemandu menggunakan lampu isyarat untuk menukar lorong.

Satu lagi ciri yang ketara ialah ruang dalaman kabinnya yang menggunakan warna gelap keseluruhan, sekali gus menyerlahkan ciri kemewahan moden dan elemen sport untuk menarik golongan eksekutif muda untuk memilikinya. Model sebelum ini menggunakan salutan kayu pada kemudi roda dan kali ini, ditukar warna kepada hitam.

Perubahan pada warna dalaman itu tidak menjejaskan hakikat bahawa Nissan Teana adalah sebuah kereta yang luas dan selesa bagi paras ketinggian kepala dan kaki dengan keluasan badan 2,775 milimeter.

Ini menjadikan pemanduan jauh, sesuatu yang tidak menyakitkan dan sekiranya terperangkap dalam kesesakan lalu lintas sekali pun, pemandu Teana tidak akan terasa lesu.

Ini didorong oleh sistem gantungan yang mampu menyerap gegaran akibat permukaan jalan tidak rata atau berlubang, kerusi kulit yang empuk, pendingin hawa yang memiliki kawalan dua suhu, pelindung cahaya di bahagian cermin belakang dan kedap bunyi yang memastikan bunyi bising jalan raya tidak memasuki kabin.

Di bahagian luaran, perubahan kecil pada jeriji yang digelapkan sedikit krom dan bodykit serta spoiler dipasang standard iaitu sudah dikira sekali dalam kereta berbanding sebelum ini, dikira sebagai opsyen.

Diperkasa oleh enjin V6 2.5 liter yang menjana kuasa maksimum 179.7 kuasa kuda (hp) dengan kuasa kilas 228 Newton meter (Nm) serta gear transmisi Xtronic CVT, Teana mampu memberi kuasa pecutan yang dimahukan, di sebalik imejnya sebagai sedan eksekutif yang elegan.

Teana 2.5 liter ini memiliki ciri-ciri yang patut ada pada sebuah kereta sedan eksekutif iaitu butang menghidupkan enjin, cruise control, fungsi memori kerusi pemandu, pemain enam cakera padat, lampu depan Xenon, lampu belakang LED, sistem anti kunci membrek dengan edaran kuasa membrek elektronik dan bantuan brek serta kawalan dinamik kenderaan untuk kestabilan yang lebih.

Sejak dilancarkan November 2010, lebih 8,000 Nissan Teana dijual, sekali gus muncul model kedua paling laris dalam segmen sedan mewah eksekutif bukan nasional dengan perkongsian pasaran 16.3 peratus.

Edaran Tan Chong Motors (ETCM) selaku pengedar tunggal kenderaan Nissan di Malaysia telah menjual 34,966 unit kenderaan tahun lalu, sekali gus menjadikan Nissan jenama automotif bukan nasional nombor dua dengan mencatat pertumbuhan jualan keseluruhan sebanyak 13.7 peratus.

Model itu didatangkan dalam lima warna iaitu kelabu, perak, hitam, emas dan putih di tawarkan pada harga atas jalan RM173,100 seunit.

Hyundai jual kereta hidrogen tahun depan

Posted: 24 Nov 2013 10:09 AM PST

HYUNDAI memperkenalkan model Tucson Hydrogen pada Pameran Auto di Los Angeles, baru-baru ini,

DETROIT 24 Nov. - Hyundai bakal menjadi pengeluar kereta pertama mengkomersialkan kereta berkuasa hidrogen tahun hadapan menerusi model utiliti sukan (SUV), Tucson baharu.

Ketua Pegawai Eksekutif Hyundai Amerika Utara, John Krafcik berkata, Hyundai akan menjadi pengeluar pertama yang mengkomersialkan teknologi baharu berkenaan di pasaran Amerika Syarikat (AS).

"Kereta berkenaan ketika ini sudah bersedia untuk memahat sejarah industri," katanya.

Walaupun ketika ini industri automotif memberi fokus kepada kenderaan hibrid dan elektrik, pengeluar seperti Hyundai, Toyota dan Honda telah bergerak ke penyelidikan teknologi hidrogen.

Honda juga memperkenalkan kereta konsep berkuasa hidrogen pada pameran yang sama, manakala Toyota pada Pameran Auto Tokyo, minggu lepas.

Hyundai merancang menjual Tucson hidrogen di bahagian selatan California dahulu kemudian dikembangkan ke kawasan lain selaras dengan penambahan stesen mengisi hidrogen untuk kereta berkenaan. - AGENSI

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved