Jumaat, 6 September 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


9 ahli kongsi gelap ditahan di sempadan

Posted: 06 Sep 2013 01:18 PM PDT

oleh SAFINA RAMLI

KUBANG PASU 7 Sept - Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya menahan sembilan lelaki dipercayai ahli kumpulan kongsi gelap 04 dan 08 di Kompleks Imigresen Kuarantin dan Kastam (CIQ) di sini semalam.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, mereka ditahan ketika cuba melepasi sempadan menuju ke Thailand kira-kira pukul 7.30 malam semalam.

- UTUSAN

Lokasi transit seludup diesel terbongkar, 50,000 liter berjaya dirampas

Posted: 06 Sep 2013 12:17 PM PDT

Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan memeriksa lori tangki yang digunakan untuk menyeludup diesel di kawasan industri Kuala Lukut, Port Dickson, Negeri Sembilan, kelmarin.

TELOK KEMANG 6 Sept. - Pihak berkuasa menggagalkan cubaan menyeludup 50,000 liter diesel subsidi bernilai RM100,000 setelah menyerbu satu lokasi yang dijadikan transit bagi aktiviti penyeludupan bahan api itu ke negara jiran di kawasan industri Kuala Lukut di sini semalam.

Serbuan kira-kira pukul 1 petang itu adalah hasil maklumat awam dan risikan selama tiga bulan yang dijalankan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Ketua Penolong Kanan Penguasa SPRM Putrajaya, Mhd. Yussof Zakaria berkata, ketika serbuan, seramai tiga pekerja berusia antara 50 hingga 60 tahun sedang leka memindah diesel terbabit ke lori tangki untuk dihantar ke kapal tangki.

"Kita mengesyaki diesel itu kemudian akan diseludup ke negara jiran. Kita turut mendapati Lesen Barang Kawalan, iaitu syarat utama jika ingin mengeksport barang kawalan ini (diesel) yang digunakan mereka milik syarikat lain," jelasnya.

Tambah beliau, sepanjang risikan dijalankan pihaknya, lebih daripada lapan buah lori kecil memasuki ke kawasan itu untuk menghantar diesel setiap hari.

"Mereka akan membeli dari stesen minyak berhampiran yang berharga RM2 seliter dan memasukkannya ke dalam tangki itu sehingga penuh sebelum proses pemindahan ke lori tangki dijalankan.

"Kes ini disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 kerana membawa dan memiliki barangan kawalan tanpa dokumen yang sah," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved