Jumaat, 25 Oktober 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Berlindung di Raudhatus Sakinah

Posted: 25 Oct 2013 12:31 AM PDT

Oleh mariatul qatiah zakaria
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar Ghazali Basri

Didikan agama amat dititikberatkan di Pusat Bimbingan dan Perlindungan Remaja Puteri Raudhatus Sakinah.

REMAJA semuda 12 tahun ini merupakan antara penghuni Pusat Bimbingan dan Perlindungan Remaja Puteri Raudhatus Sakinah cawangan Selangor.

Dengan hanya beranggapan bapanya lebih menyayangi abang-abangnya, Ummi (bukan nama sebenar) menjadi seorang anak gadis liar dan kurang ajar.

Pada kedua-dua ibu bapanya pernah dihamburkan kata-kata kesat serta makian.

Namun itu semua cerita dahulu kena Ummi kini telah menyedari kesilapannya dan berusaha mencari jalan hidup yang lebih lurus.

Memahami situasi anak gadis tersebut, Ummi seperti remaja-remaja lain turut 'menuntut' kasih sayang daripada kedua ibu bapanya.

Walaupun anak tunggal perempuan dalam keluarga, Ummi mendakwa dirinya tidak disayangi apatah lagi mendapat perhatian yang sewajarnya daripada kedua orang tuanya.

"Mak dan ayah sentiasa sibuk, mereka berdua tidak penah mempunyai masa untuk saya serta kedua-dua abang saya.

"Apa sahaja kemahuan kami akan diberikan tanpa banyak soal. Tetapi mengapa saya ditempatkan di sini? Kerana saya dapat rasakan yang kedua ibu bapa saya lebih memberi perhatian dan kasih sayang kepada kedua abang-abang saya.

"Ini dapat dilihat apabila mereka (abang) meminta wang ayah akan memberi beratus ringgit tetapi jika saya yang memintanya tidak pernah dapat lebih daripada RM50," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Mungkin masih muda serta inginkan perhatian lebih, Ummi mendapatkan kesemuanya melalui rakan-rakan.

Memberitahu dia lebih senang dan selesa apabila berada dalam kelompok rakan-rakannya. Ummi tidak menafikan akibat daripada pergaulan bebasnya itu dia juga sudah mengenali apa itu rokok dan arak.

Menafikan pernah menjalinkan hubungan ranjang dengan mana-mana rakan lelaki yang lain, Ummi memberitahu dirinya hanya menyentuh rokok dan arak serta sesekali mengambil dadah.

Mengakui apa yang dilakukan adalah pengaruh daripada rakan-rakannya, Ummi kini sedar akan kesalahan yang telah dilakukan terutama terhadap kedua ibu bapanya.

Ingin memohon keampunan daripada mereka sebaik sahaja tamat pemulihan di Raudhatus Sakinah, Ummi, menyatakan dia akan menebus kembali masa-masa lalu yang telah disia-siakan.

Keldai dadah

Bagi Jelita (bukan nama sebenar) pula, akibat daripada ketiadaan kedua ibu bapanya yang telah meninggal dunia sejak dia berusia sembilan tahun seterusnya dijaga oleh kakaknya, dia menjadi seorang remaja liar sehingga melahirkan anak luar nikah.

Bukan itu sahaja, Jelita juga merupakan 'keldai dadah' diupah oleh teman lelakinya yang merupakan rakyat Afrika.

Mengakui bersekedudukkan dengan teman lelakinya sejak berusia 18 tahun, Jelita yang kini berusia 21 tahun telah menghuni Raudhatus Sakinah sejak tiga tahun lalu.

Bercerita lanjut mengenai kejadian yang berlaku, Jelita memberitahu dia merupakan anak bongsu daripada 10 beradik.

Setelah ketiadaan ibu dan bapanya, dia dijaga oleh kakaknya manakala adik beradiknya yang lain tidak mengambil peduli akan dirinya.

Mengakui adik-beradiknya yang lain tidak penah menjalani suruhan Allah (kecuali abang sulungnya), Jelita berkata, kakak yang menjaganya juga tinggal serumah dengan teman lelakinya.

Akibat daripada ingin bebas serta tidak tahan sering dipukul dan dimarahi teman lelaki kakaknya, Jelita telah melarikan diri dari rumah.

"Keluarga saya berpecah-belah setelah ketiadaan mak dan ayah. Lagipun saya tidak mendapat pendidikan agama secukupnya dan adik-beradik yang lain pula tidak menunjukkan contoh yang baik. Saya juga sering tidak sependapat dengan kakak (yang tinggal bersama) menyebabkan saya mengambil keputusan melarikan diri.

"Saya lebih selesa dengan kehidupan tanpa dikelilingi adik-beradik sehinggalah kejadian ini (hamil anak luar nikah) berlaku," tambahnya lagi.

Dihantar oleh kakaknya ke rumah tersebut, Jelita kini semakin selesa dengan didikan agama serta ilmu yang diperoleh di pusat bimbingan tersebut.

Tidak terfikir untuk keluar dari pusat bimbingan tersebut, Jelita mengakui mahu menjadi penghuni tetap di situ lebih-lebih lagi apabila bekas teman lelakinya sehingga kini masih mencarinya.

Ini kerana sebelum dimasukkan ke pusat tersebut, dia serta bekas teman lelakinya telah ditangkap polis atas tuduhan disyaki memiliki dadah.

Tetapi ketika itu Jelita bernasib baik kerana semasa ditahan dadah yang dicari polis tidak ada bersama mereka.

Bagaimanapun Jelita telah bekerjasama dengan polis dengan menyalurkan maklumat mengenai bekas teman lelakinya yang memang merupakan pengedar dadah.

Akhirnya bekas teman lelaki Jelita telah ditahan dan dipenjara selama tiga tahun atas kesalahan yang dilakukan.

Apa yang diharapkan Jelita ialah penyatuan semula kesemua ahli keluarganya dan yakin dengan dirinya sendiri untuk mengharungi hari-hari mendatang.

Lahir anak di bilik air

Dalam pada itu, seorang lagi penghuni pusat tersebut, Yan (bukan nama sebenar) tersasar daripada landasan hidup bukan disebabkan kurang didikan agama mahupun perhatian daripada keluarga, sebaliknya menganggap hidupnya terlalu dikongkong keluarga.

Justeru tawaran yang diterima untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading dijadikan 'tiket' untuk hidup bebas.

Yan seperti seorang remaja yang terkena kejutan budaya. Dia menjalin hubungan dengan seorang lelaki sehingga melahirkan anak luar nikah baru-baru ini.

Dilihat begitu naif, ketika ditanya mengenai kandungannya, Yan memberitahu, dia tidak mengetahui dirinya mengandung sehinggalah melahirkan bayi di dalam bilik air di rumahnya.

Dia akhirnya dihantar ke pusat bimbingan tersebut oleh keluarga dalam usaha membawanya pulang ke pangkal jalan.

Yan menyesali apa yang telah berlaku dan berharap setelah selesai menjalani proses pemulihan di pusat tersebut dia dapat menyambung kembali pengajiannya yang tertangguh dan dapat berjasa kepada kedua ibu bapanya.

Setem karya istimewa

Posted: 25 Oct 2013 12:31 AM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar WAHIDAH ZAINAL ARIPIN

Mearia Hamzah (duduk kiri) bersama Wivina Belmonte (duduk kanan) bergambar bersama tiga pemenang Pertandingan Seni Colours of My World, Lovira Jospely (berdiri dua dari kiri), Stephanie Tam (tiga dari kiri) dan Intan Syafienaz Mohamad Bakhid (duduk tengah) di Kuala Lumpur baru-baru ini.

MESEJ utama, jangan lihat mereka sebagai anak atau orang kelainan upaya (OKU), tapi lihatlah mereka sebagai kanak-kanak yang mempunyai impian, perasaan dan masa depan.

Seorang kanak-kanak cacat bukanlah kelainan upaya kerana mereka tidak boleh berjalan, melihat atau mendengar, sebaliknya mereka menjadi lain kerana sikap masyarakat yang meminggirkan mereka.

"Apabila kita melihat pada kelainan upaya kanak-kanak tersebut dan bukan melihatnya seorang individu, ia bukan saja memberi satu tanggapan yang salah malah tidak adil bagi kanak-kanak tersebut.

"Lebih teruk apabila sikap kita sendiri umpama menafikan sumbangan yang boleh diberikan kanak-kanak tersebut kepada masyarakat," kata Wivina Belmonte, wakil Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) Malaysia sempena majlis penyampaian hadiah pemenang Pertandingan Seni Colours of My World di Pavilion, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tiga pemenang Lovira Jospely, 14, dari Penampang, Sabah, Stephanie Tam Zhu Shin, 14, dari Shah Alam, Selangor dan Intan Syafienaz Mohamad Bakhid, 17, dari Sitiawan, Perak merupakan pemenang daripada 120 penyertaan yang diterima.

Masing-masing menerima hadiah berupa wang tunai berjumlah RM10,000 setiap seorang daripada Pos Malaysia Berhad sebagai tanda penghargaan atas usaha dan kreativiti mereka.

Dalam menghuraikan inspirasi mereka ketika menghasilkan karya seni, Stephanie berkata, dia mengilhamkan warna dan alam semula jadi sebagai sebahagian elemen yang menyumbang kepada kemenangannya.

Stephanie juga bijak menggunakan krayon dan warna pastel minyak untuk menjadikan karyanya lebih menarik.

Sementara itu bagi Intan Syafienaz, yang memang minat melukis dan mewarna, dia menghasilkan karya untuk menggambarkan pandangannya tentang masyarakat yang berbilang kaum di Malaysia.

"Sebagai kanak-kanak OKU, saya mempunyai impian untuk bercampur, melakukan aktiviti sama dengan rakan-rakan lain. Apatah lagi negara ini berbilang kaum, jadi saya memang suka bila dapat bergaul dengan mereka yang sihat.

"Terdapat ramai lagi kanak-kanak kurang upaya di negara ini dan mereka juga memerlukan bantuan sama ada dari segi kemudahan mahupun sokongan psikologi.

"Setakat ini kemudahan yang diberikan pihak kerajaan boleh katakan mencukupi dan selepas ini saya berharap suara kami lebih didengari," ujar Intan yang ditemani ibunya, Hazariah Salleh.

Sementara itu, bagi Lovira yang OKU pendengaran, inspirasi karyanya adalah dari konsep kasih sayang dan setiakawan.

"Saya amat gembira dengan kemenangan ini. Saya akan menggunakan wang hasil kemenangan untuk membantu keluarga dan tidak lupa menyumbangkan sebanyak RM1,000 untuk sekolah saya," katanya yang menggunakan perantara gurunya, Ling Fong untuk berkomunikasi dalam bahasa isyarat.

Edisi terhad

Berita yang menggembirakan tiga pemenang bertuah ini ialah, karya mereka dicetak menjadi setem edisi terhad dan dijual bermula 22 Oktober lalu di semua cawangan Pos Malaysia di seluruh negara.

Pelanggan Pos Malaysia yang menggunakan perkhidmatan mel pada hari itu, juga menikmati cop khas pembatalan setem ke atas mereka yang tertulis 'Raikan Kebolehan Kanak-Kanak Kelainan Upaya'.

Pertandingan Colours of My World ini merupakan inisiatif kali kedua anjuran Pos Malaysia dan UNICEF. Tahun 2009, setem bertemakan Masyarakat Penyayang telah dikeluarkan bagi meraikan ulang tahun ke-20 Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak.

"Kami di Pos Malaysia kagum dengan kebolehan dan usaha yang ditunjukkan oleh kanak-kanak kelainan upaya ini menerusi hasil karya seni mereka.

"Kita seringkali cenderung untuk menilai seseorang menerusi paras rupa dan penampilan mereka dan lupa bahawa setiap orang mempunyai kelebihan tersendiri," ujar wakil Pos Malaysia, Datin Maeria Hamzah di majlis yang sama.

Orang ramai juga boleh melihat sendiri karya seni anak-anak ini di aras 6, pusat membeli belah Pavilion dari 18 hingga 25 Oktober 2013.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved