Jumaat, 12 Julai 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Suspek larikan MPV polis hidup cara nomad

Posted: 12 Jul 2013 12:04 PM PDT

IPOH 12 Julai - Polis percaya penjenayah yang melarikan kereta peronda polis (MPV) di Taiping kelmarin masih berada di Pulau Pinang dan hidup secara berpindah-randah bagi mengelak dikesan.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Mohd. Yusof Md. Diah berkata, siasatan polis mendapati suspek berkenaan, Muhammad Hafiz Saidin, 32, tidak mempunyai tempat tinggal tetapi sering berpindah-randah dan tidur di merata-rata tempat.

"Kita belum ada petunjuk di mana dia berada sekarang tetapi kita percaya dia masih berada di Pulau Pinang. Kita telah pergi ke kampungnya di Tasek Gelugor tetapi suspek tiada di sana.

"Kita percaya dia tiada tempat tinggal. Dia hidup cara orang nomad iaitu sering berpindah-randah. Semasa ditangkap dulu pun, dia tidur bawah lori buruk," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Dalam kejadian kelmarin, suspek yang mulanya ditangkap oleh penduduk Kampung Pak Dollah, Kamunting, Taiping kerana disyaki mencuri, menimbulkan kekecohan apabila bertindak nekad melarikan MPV daripada dua anggota yang hendak membawanya ke balai polis berdekatan.

MPV itu kemudian ditemui di Bukit Minyak, Pulau Pinang pada malam hari yang sama suspek melarikan kenderaan tersebut.

Polis tumpas dua sindiket, seludup dadah

Posted: 12 Jul 2013 12:04 PM PDT

KUALA LUMPUR 12 Julai - Polis menumpaskan dua sindiket penyeludupan dadah antarabangsa dan merampas dadah bernilai RM8.5 juta dalam serbuan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan di Bandar Kinrara, Puchong baru-baru ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, dalam kedua-dua operasi tersebut, tiga lelaki tempatan ditahan.

Menurut beliau, dalam serbuan di KLIA pukul 12.45 tengah hari kelmarin, polis menahan dua lelaki berusia 36 dan 66 tahun yang baru tiba di lapangan terbang tersebut dari luar negara.

Katanya, setelah diperiksa polis menemukan 12 bungkusan minuman dalam sebuah beg pakaian yang diletakkan di tepi sebuah premis di lapangan terbang tersebut dengan setiap satu bungkusan mengandungi peket lutsinar berisi dadah jenis syabu.

"Dalam serbuan itu polis merampas dadah jenis syabu yang dibawa dua suspek seberat 12.7 kilogram.

"Pada keesokan hari iaitu pukul 10.10 pagi semalam, polis sekali lagi berjaya menemukan dua beg pakaian yang dimiliki oleh suspek sama di Pejabat Lost and Found Malaysian Airline System di KLIA mengandungi 34 peket plastik berisi syabu seberat 34.5 kilogram," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Beliau berkata, modus operandi yang digunakan sindiket itu adalah menggunakan warga asing yang masuk ke negara ini menggunakan pesawat berlainan tetapi tiba di KLIA pada waktu yang hampir sama.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved