Rabu, 24 Julai 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Matang pada usia muda

Posted: 23 Jul 2013 10:57 PM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar RASHID MAHFOF

NILDA Nadzri tidak menolak jodoh di usia muda.

JELAS terpancar ketegasan daripada nada suara dan cara anak gadis ini membawa diri. Walaupun baru berusia 23 tahun, Nilda Nadzri nyata mempunyai karisma kepimpinan tersendiri.

Manakan tidak, dia adalah majikan yang bertanggungjawab menjaga kebajikan dan prestasi lima pekerja yang semuanya berusia lebih tua daripadanya.

Lalu apakah formula yang digunakan gadis ini dalam memenuhi misi perniagaannya?

"Seperti wanita lain, saya juga mempunyai emosi yang rapuh dan mudah menangis. Adakalanya tidak mampu berhadapan dengan pelbagai tekanan.

"Namun satu yang saya amat bersyukur kerana Allah mengurniakan kepada saya pekerja yang memang baik dan memahami kehendak saya.

"Saya akui bukan mudah mentadbir perniagaan pada usia muda. Tetapi itu jalan yang saya pilih. Walau apa jua cabarannya, saya akan cuba sedaya upaya mengatasi sebaik mungkin," jelas Nilda pada perkenalan kami di butiknya yang terletak di Seksyen 7, Shah Alam.

Walaupun muda, kematangan Nilda jelas terpancar pada cara bercakap dan berfikir. Melihat daripada papan tanda perniagaan Butik Twistnya, tercatat tiga jenis perkhidmatan salon, spa dan fesyen.

Bagaimana gadis semudanya boleh menggalas tiga perniagaan serentak? Nilda berkongsi cerita.

"Sejak tingkatan tiga lagi saya sudah pandai menggunting rambut rakan dan kawan-kawan amat berpuas hati dengan hasilnya.

"Disebabkan minat, saya menanam cita-cita melanjutkan pelajaran dalam bidang kemahiran. Namun selepas SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) saya mendapat tawaran ke Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dalam bidang sains kemanusiaan.

"Saya kenal diri saya. Saya tidak suka belajar bidang yang saya tidak minat. Jadi mengapa perlu saya membuang masa. Sedangkan saya boleh terus ke matlamat yang telah saya tanam sejak remaja lagi," cerita Nilda, mengimbau nostalgia ketika dia berusia 18 tahun.

Gadis kelahiran Pahang itu nekad tidak meneruskan pengajian di UIA. Sebaliknya mengambil kursus penggayaan rambut di Institut APT di Subang Jaya.

Nilda turut membuktikan semangatnya dengan bekerja di salon milik kaum lain pada hujung minggu semata-mata untuk menambah pengalaman.

Tidak mahu buang masa, Nilda memantapkan ilmu dengan mempelajari seni solekan pula.

"Rambut dan solekan memang sukar dipisahkan. Apabila sudah buat rambut, pelanggan akan tanya boleh atau tidak bersolek, jadi saya pun menambah skil tersebut.

"Tidak cukup dengan itu, saya turut belajar menjahit manik dan rekaan fesyen. Semuanya digabungkan bawah satu bumbung di Butik Twist yang telah menjalankan operasinya selama dua tahun," jelas Nilda yang merupakan anak ketiga daripada empat adik-beradik.

Mungkin darah perniagaan itu mengalir dalam diri Nilda menerusi bapanya yang merupakan ahli perniagaan berjaya.

Nilda juga mengakui, bapanya merupakan penasihat utama dalam dunia perniagaan.

Memajukan perniagaan

"Dalam selok belok pengurusan bapa saya memang banyak beri tunjuk ajar, saya pula perlu mencari idea bagaimana memajukan perniagaan terutama apabila persaingan di Shah Alam ini terlalu tinggi.

"Sebab itu saya mengambil inisiatif mereka pakaian yang saya pelajari daripada hasil pemerhatian dunia fesyen dari dalam dan luar negara," katanya.

Menurut Nilda, dia pernah ke luar negara sendirian untuk mendapat idea rekaan terbaru di pasaran sana.

"Saya memang jenis yang berani dan nekad. Kalau saya sukakan sesuatu saya akan berusaha mendapatkannya.

"Kini saya sedang dalam fokus menghasilkan busana untuk aktres Siti Saleha, pada sesetengah acara yang memerlukan rundingan gaya dan solekan, saya akan bersamanya," katanya yang juga pernah bekerjasama dengan beberapa orang kenamaan seperti Toh Puan Mahani Daim dan usahawan kecantikan terkenal Datin Muniroh Kassim serta anak perempuannya, Suhaila Suhaimy.

Nilda berkata, dalam dunia perniagaan dia sentiasa meletakkan kata-kata keramat bahawa pelanggan sentiasa betul sebagai keutamaan.

Baginya, walau apa pun bentuk pujian atau kritikan semuanya akan kembali kepada majikan bukan kepada pekerja.

"Pelanggan saya dari usia muda hingga tua. Inilah yang mengajar saya. Pengalaman membuatkan saya memang rasa lebih tua daripada usia sebenar. Ini juga mengajar saya untuk menjadi lebih baik dan matang.

"Selama dua tahun saya belajar memahami karakter pelanggan. Alhamdulillah saya makin serasi dengan apa jua situasi. Rahsianya, letakkan diri di tempat mereka, jadi lebih mudah memahami kemahuan mereka," jelas Nilda yang memperkenalkan rekaan fesyen terbaru setiap dua bulan.

Nilda turut mempunyai perancangan memajukan perniagaan dengan menambah cawangan. Dia juga mahu berkongsi ilmu kemahiran yang dimiliki.

"Kalau boleh saya mahu membuka akademi yang merangkumi kursus rambut, solekan, fesyen dan jahitan manik.

"Butik Twist juga tidak hanya terhad di sini. Kami ada menyertai bazar dan yang terkini kami menyertai kedai fesyen dalam talian terkenal, Fashion Valet," kata Nilda.

Padusi hasil tangan Che Ta

Posted: 23 Jul 2013 10:57 PM PDT

Rozita Che Wan menggayakan salah satu tudung hasil rekaannya sendiri.

Berkongsi perniagaan dengan adiknya yang juga pelakon, Ayu Raudah dan Rubytah, mereka sepakat menonjolkan nama Padusi untuk memperkenalkan produk.

Padusi dalam bahasa Minangkabau, Indonesia bermaksud seorang perempuan, wanita atau isteri yang bersifat lemah lembut dan ayu .

Tugas mereka cipta dan juga meletak renda pada tudung diserahkan sepenuhnya kepada Rozita dan Rubytah. Kedua-duanya mempunyai sentuhan kreatif menghasilkan rekaan tudung dan baju untuk kegunaan peribadi.

Sementara tugas pemasaran diserahkan kepada Ayu Raudah.

"Setiap kali melaram dengan koleksi tudung atau baju, ramai yang bertanya siapa pereka baju, dari mana boleh dapat tudung yang serupa. Jadi dengan niat awalnya untuk berkongsi hasil kreatif kami, Padusi kami tubuhkan sebagai pusat jualan tudung yang sangat eksklusif, unik, elegan dan glamor.

"Hanya mereka yang suka bergaya dan sabar untuk tampil menarik akan memilih tudung Padusi, kerana teknik pemakaian mengambil masa. Tetapi hasilnya memang cantik.

"Sengaja kami tonjolkan kelainan dalam berfesyen supaya berbeza dengan penawaran lambakan tudung di pasaran, sekali gus melambangkan personaliti kami yang suka bergaya," katanya.

Butik Padusi yang terletak di USJ 10, Subang Jaya, Selangor menawarkan kepelbagaian selendang yang kebanyakan dihasilkan daripada sutera satin, sutera krep dan syifon.

"Kain asas tudung kami beli di kedai-kedai tempatan sekitar Lembah Klang namun untuk hiasan renda saya beli di Dubai kerana banyak pilihan yang cantik-cantik.

"Saya pastikan setiap tudung diperincikan dengan hiasan tambahan dan berkualiti. Sebab itu semua hiasan menggunakan teknik jahitan secara manual iaitu menggunakan teknik jahitan tangan," katanya.

Jika jadual lakonan tidak padat, Rozita akan menghabiskan masa di butiknya untuk memastikan tudung-tudung yang ditawarkan mempunyai bekalan yang cukup untuk pelanggan.

"Walaupun hanya promosi melalui mulut ke mulut, setakat ini saya berpuas hati dengan jualan.

"Kerap kali juga pelanggan yang sama mengulangi butik untuk mendapatkan bekalan dan kadang kala membawa teman.

"Kebanyakan tudung Padusi untuk wanita yang rajin berhias dan berfesyen. Selendang tidak boleh hanya disarung, kerana memerlukan lebih masa untuk melilitnya.

"Namun hasilnya menarik dan sesuai untuk menghadiri majlis makan malam atau digayakan di Syawal yang mulia," ujarnya.

Melihat potensi tudung yang dihasilkan mendapat sambutan baik di kalangan wanita, Rozita bercadang untuk melantik stokis dan pengedar.

Bagaimana pun dia mengakui hasratnya itu hanya akan direalisasikan pada yang benar-benar serius.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved