Sabtu, 15 Oktober 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Malaysia terima keputusan Australia - Hishammuddin

Posted:

Malaysia terima keputusan Australia - Hishammuddin

Malaysia terima keputusan Australia - Hishammuddin

PUTRAJAYA 14 Okt. - Malaysia menerima dan mengambil sikap terbuka berhubung keputusan Australia membatalkan perjanjian pertukaran pelarian dan pemohon suaka antara kedua-dua negara yang ditandatangani di Kuala Lumpur pada 25 Julai lalu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, walaupun usaha itu gagal dilaksanakan seperti dipersetujui, usaha gigih kedua-dua pihak telah berjaya menarik perhatian masyarakat antarabangsa.

"Kerajaan Malaysia telah membuat pelbagai perancangan rapi bagi melaksanakan aturan tersebut dengan menjadikan nilai kemanusiaan sebagai asas rujukan utama.

"Pendekatan yang kita ambil termasuk menyediakan kemudahan pusat memproses dan perbincangan serta tindakan yang rapi membuktikan kita bersedia meneroka satu kaedah penyelesaian baru dalam menangani isu tersebut pada masa akan datang," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurutnya, ini secara tidak langsung menunjukkan kemampuan Malaysia untuk membuat keputusan yang boleh memberi impak besar kepada isu berkenaan.

Hishammuddin berkata, sebahagian besar matlamat yang ingin dicapai sebenarnya telah dikecapi apabila masyarakat antarabangsa mula memberi perhatian dan maklum balas berhubung aturan pertukaran tersebut.

"Matlamat asasnya adalah mengenai nasib pelarian dan pencari suaka serta pentingnya kita terlibat secara langsung membanteras pelbagai kegiatan negatif berkaitan perkara ini," katanya.

Beliau yakin keputusan kerajaan Australia itu bukan penamat kepada usaha mencari penyelesaian dalam soal pelarian dan pencari suaka.

Ini kerana katanya, kerajaan mengakui hakikat bahawa Malaysia adalah salah sebuah negara yang berada di tengah-tengah laluan perjalanan pencari suaka dan pihak berkuasa akan melipatgandakan usaha menangani permasalahan itu.

Menurutnya lagi, Malaysia akan memanfaatkan sepenuhnya Mesyuarat Tahunan Kumpulan Kerja Australia-Malaysia Keempat di Sydney bulan depan untuk memperhalusi perkara itu.

Negara tegas beliau, akan terus mengambil pendekatan proaktif dalam menangani isu itu termasuk mengadakan perbincangan dua hala dengan negara-negara lain khususnya negara transit dan destinasi kepada jenayah pemerdagangan manusia.

Full content generated by Get Full RSS.

KDN nafi wujud Unit Risikan Khas

Posted:

KDN nafi wujud Unit Risikan Khas

KDN nafi wujud Unit Risikan Khas

PUTRAJAYA 14 Okt. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) menafikan kewujudan Unit Risikan Khas Bahagian Keselamatan Negara yang memberikan kuasa kepada anggotanya untuk menjalankan aktiviti penguatkuasaan termasuk mengutip wang.

Ketua Setiausaha KDN, Tan Sri Mahmood Adam berkata, kegiatan itu terbongkar selepas polis menangkap dua lelaki dan merampas kad kuasa palsu yang digunakan atas nama unit tersebut, baru-baru ini.

"Kedua-dua mereka ditahan apabila memperkenalkan diri sebagai Penolong Pegawai Risikan dari Ibu Pejabat Risikan Khas, KDN Putrajaya.

"Pihak polis kemudian merujuk kepada KDN untuk mengesahkan kewujudan unit tersebut dan saya ingin menegaskan di sini, kita tidak pernah ada unit sedemikian," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mahmood berkata, kedua-dua suspek yang menyamar itu menunjukkan kad kuasa jabatan berkenaan lengkap dengan nombor kad pengenalan dan ditandatangan oleh Ketua Pegawai Unit Risikan KDN yang ternyata palsu.

Full content generated by Get Full RSS.

Jangan lengah urusan mohon pemutihan

Posted:

Jangan lengah urusan mohon pemutihan

Jangan lengah urusan mohon pemutihan

PUTRAJAYA 14 Okt. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggesa majikan dan pendatang asing tanpa izin (PATI) tidak melengahkan urusan permohonan pemutihan bagi mengelakkan ia tertunggak atau lewat diproses.

Timbalan Ketua Setiausaha (Pendaftaran dan Imigresen) KDN, Datuk Alwi Ibrahim berkata, amalan menunggu sehingga saat akhir perlu dielakkan kerana konsep siapa cepat dia dapat akan digunakan dalam meluluskan pemutihan PATI berdasarkan jumlah kekosongan kerja yang ada.

"Sejumlah 1,469 majikan telah hadir ke pusat pemutihan program 6P di Jabatan Imigresen di sini bagi menguruskan permohonan pemutihan 13,369 PATI dari 10 Oktober hingga hari ini.

"Sejumlah 18,761 PATI yang terlibat dalam proses pengampunan di bawah program 6P pula dikesan telah keluar dari negara ini atau kembali ke negara asal," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Lebih dua juta pendatang asing dilaporkan telah berdaftar di bawah program 6P dengan kira-kira sejuta adalah pendatang yang sah manakala 1.3 juta adalah PATI.

Proses pemutihan Program 6P melibatkan PATI bermula Isnin lalu dan majikan yang degil akan dikenakan tindakan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved