Rabu, 20 November 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Ketua kumpulan Tuhan Harun direman 7 hari

Posted: 20 Nov 2013 09:09 PM PST

KUANTAN 21 Nov. - Polis mendapatkan perintah tahanan reman selama tujuh hari bermula hari ini terhadap Ketua kumpulan ajaran sesat Tuhan Harun, Harun Mat Saat, 47, bagi membantu siasatan kes pembunuhan Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama, Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Ahmad Raffli Abdul Malik yang ditembak mati pada 10 November lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, Senior Asisten Komisioner Mohd. Zakaria Ahmad berkata, turut direman iaitu isteri ketiga Harun, Azida Mohd. Zol, 30, dan pemandunya, Nor Hairi Harun, 41.- UTUSAN

Tuhan Harun akhirnya diberkas

Posted: 20 Nov 2013 10:27 AM PST

Oleh NORAZRIN MARZUKI
pengarang@utusan.com.my

Harun Mat Saat

KUALA LUMPUR 20 Nov. - Selepas 10 hari diburu, polis akhirnya memberkas ketua Tuhan Harun iaitu Harun Mat Saat dalam serbuan ke atas sebuah rumah di Bandar Baru Tangkak, Johor, hari ini.

Lelaki berusia 47 tahun itu ditangkap kira-kira pukul 3.30 petang oleh sepasukan polis yang memburunya bagi membantu siasatan kes pembunuhan seorang pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Ahmaf Rafli Abdul Malik pada 10 November lalu.

Menurut sumber, turut diberkas dalam serbuan itu ialah seorang pengikut Tuhan Harun iaitu Nor Hairi Harun, 41, dan isteri ketiga Harun iaitu Azida Mohd. Zol, 30.

Katanya, Nor Hairi ditahan di Jalan Hospital Tangkak pada pukul 3.20 petang oleh sepasukan polis.

"Susulan tangkapan itu polis menyerbu sebuah rumah di Taman Bandar Baru Tangkak dan menahan Harun bersama isteri ketiganya, Azida.

"Tuhan Harun diberkas sepasukan polis yang berjaya menjejakinya selepas waran tangkap dikeluarkan ke atasnya setelah gagal menghadirkan diri ke mahkamah atas tuduhan mengamalkan ajaran sesat dan menghina Islam dengan mengaku sebagai tuhan.

"Selain itu, dia juga telah diminta menyerah diri bagi membantu siasatan kes pembunuhan Ahmad Rafli baru-baru ini," kata sumber itu ketika dihubungi hari ini.

Ketiga-tiga suspek yang ditahan hari ini termasuk dalam senarai 27 ahli kumpulan Tuhan Harun yang dikesan oleh polis dan gambar mereka diedarkan oleh Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan pada 15 November lalu.

Sumber itu berkata, suspek juga akan diserahkan kepada pihak polis di Jabatan Siasatan Jenayah untuk siasatan lanjut bagi mengenal pasti sejauh mana penglibatan suspek dalam kes pembunuhan tersebut.

Dalam kejadian pukul 2.30 petang 10 November lalu, Ketua Penolong Pengarah Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Ahmad Rafli Abdul Malek maut ditembak seorang daripada tiga lelaki berjubah hitam dan berkopiah di hadapan rumahnya di Indera Mahkota 2, Kuantan.

Mangsa mati selepas terkena tiga das tembakan yang dilepaskan oleh suspek dari jarak dekat.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved