Sabtu, 22 Oktober 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Kaum India tidak dilupa

Posted:

Kaum India tidak dilupa

Kaum India tidak dilupa

KUALA LUMPUR 22 Okt. – Kerajaan tidak pernah mengetepikan kepentingan masyarakat India di dalam usaha melaksanakan pembangunan dan kemajuan di negara ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, prinsip keterangkuman itu merupakan satu daripada dasar gagasan 1Malaysia yang prihatin terhadap masyarakat yang memerlukan bantuan.

"Apa yang penting kita berlaku adil pada semua kaum di dalam negara termasuk masyarakat India beragama Islam dan Hindu.

"Jika mereka perlukan pertolongan, kerajaan di bawah pimpinan Barisan Nasional akan bantu mereka," katanya pada Malam Hiburan Jom Ke Deepavali Lebuh Ampang di sini, malam ini.

Turut hadir pada majlis itu Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan Timbalannya, Datuk M. Saravanan.

Najib berkata, kejayaan yang dibuktikan oleh kaum India pada masa kini jelas membuktikan masyarakat itu tidak ketinggalan atau mundur dalam arus pembangunan negara.

Bahkan katanya, kerajaan pada masa kini sedang berusaha keras untuk membantu semua masyarakat termasuk kaum India.

"Sebuah jawatankuasa kabinet khas untuk kaum India yang dipengerusikan oleh saya sendiri telah ditubuhkan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Lebih 1,000 hadiri Program Pentas Patriot

Posted:

Lebih 1,000 hadiri Program Pentas Patriot

Lebih 1,000 hadiri Program Pentas Patriot

Oleh KAMIL MASLIH
utusanjohor@utusan.com.my


KHAIRY Jamaluddin (dua dari kanan) bersama Kanang Anak Langkau (tengah) ketika menghadiri Program Pentas Patriot Malaysia Tanahairku di Dataran MPM Bukit Kepong, Muar, Johor, kelmarin.


MUAR 22 Okt. - Program Pentas Patriot Malaysia Tanahairku yang bertujuan menyemarakkan semangat patriotik dan jati diri generasi muda memulakan siri jelajah di Tapak Bersejarah Bukit Kepong dengan kehadiran lebih 1,000 pengunjung, malam tadi.

Program julung kali anjuran Pemuda UMNO itu membariskan wira negara yang juga penerima Pingat Gagah Berani, Datuk Kanang Anak Langkau serta Presiden Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), Shafie Bakri yang berkongsi pengalaman dan pengorbanan mereka dalam menentang pengganas komunis.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, pihaknya mengadakan program jelajah itu bagi memberi kesedaran kepada golongan muda mengenai sejarah sebenar perjuangan mempertahankan kemerdekaan negara.

"Pengganas komunis bukannya wira dan mereka tidak boleh diagungkan kerana telah membunuh banyak nyawa orang Melayu, Cina dan India," katanya selepas menjayakan program itu di Dataran Majlis Perbandaran Muar (MPM), Bukit Kepong di sini.

Khairy berkata, program Pentas Patriot akan diperluaskan ke setiap negeri dan Sungai Siput, Perak akan menjadi destinasi kedua siri jelajah itu.

Beliau berkata, pihaknya akan membawa bersama wira negara dan bekas anggota keselamatan untuk berkongsi pengalaman dengan generasi muda memandangkan golongan tersebut lebih memahami perit getir dan cabaran menentang musuh negara.

Menurutnya, isu tersebut masih relevan dan membara dalam kalangan rakyat di peringkat akar umbi kerana kenyataan pemimpin Pas, Mohamad Sabu yang mengangkat pengganas komunis sebagai hero sebenar telah menyinggung dan menimbulkan kemarahan banyak pihak.

Sementara itu, Kanang menyifatkan keamanan yang dikecapi negara pada masa kini adalah hasil kejayaan anggota tentera dan polis yang banyak berkorban bagi menentang musuh terutama pengganas komunis yang hanya menimbulkan kekacauan dan perpecahan dalam masyarakat.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved