Selasa, 9 April 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Kes saman terhadap Rafizi bermula 21 Ogos ini

Posted: 09 Apr 2013 01:22 PM PDT

KUALA LUMPUR 9 April - Kes saman fitnah Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi terhadap Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli akan dibicarakan selama dua hari bermula 21 Ogos depan di Mahkamah Tinggi di sini.

Saman itu yang difailkan pada 25 Januari lalu berhubung dakwaan Rafizi, 36, telah menulis dan menerbitkan dalam blognya artikel berunsur fitnah mengenai diri Ahmad Zahid, pejabat dan pekerjaannya sebagai Menteri Pertahanan.

Peguam Datuk Saseedharan Menon yang mewakili Ahmad Zahid memberitahu pemberita, pada 6 Mac lalu mahkamah telah menetapkan kes saman itu dibicarakan pada 12 dan 13 Jun depan namun tarikh tersebut telah dilapangkan.

Pesuruhjaya Kehakiman, Lee Heng Cheong menetapkan tarikh perbicaraan yang baru ketika Saseedharan dan peguam Mohd. Afiq Mohd. Noor bagi pihak Rafizi menghadiri prosiding pengurusan kes di kamar beliau, hari ini.

Menurut Saseedharan, sebelum perbicaraan didengar, mahkamah menetapkan pengurusan kes itu pada 3 Jun depan.

Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden UMNO menyatakan, perbuatan itu dilakukan oleh Rafizi pada atau sekitar 29 Disember tahun lalu dengan niat jahat memberi gambaran negatif dan palsu terhadapnya supaya dibaca oleh orang awam.

Beliau selaku plaintif berkata, perkataan itu antaranya membawa maksud beliau seorang yang tidak kompeten menjawat jawatan Menteri Pertahanan, tidak jujur dan tidak boleh dipercayai.

'Tuhan Harun' didakwa tipu kontraktor RM200,000

Posted: 09 Apr 2013 01:22 PM PDT

KUANTAN 9 April - Seorang lelaki dipercayai ketua kumpulan ajaran sesat dikenali sebagai 'Tuhan Harun' dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan menipu seorang kontraktor membabitkan kerugian RM200,000, lima tahun lalu.

Harun Mat Saad, 47, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Majistret Jesseca Daimis.

Dia didakwa memperdayakan Baharodin Said, 56, sehingga mendorong mangsa menyerahkan wang tersebut sebagai pembelian satu unit saham di Islamic Business Central.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di sebuah rumah beralamat No. 10, Lorong Kubang Buaya 48, Taman Kubang Buaya dekat sini pada pukul 3 petang, 18 Oktober 2008.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan oleh Pegawai Pendakwa, Inspektor T. Murugesu mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak kurang setahun dan tidak lebih 10 tahun dan sebat serta boleh dikenakan denda.

Jesseca membenarkan tertuduh diikat jamin RM7,000 dengan seorang penjamin sementara menunggu sebutan kes pada 29 April ini.

Utusan Malaysia semalam melaporkan, seorang lelaki dipercayai ketua kumpulan ajaran sesat dikenali sebagai 'Tuhan Harun' ditangkap polis pada Khamis lalu bagi membantu siasatan kes penipuan bernilai ratusan ribu ringgit.

Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, penahanan itu dibuat setelah polis menerima laporan daripada seorang kontraktor berumur 56 tahun yang mendakwa ditipu suspek pada 2008.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved