Isnin, 2 September 2013

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


129 kontinjen sertai perarakan

Posted: 01 Sep 2013 10:49 AM PDT

Oleh NOOR HANIS HARUN
utusanN9@utusan.com.my

Kontinjen daripada Kanak-kanak Tabika Perpaduan turut serta memeriahkan Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56 Peringkat Negeri Sembilan di Padang MPS di Seremban, kelmarin.

SEREMBAN 1 Sept. - Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56 peringkat Negeri Sembilan disambut meriah dengan kehadiran kira-kira 20,000 pengunjung yang mula membanjiri pekarangan Padang Majlis Perbandaran Seremban (MPS), di sini sejak awal pagi semalam.

Sambutan itu turut menyaksikan sebanyak 129 kontijen mengambil bahagian dalam perbarisan mewakili jabatan kerajaan, pihak swasta, parti politik, sekolah menengah, institusi pengajian tinggi serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) negeri ini.

Perarakan itu turut dimeriahkan dengan persembahan kumpulan pancaragam serta kontinjen Batalion Ke-15 Rejimen Askar Melayu Diraja Malaysia selain diikuti 1,000 pelajar sekolah menengah seluruh negeri ini yang berarak mengibar Jalur Gemilang.

Turut menyertai perarakan tersebut adalah ahli mewakili Persatuan Bekas Tentera Negeri Sembilan dan Persatuan Bekas Polis Negeri Sembilan.

Yang turut berangkat, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir dan diiringi Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud.

Yang hadir sama, Undang Luak Sungai Ujong, Datuk Mubarak Dohak, Undang Luak Jelebu, Datuk Musa Wahab dan Undang Luak Rembau, Datuk Muhamad Sharip Othman dan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Orang ramai mula membanjiri padang tersebut seawal pukul 7 pagi dan program tersebut berakhir kira-kira pukul 12 tengah hari.

Dalam pada itu, pada sambutan Ambang Merdeka malam tadi, hampir 10,000 orang turut memenuhi kawasan sekitar padang MPS bagi memeriahkan sambutan kemerdekaan pada detik 12 tengah malam.

Mereka berkumpul di padang awam itu bagi menyaksikan pertunjukan bunga api.

Ketepikan fahaman politik demi kesejahteraan negara

Posted: 01 Sep 2013 10:49 AM PDT

IDRIS Haron (tengah) bersama isteri, Datin Fadilah Abdullah mengibarkan Jalur Gemilang pada majlis Sambutan Ambang Kemerdekaan peringkat negeri di Stadium Hang Tuah, Melaka, kelmarin.

MELAKA 1 Sept. - Seluruh rakyat di negeri ini diseru mengetepikan fahaman politik dan perlu bersatu-padu dalam sesetengah perkara yang boleh menyumbang kepada perpaduan kaum demi menjamin kesejahteraan dan kemakmuran negara.

Ketua Menteri, Datuk Idris Haron berkata, rakyat seharusnya bergerak atas landasan semangat 1Malaysia yang menjadi panduan terbaik dalam memelihara keharmonian kaum di negara ini dan telah terbukti keberkesanannya.

Menurutnya, nikmat kesenangan yang dikecapi hari ini bermula dengan perjuangan air mata, darah dan keringat yang perlu diingati dan dihargai seluruh rakyat supaya generasi akan datang turut sama merasainya.

"Tanamkanlah semangat 1Malaysia dalam diri setiap generasi agar negara ini tetap utuh dan teguh dalam menghadapi cabaran yang menggugat keamanan dan kesejahteraan negara.

"Di negara lain, rakyatnya bertempur, ada yang bertempur dengan musuh dan ada yang bertempur sesama sendiri. Mereka berperang antara satu sama lain demi kelangsungan kehidupan mereka.

"Marilah bersama mengambil iktibar daripada peristiwa itu, ketepikan perbezaaan pendapat dan fahaman, sama-sama rapatkan saf untuk tentang segala bentuk ancaman yang cuba mengganggu-gugat keamanan dan keharmonian negara," katanya.

Beliau berucap dalam majlis Sambutan Ambang Merdeka ke-56 peringkat negeri di Stadium Hang Tuah, di sini malam semalam.

Yang hadir sama, Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Othman Muhamad dan seluruh barisan kepimpinan pentadbiran kerajaan negeri, ahli mesyuarat kerajaan negeri dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Idris berkata, tema hari kemerdekaan 'Malaysiaku Berdaulat, Tanah Tumpahnya Darahku' perlu difahami dan dihayati sepenuhnya seluruh rakyat supaya mempunyai semangat jati diri yang tinggi dan memastikan negara akan terus selamat, aman, tenteram dan makmur.

Majlis sambutan ambang merdeka yang menggamit kira-kira 40,000 pengunjung dalam dan luar negara itu diserikan dengan persembahan artis terkenal tanah air antaranya, Datuk M. Nasir, Jamal Abdillah, David Arumugam, Roy dan Francisca Peter.

Awasi usaha rekrut pelajar sertai kongsi gelap

Posted: 01 Sep 2013 10:49 AM PDT

SEREMBAN 1 Sept. - Pihak sekolah termasuk ibu bapa serta penjaga diminta sama-sama menyalurkan maklumat kepada pihak berkuasa sekiranya mendapati ada unsur merekrut pelajar menganggotai mana-mana kumpulan kongsi gelap dalam negeri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, aktiviti itu perlu dibendung dalam kalangan pelajar, malah disekat daripada terus menular.

''Perhatikan lagak pelajar jika ada yang sudah terpalit dengan gangsterisme ini dan pantau aktiviti mereka di luar kawasan sekolah termasuklah usaha merekrut mereka yang didalangi kumpulan kongsi gelap," katanya selepas menyampaikan anugerah cemerlang dan merasmikan dewan badminton Sekolah Menengah Kebangsaan Rantau dekat sini, baru-baru ini.

Kata Mohamad, penularan aktiviti tidak sihat ini dalam kalangan pelajar boleh menjejaskan masa hadapan, apatah lagi mereka yang telah terjebak dalam kegiatan jenayah seperti curi motosikal, dadah, peras ugut, gaduh berkumpulan dan sebagainya.

''Pihak Jabatan Pelajaran negeri dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bekerjasama menangani ancaman ini dan memastikan gerakan gangsterisme ini tidak menular dalam kawasan sekolah mahupun berhampirannya," katanya lagi.

Mohamad tidak menafikan kadangkala ada dalam kalangan pelajar cuba meniru gerakan gangsterisme ini di sekolah.

''Jika sudah ada aktiviti sebegini, laporkan segera kepada pihak berkuasa agar dalangnya boleh dicekup dan dibanteras.

''Ibu bapa juga perlu memainkan peranan sama dalam usaha mencegah aktiviti tidak bermoral ini dan mengenali rakan-rakan anak mereka supaya dapat menyekat sebarang usaha merekrut mereka dalam kumpulan kongsi gelap ini," kata Mohamad.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan juga, Mohamad membidas sikap segelintir pihak yang mempersoalkan tindakan pihak polis menangani ancaman kongsi gelap ini.

''Jangan pertikaikan kerja polis. Bila polis tidak bertindak, ada yang persoalkan. Bila polis bertindak, masih ada yang mempertikaikan. Kita laksanakan kerja untuk pastikan keselamatan rakyat.

''Bila ada sahaja penjenayah ditembak mati, ada pula yang cuba membela. Bila orang awam atau anggota keselamatan kita terbunuh mahupun ditembak, tiada siapa yang berhajat untuk membela. Jangan kerana segelintir yang bercakap soal hak asasi manusia dan pertahankan individu tertentu, kita abaikan pula hak asasi lebih 24 juta rakyat negara ini yang cintakan keamanan," tegas Mohamad.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved