Isnin, 25 November 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Dua pendaki sesat ditemui selamat

Posted: 24 Nov 2013 04:00 AM PST

Oleh ASLIZA MUSA

TANJUNG MALIM 24 Nov. - Dua lelaki yang sesat ketika menyertai ekspedisi mendaki Hutan Gunung Liang, Behrang Ulu dekat sini hari ini selamat setelah ditemui pasukan mencari dan menyelamat.

Low Eng Chai, 30, dan Loo Yuen Kian, 30, masing-masing dari Kepong dan Taman Intan Baiduri, Kuala Lumpur ditemui kira-kira pukul 1.55 petang setelah memasuki hutan tersebut pada pukul 1 petang.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Othman Nanyan berkata, kedua-dua mereka memulakan pendakian melalui kawasan Loji Air Sungai Dara, Behrang Ulu dan meninggalkan kenderaan mereka di kawasan air terjun berhampiran.

Katanya, mereka hanya menyedari tersesat setelah setengah jam pendakian selepas tidak menjumpai jalan menuju ke puncak gunung.

"Mereka mengambil keputusan untuk berpatah balik namun gagal menjumpai jalan keluar sebelum bertindak menghubungi talian 999 bagi memohon bantuan," katanya.

Menurutnya, usaha mencari mangsa yang dijalankan bersama pihak polis, Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) itu turut dibantu oleh dua Orang Asli kawasan berhampiran.

Katanya, mangsa berjaya dijejaki selepas pasukan mencari dan menyelamat ternampak kepulan asap daripada unggun api yang dinyalakan mangsa.

"Berpandukan asap itu, pasukan mencari dan menyelamat berjaya menemui mangsa kira-kira jam 1.55 petang dalam keadaan selamat," katanya. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved