Selasa, 16 Julai 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Jualan kereta dijangka meningkat

Posted: 16 Jul 2013 11:49 AM PDT

DERETAN kereta keluaran Proton di bilik pamerannya di Shah Alam. - GAMBAR HIASAN

KUALA LUMPUR 16 Julai - Frost & Sullivan telah menyemak semula secara menaik unjuran jumlah pengeluaran industri keseluruhan (TIV) bagi automotif tahun ini sebanyak 6.3 peratus kepada 638,000 unit, berbanding anggaran awal 600,000 unit.

Ia dilakukan berikutan sentimen positif pengguna, sambutan menggalakkan terhadap pelancaran model baharu dan kurang jangkaan mengenai sebarang pengurangan harga yang signifikan dari inisiatif dasar, demikian menurut syarikat perunding perniagaan di dalam satu kenyataan.

Rakan dan Ketua Amalan Automotif dan Pengangkutan Asia Pasifik Kavan Mukhtyar berkata, unjuran itu perlu disemak semula kerana kesan tidak menentu akibat Pilihan raya Umum ke-13, yang baru lepas tidaklah setinggi seperti yang dijangkakan.

Katanya, jumlah jualan bagi Julai dijangka pulih, apabila para pengguna membeli kenderaan baharu bagi musim perayaan Hari Raya akan datang.

"Usaha Bank Negara Malaysia baru-baru ini juga untuk mengurangkan hutang isi rumah tidak dijangka memberi kesan segera kerana kelulusan pinjaman automotif telah diperketat sejak tahun lepas," kata Mukhtyar dalam kenyataan itu.

Mukhtyar berkata, Ogos dijangka mencatatkan prestasi sederhana kerana jualan dijangka turun berikutan cuti perayaan panjang Hari Raya, manakala jualan September dijangka lebih perlahan kerana lebih awal daripada pengumuman Belanjawan 2014, pada 25 Oktober ini.

Bagaimanapun, katanya, jualan kenderaan dijangka meningkat pada suku keempat tahun ini berikutan pengumuman belanjawan dan permulaan musim perayaan akhir tahun, yang biasanya menyaksikan banyak tawaran promosi jualan oleh pengeluar kereta.

Pada separuh pertama tahun ini, Mukhtyar berkata, jualan kenderaan dijangka berkembang hingga 4.0 peratus tahun ke tahun untuk mencecah 314,000 unit berbanding 301,269 unit pada 2012.

"Jualan kukuh itu juga disumbangkan oleh sentimen positif pengguna, kempen promosi yang agresif sebelum Tahun Baru Cina, serta insentif tambahan bagi pembelian kereta baharu," katanya.

Mukhtar berkata jualan juga disumbangkan oleh pelanggan yang melewatkan pendaftaran kenderaan bagi mendapatkan kenderaan masing-masing pada Tahun Baharu.

Bagi tempoh suku pertama, jumlah jualan keseluruhan meningkat 13.8 peratus tahun ke tahun kepada 157,664 unit berbanding 138,544 unit pada tempoh sukuan yang sama tahun lepas.

Bagaimanapun, TIV bagi sukuan kedua, turun 4.0 peratus tahun ke tahun berikutan ketidaktentuan yang menyelubungi Pilihan raya Umum ke-13 kerana para pengguna mengambil pendekatan berhati-hati kerana jangkaan pengumuman mengenai Dasar Automotif Negara. - BERNAMA

Tempahan Saga sv 12,000 unit

Posted: 16 Jul 2013 11:49 AM PDT

Hisham Othman bergambar pada majlis pelancaran Proton Saga SV untuk pasaran Sarawak di Kuching, baru-baru ini.

KUALA LUMPUR 16 Julai - Boustead Holdings Bhd. (Boustead) merancang untuk menyenaraikan Boustead Plantations Bhd. (BPB) di Bursa Malaysia dalam usaha menyatukan aset-aset perladangan untuk meningkatkan nilainya.

Boustead dalam kenyataannya hari ini menyatakan, 53.6 peratus kepentingan BPB ketika ini dimiliki oleh satu lagi anak syarikatnya iaitu Al-Hadharah Boustead REIT (Boustead REIT).

Bagi menjadikannya syarikat persendirian, Boustead melalui BPB akan mengambil alih kesemua kepentingan milik Boustead REIT dalam BPB.

Bagi saham bukan BPB akan ditawarkan tunai dengan dividen istimewa berjumlah RM2.10 sesaham, bersamaan premium sebanyak 16.7 peratus daripada nilai aset bersih Boustead REIT setakat 31 Mac 2013.

Kedudukan Boustead REIT juga akan bertukar daripada pelabur terpilih kepada pelabur swasta tunggal dalam BPB tetapi keputusan berkenaan bergantung kepada mesyuarat agung luar biasa kelak.

Timbalan Pengerusi dan Pengarah Urusan Kumpulan Boustead, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin berkata, aktiviti korporat ini dilakukan pada waktu yang sesuai dan sebab yang terbaik sama seperti penyenaraian Boustead REIT pada 2007.

"Hari ini kami berdepan dengan kekurangan pokok sawit matang yang mampu menghasilkan hasil yang kukuh dan ini memberi cabaran besar untuk memberi pulangan kepada REIT.

"Atas sebab itu, kami perlu mengambil langkah penswastaan BPB," katanya.

Jelasnya, syarikat berhasrat untuk menyatukan aset perladangan di bawah BPB untuk mencapai skala ekonomi dan sinergi perniagaan dalam operasi kami.

"Usaha ini akan membolehkan pemegang jangka panjang unit Boustead REIT, terutamanya peluang kepada golongan minoriti untuk merealisasikan pelaburan premium yang menarik," katanya.

Boustead REIT adalah yang pertama dan satu-satunya REIT perladangan Islam di Malaysia.

----

Ia disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia, pada 8 Februari 2007.

Pada 31 Mac 2013, modal berbayar Boustead Holdings Berhad adalah RM517.1 juta manakala dana pemegang saham berjumlah RM4.7 bilion. Permodalan pasaran semasa adalah kira-kira RM5.4 bilion.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved