Sabtu, 26 November 2011

Utusan Online - Rekreasi


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rekreasi


Adira gayat tapi seronok memanjat

Posted:

Adira gayat tapi seronok memanjat

Adira gayat tapi seronok memanjat

aida.kamaruddin@utusab.com.my
Gambar Wahidah Zainal


AKSI spontan Adira ketika hampir jatuh ketika melakukan aktiviti wall climbing di Extreme Park, Shah Alam baru-baru ini.


"LAGI senang panjat pokok!" Itu merupakan jawapan yang diberikan Adira sewaktu ditanya pengalaman pertamanya mencuba aktiviti panjat tembok atau wall climbing di Extreme Park, Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Malah menurut Adira atau pemilik nama sebenar, Siti Adira Suhaimi, 20, dia sememangnya dikenali sebagai seorang gadis yang lincah ketika tinggal di kampungnya di Ranau, Sabah.

Gemar memanjat pokok sewaktu membesar di sana, Adira memberitahu, dia kini ingin mencuba aktiviti wall climbing.

"Sejak dari kecil lagi Adira lebih suka berkawan dengan budak-budak lelaki dan itu sedikit sebanyak menyebabkan Adira lebih menyukai aktiviti lasak.

"Dan antara aktiviti kegemaran Adira sewaktu kecil semestinya memanjat pokok. Memang merbahaya tetapi itu menyeronokkan," katanya

Menurut naib juara program realiti televisyen (TV) Akademi Fantasia musim kelapan ini, setelah meningkat dewasa, dia tidak lagi memanjat pokok.

Bagaimanapun, kerinduan terhadap aktiviti itu tetap ada dan bertambah setelah dia berhijrah ke Kuala Lumpur.

"Kalau di Kuala Lumpur ini, mana nak cari pokok untuk dipanjat? Lainlah kalau di kampung, ada waktunya kalau rasa gian, Adira akan panjat pokok jambu.

"Sebagai ganti dan pengubat rindu, Adira merasakan wall climbing sebagai alternatif terbaik kepada panjat pokok.

"Walaupun ada perbezaan di antara wall climbing dengan panjat pokok tetapi sekurang-kurangnya, rasa rindu zaman kanak-kanak terubat juga," katanya berseloroh.

Pelantun lagu Ilusi ini juga memberitahu, aktiviti wall climbing merupakan antara aktiviti lasak yang sudah lama ingin dicubanya.

"Adira memang jenis yang suka mencuba dan seperti hari ini, terus terang Adira nyatakan bahawa pada mulanya terselit rasa gayat tatkala melihat temboknya yang tinggi.

"Perasaan itu hilang setelah Adira dipakaikan dengan alat keselamatan dan Adira mula yakin untuk memanjat tembok ini," katanya sambil mendongak melihat ketinggian tembok yang bakal dipanjatnya itu.

Kata Adira lagi, panjat pokok lebih mudah untuknya berbanding wall climbing kerana pokok banyak dahan untuk dia bergantung dan berpijak.

"Lagipun, panjat pokok lebih mudah untuk Adira imbangkan badan berbanding dengan wall climbing yang mana ia memerlukan kekuatan tangan.

"Ia juga memerlukan kita mempelajari teknik dan selok belok yang betul sebelum mula memanjat.

"Apa pun, aktiviti ini lebih seronok daripada memanjat pokok," katanya ketawa.

Full content generated by Get Full RSS.

Ramona gadis lasak

Posted:

Ramona gadis lasak

Ramona gadis lasak

Oleh AIDA RIZMARIZA KAMARUDDIN
aida.kamaruddin@utusan.com.my
Gambar MOHD. NAIM AZIZ


RAMONA Zamzam mahu dikenali melalui bakatnya.


BEPERWATAKAN agak manja menjadikan bakat baru di dalam dunia lakonan ini sering dilihat sebagai seorang yang agak lembut.

Bagi empunya diri, Ramona Zamzam atau nama sebenarnya Ros Ramona Qadira Mohd. Zamzam, 22, dia sebenarnya merupakan seorang gadis yang lasak dan suka aktiviti yang mencabar.

Memberi peluang untuk dirinya membuktikan kata-katanya itu, S3 baru-baru ini menjemput Ramona ke Extreme Park, Shah Alam, Selangor bagi mencuba aktiviti abseiling.

Ternyata percubaan kali pertamanya itu langsung tidak menggusarkan Ramona yang dilihat begitu tidak sabar untuk mencubanya.

Menurut Ramona, walaupun agak takut pada mulanya namun, dia percaya aktiviti ini bakal memberi satu lagi pengalaman baru buat dirinya.

"Jujur Ramona katakan ini merupakan antara aktiviti yang Ramona suka. Mungkin sifat Ramona yang suka akan perkara yang extreme menyebabkan Ramona mudah jatuh cinta dengan aktiviti seperti ini," katanya jujur.

Menyambung bicara, Ramona yang kini membintangi drama bersiri purba, Nilapura menerusi slot Aksi di TV3 setiap hari Isnin itu memberitahu, sejak kecil lagi, ibunya merupakan individu yang paling kuat menyokongnya melakukan pelbagai aktiviti lasak bagi menghilangkan sifat takutnya terhadap ketinggian.

"Ramona pernah mencuba aktiviti seperti flying fox dan aktiviti abseiling sebenarnya tidak banyak bezanya. Bagaimanapun abseiling ini lebih seronok walaupun pada mulanya Ramona agak takut dengan ketinggian," kata pelakon muda yang ditemani ibunya, Rusmawati Mohd. Yusoff pada petang itu.

Namun begitu, anak sulung daripada dua beradik ini turut menjelaskan, kekangan masa yang dihadapinya kini banyak menyekatnya daripada melakukan pelbagai aktiviti lasak yang disukainya.

"Ramona terpaksa membahagikan masa sebagai seorang pelakon dan pelajar dalam waktu yang sama. Bagaimanapun, jika ada waktu terluang Ramona tetap akan mencari peluang untuk mencuba pelbagai aktiviti lasak," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved