Rabu, 24 Julai 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Nissan Serena S-Hybrid dilancar di Malaysia

Posted: 23 Jul 2013 11:50 AM PDT

Oleh JOHARDY IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

ETCM yakin sambutan terhadap Nissan Serena S-Hybrid yang ditawarkan dengan harga RM149,500 seunit.

SHAH ALAM 23 Julai - Edaran Tan Chong Motor (ETCM) memperkenalkan Nissan Serena S-Hybrid (S bermaksud Smart atau pintar) iaitu kenderaan pelbagai guna hibrid pertama di Malaysia dengan harga RM149,500 seunit.

Pengarah Pemasaran dan Perancangan Produk ETCM, Tan Keng Meng berkata, pihaknya telah menerima tempahan awal yang menggalakkan untuk model MPV baharu ini dan diunjur dapat dijual sebanyak 250 unit sebulan.

Menurutnya, selari dengan dasar kerajaan sejak beberapa tahun lalu untuk mempromosikan kenderaan hibrid dan Kenderaan Cekap Tenaga (Energy Efficient Vehicles atau EEV) di Malaysia, ETCM sangat optimistik atas pelancaran Nissan Serena S-Hybrid serba baharu ini.

Kami percaya bahawa MPV hibrid ini akan diterima baik oleh mereka yang mahukan sebuah MPV luas dengan pelbagai ciri berteknologi tinggi dan turut menawarkan penjimatan bahan api," katanya pada majlis pelancaran di Pusat Konvensyen Setia City, Setia Alam di sini hari ini.

Menurut Nissan, model Serena S-Hybrid memiliki penjimatan bahan api yang terbaik dalam kelasnya iaitu 15.2 kilometer perliter (km/L) berdasarkan kepada ujian kitaran JC08 Jepun.

Kenderaan itu juga menawarkan ruang dalaman luas dengan lapan tempat duduk yang boleh diubah suai sehingga 14 kedudukan.

Rangkaian kuasa Nissan Serena S-Hybrid itu terdiri daripada satu sistem hibrid kompak yang terdiri daripada enjin petrol MR20DD empat silinder DOHC dengan Twin CVTC (Continuously Variable Valve Timing) dan kotak gear XTRONIC CVT generasi terkini bersama ciri Adaptive Shift Control (ASC).

Motor elektrik ECO menawarkan sumber kuasa yang cukup untuk membantu enjin dan proses janaan semula tenaga.

Sistem hibrid ini memiliki satu bateri tambahan untuk meningkatkan kapasiti penyimpanan bagi menguasakan ECO Motor.

Enjin MR20DD ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 147ps pada 5,600rpm dan tork 210Nm pada 4,400rpm.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved