Jumaat, 12 April 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kadar strok membimbangkan di Malaysia

Posted: 12 Apr 2013 02:17 AM PDT

Oleh SITI AISHAH YUSOFF

KUALA LUMPUR 12 April - Dianggarkan kira-kira 50,000 rakyat Malaysia mengalami serangan penyakit strok akibat fibrilsi atrium (AF), pada setiap tahun.

Pengerusi Strike Out Malaysia (AF SOS Malaysia) Dr. Sim Kui Hian berkata, AF iaitu degupan jantung laju yang dialami pesakit boleh meningkatkan seseorang mendapat strok sehingga lima kali ganda daripada kadar biasa.

"Sudah tentu dengan kadar ini ia boleh meningkatkan kadar kematian sehingga dua kali ganda dalam tempoh setahun.

"Namun, jika pemeriksaan dan pencegahan awal dilakukan, seseorang itu boleh terhindar daripada mengalami strok yang berkaitan dengan AF," katanya pada majlis pelancaran buku AF SOS Malaysia, di sini hari ini.

Selain itu, Persatuan Jantung Negara Malaysia dengan kerjasama Persatuan Neurosains Malaysia turut mendedahkan dalam majlis yang sama, bahawa penyakit strok berada di tahap membimbangkan dalam kalangan masyarakat Malaysia. - UTUSAN ONLINE

Suara Generasiku saluran orang muda salurkan pendapat

Posted: 12 Apr 2013 02:15 AM PDT

KUALA LUMPUR 12 April - Program Suara Generasiku yang dilancarkan hari ini akan menjadi platform baru orang muda suarakan pendapat mereka.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika merasmikan program berkenaan berkata, pendekatan ortodoks tidak lagi boleh dipakai dan negara memerlukan generasi baru lebih berani bersuara.

"Dulu, apa yang dimahukan oleh pemimpin di atas mestilah diikuti oleh semua pemimpin sehingga ke akar umbi, asas ini tidak lagi boleh dipakai, suara generasi baru turut perlu didengarkan untuk membolehkan negara membangun dengan lebih maju," katanya.

Beliau berucap merasmikan program Suara Generasiku di depan lebih 7, 000 orang muda di Dewan Seri Putra, Kompleks Sukan Bukit Jalil, di sini hari ini.

Najib turut berkata, kerajaan yang ada sekarang juga telah melakukan usaha-usaha seperti menentukan bahawa apa yang dilakukan hari ini melalui Dasar Transformasi Nasional agar hari esok lebih bermakna.

"Itulah sebabnya kita lancar aku janji Barisan Nasional bertemakan 'Menepati Janji, Membawa Harapan', harapan inilah untuk generasi baru hari ini.

"Kita akan berusaha gigih hari ini dengan usaha tersusun rapi. Kita akan melakar masa depan yang sarat dengan harapan," katanya - UTUSAN ONLINE

Bakti sumbang RM29,000 kepada pesakit kanser, mangsa kebakaran

Posted: 12 Apr 2013 02:00 AM PDT

ROSMIZAN RESDI dan NURUL AKMAR AIDA SUHAIMI

KOTA BHARU 12 April - Badan Amal Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) hari ini telah menghulurkan sumbangan hampir RM29,000 kepada pesakit-pesakit kanser dan juga keluarga mangsa kebakaran di negeri ini.

Sumbangan disalurkan melalui Persatuan Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil Rakyat dan Isteri Bekas Wakil Rakyat Barisan Nasional Negeri Kelantan (Penawar).

Yang Dipertua Penawar, Datin Seri Khamarzan Ahmad Meah berkata, usaha yang dilakukan ini secara tidak langsung dapat meringankan sedikit sebanyak bebanan yang ditanggung oleh mereka.

Menurutnya, RM20,000 diperuntukkan untuk membantu empat penghidap kanser yang mana masing-masing menerima RM5,000 setiap seorang.

"Manakala untuk mangsa kebakaran, sumbangan disampaikan antara RM 1,200 sehingga RM1,400 setiap keluarga melibatkan tujuh keluarga," katanya selepas majlis penyampaian sumbangan itu di sini hari ini.

Tambah beliau, setiap tahun Bakti menyumbangkan peruntukan sebanyak RM3 juta untuk menjaga kebajikan rakyat di seluruh negeri ini. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved