Jumaat, 6 September 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Harimau jangan terpedaya

Posted: 06 Sep 2013 12:17 PM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

Pemain Harimau Muda menjalani latihan akhir di Stadium Darul Makmur, Kuantan semalam menjelang saingan pembukaan Pestabola Merdeka menentang Singapura, hari ini. - UTUSAN/Mahathir Ali

KUANTAN - Pengendali Harimau Muda A, Ong Kim Swee memberi amaran kepada pemainnya agar tidak terlalu yakin untuk mengalahkan Singapura dalam aksi pembukaan Pestabola Merdeka hari ini, hanya kerana skuad LionsXII mengalami kemerosotan dalam kancah Piala Malaysia.

Tegas Kim Swee, Singapura tetap sebuah pasukan yang harus dihormati dan sukar ditewaskan tanpa mengambil kira perkembangan semasa mereka.

Apa yang berlaku kepada LionsXII, itu bukan perkara penting untuk kita kerana mereka tetap sebuah pasukan yang baik daripada segi persediaan.

Bertemu mereka bukan sesuatu yang mudah, jangan fikirkan dengan situasi yang mereka lalui sekarang tetapi bagaimana untuk bermain dengan mereka nanti.

Pertembungan esok (hari ini) pasti akan berlangsung sengit apabila kedua-dua negara bertemu dan paling penting, pemain boleh merasai tekanan apabila bermain di Sukan SEA nanti, " katanya pada sidang akhbar pengurus pasukan bagi kejohanan Pestabola Merdeka 2013 di Hotel Zenith, semalam.

Biarpun Singapura sedikit tempang kerana mengalami masalah kecederaan tonggak, Kim Swee tetap melabelkan skuad jiran itu sebagai memiliki barisan yang kuat dan semua pemain yang dibariskan kali ini adalah yang terbaik.

Pemain yang paling saya kagumi dalam skuad Singapura adalah Hariss Harun tetapi dia tidak akan berada di sini, jadi semua pemain mereka secara sama ratanya perlu diawasi, " katanya.

Harimau Muda A, yang merupakan skuad bawah 23 tahun Malaysia menggugurkan pemain pertahanan, Wan Ahmad Amir Zafran Wan Nadris kerana mengalami kecederaan, sementara penjaga gol, Muhammad Ramadhan Abd. Rahman dan pemain tengah, Mohammad Ridzuan Abdunloh pula tidak berada dalam senarai 22 terakhir pemain.

Pemilihan pemain ini bergantung kepada posisi yang saya perlukan dan sebab itulah saya memasukkan Ariff Farhan walaupun masih baru berusia 17 tahun kerana dia mampu beraksi di dua atau tiga posisi, " katanya.

Kim Swee juga mengingatkan anak-anak buahnya agar tidak terlalu terikut-ikut rentak permainan lawan apabila melayani Singapura dan tampil lebih agresif bagi menyekat langkahan lawan mengatur strategi tersendiri.

Pemain-pemain saya sering kali turun dengan gaya permainan berbeza, sebagai contoh jika mereka bertemu dengan lawan yang mempunyai intensiti tinggi mereka mampu memberi saingan.

Namun, ada kalanya mereka terikut-ikut dengan gaya permainan lawan walaupun pasukan itu tidak seberapa dan itu sedikit merisaukan saya.

Apa yang mustahak ialah kita kena ubah perkara ini serta beraksi mengikut cara kita sendiri, " katanya lagi.

Sementara itu ketua pasukan, Mohd. Irfan Fazail berkata, hanya kejuaraan menjadi misi peribadinya sebagai hadiah terbaik untuk diberikan kepada rakyat Malaysia sempena sambutan Hari Kemerdekaan Negara yang ke-56 pada 31 Ogos lalu.

Saya berjanji kepada semua penyokong Malaysia yang hadir pada perlawanan ini nanti yang kami akan memberikan segalanya dalam usaha mendapatkan kemenangan berdepan Singapura.

Ini adalah saat yang terbaik bagi kami semua memberikan hadiah paling bernilai kepada negara dengan menjuarai Pestabola Merdeka, " katanya.

Pemain remaja Sarawak berusia 19 tahun, Junior Eldstal dijangka memanaskan bangku simpanan hari ini, kecuali dia sempat pulih daripada kecederaan kaki.

Singapura turun skuad tempang

Posted: 06 Sep 2013 12:17 PM PDT

V. Sundramoorthy

KUANTAN - Hadir tanpa enam pemain utama, tidak banyak yang boleh diharapkan oleh Singapura menjelang sepak mula Pestabola Merdeka menentang tuan rumah, Malaysia, hari ini.

Walaupun tidak mengeluh, nada jurulatihnya, V. Sundramoorthy, seperti tidak berselera besar apabila bertemu Malaysia dengan menganggap ia sekadar medan terbaik untuk memilih pemain yang akan menggalas cabaran di Sukan SEA Myanmar, Disember ini.

''Perlawanan esok (hari ini) pasti menarik dan menghiburkan kerana pemain dari kedua-dua pasukan akan beraksi sepenuh hati. Cuma saya fikir, Malaysia mempunyai skuad yang lebih baik kali ini.

''Kami pula datang ke sini untuk melakukan pemilihan dan memberi ruang kepada semua pemain melihat siapa yang sesuai diserapkan ke Sukan SEA.

''Biarpun tanpa enam pemain utama, kami masih mempunyai pemain yang boleh menggantikan mereka bagi menghadapi Malaysia, malah mereka masih mampu memberikan masalah kepada pasukan lawan, " katanya.

Hariss Harun, Shahfiq Ghani, Muhd. Faris Ramli dan Safuwan Baharuddin antara empat pemain yang tidak disenaraikan dalam kejohanan kali ini, sementara penjaga gol Mohd. Faiz Mahbud dan Muhd. Shakir Hamzah akan hadir ke Kuantan bagi perlawanan kedua bertemu Thailand, Isnin nanti selepas membantu skuad kebangsaan Singapura dalam perlawanan persahabatan menentang China.

Ketiadaan mereka dilihat satu kesempatan terbaik bagi pasukan Bawah 23 tahun negara dalam usaha mencari tiga mata penuh walaupun berdasarkan rekod pertemuan Malaysia dan Singapura di pentas antarabangsa sering berpihak kepada skuad Singa.

Sundram juga melihat pemain sayap negara yang beraksi bersama FC Ryukyu, Wan Zack Haikal Wan Nor antara yang wajib diberi perhatian, sambil memuji kehebatan anak jati Pahang itu yang dianggap mempunyai kebolehan tersendiri.

''Wan Zack Haikal adalah seorang pemain yang hebat, jika kami memberikan dia terlalu banyak ruang dan masa, kami boleh dihukum kerana dia cukup pantas.

''Kami perlu berwaspada sepanjang perlawanan, Wan Zack adalah seorang pemain yang mempunyai teknikal dan ada skil yang mengagumkan," katanya

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved