Selasa, 25 Oktober 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Karnival Iktiraf Terengganu meriah

Posted:

Karnival Iktiraf Terengganu meriah

Karnival Iktiraf Terengganu meriah

Oleh WAN ZULKIFLI WAN YAACOB
utusanterengganu@utusan.com.my


MAHASISWA daripada anak-anak warga Felda yang mengikuti program anak angkat sempena Karnival Ikatan Hati Warga Felda (Iktiraf) di Ketengah Jaya, Dungun, baru-baru ini.


DUNGUN 24 Okt. – Mohd. Fauzi Mat Adam bersama rakan-rakan menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk menjayakan apa yang diamanahkan, sekali gus menjadi ujian terhadap kepimpinan dan kesepakatan anak-anak muda Felda itu.

Mereka mungkin berupaya membuktikan dengan kemeriahan Karnival Ikatan Hati Warga Felda (Iktiraf) Wilayah Terengganu berdasarkan sambutan warga Felda dan masyarakat umumnya terhadap program itu yang berlangsung di ketengah Jaya selama tiga hari baru-baru ini.

Karnival dipenuhi dengan pelbagai kegiatan melibatkan pelbagai peringkat usia dengan penghayatan konsep Iktiraf iaitu ke arah transformasi dalam usaha membangun komuniti Felda secara holistik yang terarah kepada pembinaan generasi baru.

Iktiraf menitikberatkan peningkatan kualiti insaniah melalui program keagamaan, keilmuan, kebajikan, kebudayaan, sukan selain pemerkasaan organisasi setempat dan penyuburan semangat muhibah dalam kalangan pelbagai komponen warga Felda.

Mohd. Fauzi selaku Pengerusi Majlis Belia Felda Terengganu (MBFT) menyifatkan penganjuran Karnival Iktiraf peringkat negeri kali kedua ini sebagai medan latihan kepimpinan bagi MBFT dan 20 persatuan gabungannya.

Beliau gembira kerana karnival peringkat wilayah anjuran MBFT dengan kerjasama Seranta Jabatan Perdana Menteri dan Felda itu dikategorikan antara yang terbaik dari segi penganjuran dan pengisiannya.

''Setiap wilayah menganjurkan karnival serupa dan dijadikan satu kegiatan tradisi tahunan yang berusaha menyatukan 700,000 anggota masyarakat di 317 tanah rancangan Felda seluruh negara di samping generasi baru Felda di luar rancangan'' ujarnya.

Katanya, Karnival Iktiraf turut didokong dan disokong oleh pimpinan masyarakat, jabatan dan agensi kerajaan, swasta dan pusat pengajian tinggi.

Mohd. Fauzi memberitahu, karnival ini menghimpunkan warga Felda seluruh negeri ini terutama generasi kedua dalam program mengiktiraf peranan dan mengukuhkan jalinan hubungan mereka.

Karnival yang dirasmikan oleh Pengarah Inovasi dan Pembangunan Generasi Baru Felda, Faizoull Ahmad di padang awam Bandar Ketengah Jaya dimulakan dengan Program Jelajah Iktiraf.

Dibahagikan kepada tiga kumpulan yang terdiri daripada wakil pengurusan Felda, kepimpinan Majlis Belia Felda kebangsaan, negeri dan belia setempat, mereka menziarahi golongan tidak bernasib baik yang telah dikenal pasti.

Mereka menjelajah di sekitar penempatan Kertih Satu hingga Kertih 6 untuk meninjau kehidupan mereka yang kurang upaya dan menyampaikan sumbangan di samping meneliti aspek bantuan susulan.

Di samping itu, seramai 40 orang mahasiswa anak warga Felda dari seluruh negara yang menuntut di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Kuala Terengganu ditempatkan bersama keluarga angkat untuk bersama menyelami suasana kehidupan setempat.

''Di tapak karnival, turut dibuka 40 gerai jualan dan pameran keusahawanan, kerjaya, pendidikan serta peranan agensi kerajaan manakala sukaneka Kemas pula berlangsung," ujarnya.

Pada sebelah malamnya, majlis tahlil, bacaan yasin dan solat hajat diadakan di masjid bersama para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan awam serta keluarga mereka, disusuli dengan forum perdana bertajuk Syukur dan Nikmat.

MBFT mengatur Kem Iktiraf Generasi Cemerlang yang berbentuk program motivasi kepada calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada hari kedua di samping pertandingan bola sepak tujuh sebelah, pertandingan suara azan, gubahan dan kugiran.

Pada hari ketiga pula diadakan pertandingan futsal dan bola jaring di samping Explore Race, Bakat Felda Idol serta acara sukan kategori persatuan.

Turut diadakan penyampaian anugerah persatuan belia terbaik dan tokoh belia cemerlang kepada Persatuan Belia Felda Kertih 1 dan Mohd Khairi Yaacob yang disempurnakan oleh Pengerusi Yayasan Pelajaran Mara, Datuk Dr. Rosli Mat Hassan pada majlis penutup.

''Mereka yang telah banyak menabur bakti secara sukarela kepada masyarakat diberikan penghargaan sebagai satu pengiktirafan dan rangsangan kepada yang lain," katanya.

Rosli merumuskan, karnival ini sebahagian usaha 'menyatukan hati' warga Felda agar terus ikhlas mempertahan dan memartabatkan institusi warisan ini demi perjuangan membela agama, bangsa dan negara.

Full content generated by Get Full RSS.

Curi kabel TM meningkat 13 peratus

Posted:

Curi kabel TM meningkat 13 peratus

Curi kabel TM meningkat 13 peratus

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

PASIR MAS 24 Okt. - Kadar kecurian kabel Telekom Malaysia Berhad (TM) di negeri ini meningkat sebanyak 13 peratus dalam tempoh sembilan bulan tahun ini berbanding tahun lalu.

Pengurus Besar TM Kelantan, Abd. Rashid Othman berkata, kabel yang dicuri dalam tempoh sembilan bulan tahun ini adalah sepanjang 129.5 kilometer berbanding 114.7 kilometer tahun lalu.

Beliau berkata, jumlah kecurian kabel tersebut kemungkinan akan terus meningkat dalam masa tiga bulan terakhir ini sekiranya masyarakat tidak bersama-sama dengan pihak berkuasa untuk membanterasnya.

"Kejadian kecurian kabel menjadi cabaran dan ancaman bagi TM Kelantan di mana dalam tempoh sembilan bulan kita terpaksa membelanjakan sebanyak RM3.88 juta bagi menyambung semula kabel yang dicuri melibatkan 923 kes, meningkat sebanyak 30 peratus dalam tempoh yang sama tahun lepas iaitu 712 kes.

"Akibatnya, seramai 31,553 pelanggan di seluruh Kelantan terjejas," katanya selepas majlis penghargaan kepada pasukan keselamatan dan penyampaian saguhati kepada penangkap pencuri kabel TM di Dewan Kada Kampung Gelang Mas di sini hari ini.

Ia dirasmikan oleh Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim. Turut hadir Pengarah Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Kelantan, Abdul Hadi Mohd. Salleh.

Pada majlis tersebut, TM Kelantan menyampaikan saguhati bernilai RM20,000 kepada 128 penangkap pencuri kabel untuk 2010 dan 2011 terdiri daripada 33 anggota polis, 13 kakitangan TM, 62 ahli Skim Rondaan Sukarela (SRS) serta Rakan Cegah Jenayah (RCJ) dan beberapa Kawasan Rukun Tetangga (KRT).

Abd. Rashid berkata, sehingga Mac tahun ini, hasil kerjasama dengan pihak polis dan pasukan SRS seramai 31 pencuri kabel ditangkap di seluruh Kelantan.

"TM memberi sumbangan kepada mereka yang bekerjasama menangkap pencuri kabel sebagai menghargai jasa mereka. Sepanjang tahun lepas TM Kelantan telah membayar saguhati sebanyak RM65,000 manakala tahun ini sebanyak RM24,000," jelasnya.

Katanya, biarpun jumlah tersebut meningkat ia tidak melemahkan TM Kelantan untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada masyarakat.

Full content generated by Get Full RSS.

Majlis persandingan sepuluh pasangan meriah

Posted:

Majlis persandingan sepuluh pasangan meriah

Majlis persandingan sepuluh pasangan meriah


TENGKU Putera Tengku Awang (duduk dua dari kiri) dan isteri serta Wan Ahmad Farid dan isteri (duduk tiga dari kiri) bergambar bersama sepuluh pasangan pengantin yang disandingkan bersama dalam satu majlis persandingan Program My Idol Raja Sehari 1Malaysia 1Pasangan di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu, kelmarin.


KUALA TERENGGANU 24 Okt. - Majlis persandingan sepuluh pasangan yang dinikahkan Jumaat lalu menerusi program My Idol, Raja Sehari 1Malaysia 1Pasangan berlangsung dalam suasana meriah di Dataran Shahbandar dekat sini malam semalam.

Dihadiri hampir 20,000 tetamu, majlis dimulakan dengan perarakan masuk kesemua mempelai ke pelamin yang dihias indah bertemakan warna putih.

Ia turut disaksikan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu, Datuk Tengku Putera Tengku Awang dan Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh bersama isteri masing-masing.

Sungguhpun di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah berlangsung perlawanan separuh akhir Piala Malaysia di antara Terengganu dengan Selangor, namun ia tidak menjejaskan kemeriahan kenduri.

Majlis itu juga diserikan dengan acara menepung tawar pengantin oleh para jemputan khas dan dihiburkan dengan persembahan gesekan gergaji oleh Ismail Jejaka serta persembahan kebudayaan Terengganu.

Setiap pasangan turut ditaja sebuah pelamin indah di hadapan para jemputan masing-masing bagi memberi peluang kepada mereka mengabadikan kenangan manis itu bersama ahli keluarga dan sahabat handai.

Kemuncak majlis adalah upacara memotong kek tiga tingkat serentak dengan persembahan bunga api.

Kesemua pasangan dipilih daripada kalangan yang berpendapatan rendah melalui program My Idol, Raja Sehari 1Malaysia 1Pasangan anjuran UMNO Bahagian Kuala Terengganu.

Menerusi kemenangan tersebut, pasangan terlibat bukan sahaja menerima hadiah pakej perkahwinan, malah turut menerima wang tunai RM5,000 beserta pakej bulan madu.

Terdahulu, Tengku Putera dalam ucapannya berkata, penganjuran program seperti itu perlu diteruskan kerana dapat membantu golongan yang kurang berkemampuan untuk mendirikan rumah tangga.

Katanya, kerajaan negeri bersedia menyokong usaha seperti itu jika mahu diadakan pada masa akan datang.

"Majlis kenduri memang memerlukan kos yang tinggi, namun jika diadakan serentak dapat menjimatkan wang selain lebih meriah," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved