Isnin, 2 September 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Kawasan baharu radiasi ditemui di Fukushima

Posted: 02 Sep 2013 10:54 AM PDT

TOKYO 3 Sept. - Pengendali loji nuklear Fukushima, Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) semalam mendedahkan pekerja loji itu menemui kawasan baharu tahap radiasi tinggi berhampiran tangki yang digunakan untuk menyimpan air tercemar.

Pendedahan terbaharu itu dibuat sehari sebelum kerajaan Jepun mengumumkan beberapa langkah baharu dalam menangani masalah penyebaran air tercemar di Fukushima.

Menurut Tokyo Electric, mereka menemui bacaan radiasi melebihi 100 millisieverts sejam berhampiran sebuah tangki penyimpanan air.

Kawasan terbaharu itu berbeza dengan kawasan sebuah tangki simpanan yang didapati bocor dan mengalirkan kira-kira 300 tan air radioaktif, bulan lalu. - REUTERS

Tentera Mesir giat usaha musnahkan terowong Gaza

Posted: 02 Sep 2013 10:53 AM PDT

GAZA CITY 3 Sept. - Tentera Mesir terus meningkatkan usaha mereka menggempur kedudukan terowong penyeludupan yang menghubungkan antara Mesir ke Genting Gaza.

Menurut sumber Hamas, sepanjang tiga hari lalu, tentera Mesir telah memusnahkan kira-kira 30 terowong kebanyakannya di kawasan perumahan al-Barazil, selatan Genting Gaza di bandar Rafah.

Dalam perkembangan berasingan, konsul Mesir ke Libya menjadi mangsa rampasan kereta di Tripoli, menurut diplomat di kedutaan Mesir, semalam. - DPA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved