Selasa, 25 Oktober 2011

Utusan Online - Muka Hadapan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Muka Hadapan


Bank ditipu RM37 juta

Posted:

Bank ditipu RM37 juta

Bank ditipu RM37 juta

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 24 Okt. - Sebuah bank tempatan mengalami kerugian teruk sepanjang 26 tahun tempoh perniagaannya selepas ditipu sebanyak RM37 juta melalui satu komplot pinjaman sebuah syarikat, dua tahun lalu.

Menurut sumber polis, setelah pinjaman diluluskan sepenuhnya secara sekali gus pada 2009, syarikat itu tiba-tiba lesap tanpa membuat sebarang pembayaran balik.

Kata sumber itu, pihak bank yang menjalankan siasatan dalaman gagal mengesan syarikat berkenaan dan akhirnya membuat laporan polis setelah diminta berbuat demikian.

"Siasatan awal polis mendapati, pinjaman dilakukan oleh pihak yang telah berkomplot dan melakukan penipuan secara licik sehingga bank tidak mempunyai masalah untuk meluluskan pinjaman kerana selain dokumen yang meyakinkan, pinjaman turut mendapat jaminan sebuah bank lain," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Sumber itu bagaimanapun enggan mengesahkan sama ada terdapat penglibatan 'orang dalam' dalam kes penipuan ini kerana siasatan pihak polis masih di peringkat awal.

Beliau juga enggan mendedahkan identiti syarikat yang membuat pinjaman itu kerana tidak mahu mengganggu siasatan selain tidak menjejaskan proses pertuduhan di mahkamah kelak.

Ini kes kedua melibatkan institusi kewangan menjadi mangsa penipuan pinjaman berjumlah tinggi.

Utusan Malaysia pada 17 Februari lalu mendedahkan, sebuah bank di ibu negara kerugian RM19 juta setelah menyerahkan wang pinjaman kepada dua syarikat yang mendakwa mendapat projek penyelenggaraan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Menurut sumber itu lagi, berikutan penipuan terbesar itu, polis sedang menyiasat secara terperinci termasuk meneliti semua dokumen berkaitan bagi mengesan pihak yang bertanggungjawab.

"Berikutan penipuan itu juga, bank berkenaan telah mencatatkan kerugian teruk dan terpaksa melakukan perubahan ke atas pengurusannya," kata sumber itu.

Bank berkenaan kemudiannya telah mencatat keuntungan semula.

Full content generated by Get Full RSS.

Laporan audit dedah LPKP ambil masa lebih 700 hari selesai kes, aduan

Posted:

Laporan audit dedah LPKP ambil masa lebih 700 hari selesai kes, aduan

Laporan audit dedah LPKP ambil masa lebih 700 hari selesai kes, aduan

KUALA LUMPUR 24 Okt. – Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan ada kes tangkapan dan aduan oleh Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) mengambil masa lebih 700 hari untuk diselesaikan.

Menurut laporan itu, tempoh tersebut bermula dari tarikh tangkapan sehingga tindakan amaran, pembayaran kompaun, penggantungan atau pembatalan lesen yang boleh diselesaikan dalam masa sehari.

Perkara tersebut dikesan menerusi semakan terhadap 486 kes tangkapan dari tahun 2008 hingga Mei 2010, menurut laporan itu yang dikeluarkan hari ini.

Selain itu, semakan juga mendapati LPKP mengambil masa antara 41 hingga 756 hari untuk menyelesaikan 123 daripada 257 aduan, yang mana bertentangan dengan piagam organisasi iaitu 30 hari bagi urusan pengendalian aduan.

Jabatan Audit Negara turut mendapati ada kelemahan lain dalam LPKP seperti tidak mengambil tindakan pendakwaan, prosedur kerja penguatkuasaan tidak dipatuhi dan pengurusan fail serta dokumen yang tidak teratur.

Sehubungan itu, jabatan tersebut mengesyorkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), yang ditubuhkan 31 Januari lepas bagi menggantikan LPKP di Semenanjung Malaysia, memperbaiki kelemahan LPKP tersebut bagi memastikan penguatkuasaan dan pengurusan yang cekap dan teratur. — BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

'Deepavali tahun ini istimewa'

Posted:

'Deepavali tahun ini istimewa'

'Deepavali tahun ini istimewa'

KUALA LUMPUR 24 Okt. — Perayaan Pesta Cahaya kali ini adalah istimewa kerana ia disambut ketika usaha-usaha transformasi negara mula membuahkan hasil, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, bahkan usaha kerajaan dalam penglibatan dan penyampaian terus khidmat kepada masyarakat India telah mula menunjukkan kesan.

"Pelbagai inisiatif khas yang kita laksanakan sejak dua tahun lepas telah membuahkan hasil yang mempunyai impak nyata dan positif terhadap individu-individu dan keluarga-keluarga masyarakat India.

"Ini telah memberikan kami keyakinan untuk memperkukuh serta meluaskan lagi usaha kami supaya dapat menolong semua yang memerlukan bantuan," katanya dalam blognya www.1Malaysia.com.my sempena sambutan Hari Deepavali Rabu ini.

Najib berkata, dalam hal ini, kerajaan akan mengusahakan inisiatif secara langsung untuk menambah pendapatan di kalangan masyarakat India.

Perdana Menteri menambah, kerajaan juga komited untuk merealisasikan kemahiran perniagaan masyarakat India dan akan melakukan usaha-usaha untuk memupuk potensi ini.

"Dalam usaha untuk mencapai wawasan kita untuk menaik taraf kehidupan masyarakat India secara komprehensif, saya memerlukan komitmen dan kepercayaan masyarakat India untuk bekerja bersama saya.

"Kepercayaan atau 'nambikei' daripada setiap rakyat Malaysia berketurunan India adalah amat penting dalam menjalin perkongsian penuh dan berkesan di antara kerajaan dan masyarakat," katanya.

Najib berkata, ini akan memastikan kualiti hidup yang lebih baik untuk generasi masa kini serta generasi masa akan datang.

"Saya juga mengambil kesempatan ini untuk menyeru golongan profesional dan tokoh-tokoh korporat serta pemimpin masyarakat untuk bekerjasama dengan kerajaan dan mengenal pasti kaedah-kaedah yang inovatif dan kreatif dalam usaha untuk menambahbaikkan kehidupan ahli komuniti India secara langsung dan positif," katanya.

Najib berkata, satu perkara yang penting ke arah transformasi negara adalah hakikat bahawa setiap seorang daripada rakyat negara ini terlibat di dalam perjalanan ini.

"Ia adalah mustahil, tanpa komitmen dan sokongan daripada setiap kumpulan, untuk mencapai hasrat yang kita inginkan bersama untuk Malaysia. Inilah sebabnya kerajaan sentiasa menekankan penglibatan semua rakyat Malaysia supaya kita sama-sama dapat menggerakkan yang terbaik demi negara kita," katanya.

Beliau turut mengucapkan "Deepavali Vaalthukal" dan Selamat Hari Deepavali kepada rakyat Malaysia beragama Hindu.

"Marilah kita bersama-sama dengan sahabat handai meraikan perayaan ini dengan harapan bahawa ia akan membawa cahaya kebahagiaan dan keharmonian kepada semua rakyat Malaysia," kata Perdana Menteri. — BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved