Jumaat, 4 November 2011

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Beregu negara lemah aspek taktikal

Posted:

Beregu negara lemah aspek taktikal

Beregu negara lemah aspek taktikal

Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my


Yoo Yong-sung memerlukan masa bagi menilai permainan beregu utama, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong.


KUALA LUMPUR - Isu taktikal adalah antara kelemahan yang dikesan awal jurulatih baru beregu badminton negara, Yoo Yong-sung dari Korea Selatan selepas baru dua hari bertugas.

Itu hasil pengamatan Yong-sung yang dilaporkan oleh ketua jurulatih beregu negara, Tan Kim Her ketika dihubungi Utusan Malaysia, semalam.

Bagaimanapun. jurulatih dari Korea Selatan itu masih memerlukan masa bagi menilai permainan beregu utama negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong sebelum mencatur latihan kedua-duanya.

"Buat masa ini dia (Yong-sung) tidak akan memberitahu apa-apa kelemahan yang ada pada Koo-Tan kerana selepas dua minggu nanti barulah dia akan memberikan perancangan terhadap gandingan tersebut.

"Dalam dua hari ini kita dapat lihat jurulatih dari Korea Selatan itu sudah boleh mengesan kelemahan taktikal yang wajar diperbaiki pada pasangan beregu lain dan ada juga yang kita tidak terfikir pun," kata Kim Her.

Sementara itu, Kim Her memberitahu, pemain mudah untuk menyesuaikan diri dengan Yong-sung serta sudah mula boleh bergurau bersama jurulatih terbabit.

"Saya yakin Yong-sung mampu menjadi lebih rapat lagi dengan pemain meskipun belum pandai sepenuhnya berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris.

"Jika ada apa-apa kelemahan yang ingin diperbaiki dia akan maklumkan terlebih dahulu kepada jurulatih, Pang Cheh Chang dan dia juga ikut semua pelan yang telah kita sediakan," jelas Kim Her.

Jurulatih dari Korea Selatan itu pernah memperoleh pingat perak dalam Sukan Olimpik Sydney pada tahun 2000 dan Athens pada 2004 dalam acara beregu bersama pasangannya Lee Dong-soo.

Sebelum ini pasangan utama negara, Kien Keat-Boon Heong dibimbing oleh jurulatih dari Indonesia Rexy Mainaky, namun mereka gagal untuk memperoleh keputusan cemerlang terutama ketika Kejohanan Dunia di London, Ogos lalu.

Selepas kejohanan berprestij dunia itu, prestasi beregu No. 1 negara itu terus suram dan terbaru mereka tewas dalam saingan awal Terbuka Perancis dan Terbuka Denmark.

Full content generated by Get Full RSS.

Penyokong Terengganu desak Che Mat berundur

Posted:

Penyokong Terengganu desak Che Mat berundur

Penyokong Terengganu desak Che Mat berundur

KUALA TERENGGANU - Kira-kira 1,000 penyokong bola sepak Terengganu berhimpun secara aman mendesak supaya Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh berundur.

Mereka turut mendesak agar Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said campur tangan dengan melakukan penstrukturan semula persatuan berkenaan termasuk melantik pengurusan baru demi masa depan bola sepak negeri itu.

Sambil membawa kain rentang berbunyi 'MB - Kami Amat Sayang Pasukan Bola Sepak Terengganu, Tolonglah Buat Perubahan', kesemua penyokong itu mula berhimpun kira-kira pukul 5 petang berhampiran Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah di sini.

Selepas itu, mereka berarak beramai-ramai menuju kediaman Menteri Besar di Sri Iman, di Batu Burok untuk menyerahkan memorandum kepada Ahmad.

Bagaimanapun, memorandum yang mendesak penstrukturan semula PBSNT itu gagal diserahkan disebabkan tiada wakil daripada Menteri Besar ketika itu.

Pergerakan kumpulan penyokong tersebut turut diawasi anggota polis bagi mengawal keadaan.

Tiada sebarang insiden tidak diingini berlaku sebelum kumpulan penyokong berkenaan bersurai, kira-kira pukul 6 petang.

Dalam pada itu, wakil penyokong tersebut, Khairul Amri Salah Pikri, 23, sewaktu ditemui pemberita berkata, sudah tiba masa bagi Che Mat meletakkan jawatan setelah beliau memikul tanggungjawab itu selama 13 tahun dengan memberi laluan kepada muka baru.

"Kami tak kisah siapa saja jadi presiden PBSNT, yang penting dia adalah seorang yang berwibawa serta komitmen tinggi untuk membawa kemajuan dalam sukan bola sepak di Terengganu.

"Kita nak tengok sukan bola sepak di Terengganu maju, jadi kita harap Menteri Besar (Ahmad) campur tangan dengan membuat perubahan dalam PBSNT," ujarnya.

Menurut Khairul Amri, para penyokong bola sepak Terengganu ingin tahu apa masalah sebenar yang melanda persatuan berkenaan sehingga mendorong jurulatih, Irfan Bakti meninggalkan skuad Penyu untuk berhijrah ke Selangor.

Tambahnya, mereka juga mendakwa berlaku penyelewengan dalam persatuan tersebut termasuk pengagihan wang imbuhan secara tidak adil kepada para pemain Terengganu setelah menjuarai Piala FA.

"Kenapa perlu ada diskriminasi, sedangkan mereka (para pemain) berjuang bermati-matian untuk mengharumkan nama negeri sehingga berjaya merangkul Piala FA lalu," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved