Jumaat, 15 Julai 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


5 lelaki Amerika Latin ditahan

Posted:

5 lelaki Amerika Latin ditahan

5 lelaki Amerika Latin ditahan

Oleh AINUDDIN ALIFF SALEHUDENainuddin.salehuden@utusan.com.my

SHAH ALAM 15 Julai - Polis menahan lima lelaki Amerika Latin yang dipercayai terlibat dalam dua kes curi berlian dan barangan kemas bernilai RM1.66 juta di Balai Berlepas Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang pada Isnin lalu.

Mangsa dalam dua kes itu ialah enam lelaki dari Hong Kong yang merupakan pemilik barangan kemas dan berlian. Mereka dikatakan baru selesai menyertai pameran di Kuala Lumpur pada 7 hingga 10 Julai lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah (gambar) berkata, kes pertama berlaku pada Isnin lalu ketika empat lelaki pemilik barangan berharga itu sedang menunggu untuk pulang ke negara mereka kira-kira pukul 8 pagi.

Menurutnya, tiga daripada lelaki itu masuk ke dalam tandas manakala seorang rakan mereka menunggu di luar bersama tiga buah beg mengandungi barangan kemas dan berlian bernilai RM257,040 yang diletakkan di atas sebuah troli.

"Tiba-tiba datang seorang lelaki Amerika Latin menepuk bahu mangsa dan berpura-pura bertanyakan sesuatu. Beberapa saat kemudian, mangsa yang tidak faham dengan pertanyaan itu mendapati dua beg di atas troli telah hilang," katanya pada sidang akhbar di Pusat Media Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di sini hari ini.

Mohd. Adnan berkata, kes kedua pula berlaku kira-kira pukul 8.45 pagi hari yang sama membabitkan seorang lelaki juga dari Hong Kong yang menunggu rakannya yang memesan makanan di sebuah restoran makanan segera di Balai Berlepas KLIA.

Beliau berkata, mangsa yang sedang duduk di restoran meletakkan dua bagasi berisi barangan kemas dan berlian bernilai RM1.4 juta di sebelah kirinya apabila secara tiba-tiba ditegur seorang wanita Amerika Latin menggunakan modus operandi yang sama dengan kes pertama.

Katanya, selang beberapa minit selepas wanita itu berlalu mangsa tersedar satu daripada bagasinya telah ditukar dengan beg lain yang mengandungi beberapa helai pakaian dan rambut palsu.

"Sebaik sahaja menerima laporan daripada kesemua mangsa, gerakan terus dijalankan dan polis berjaya menahan lima lelaki dipercayai suspek bagi kedua-dua kes terbabit," katanya.

Mohd. Adnan berkata tangkapan pertama dilakukan Selasa lalu kira-kira pukul 6.20 petang di hadapan sebuah pasar raya di Petaling Jaya membabitkan empat lelaki Amerika Latin berusia antara 25 dan 50 tahun yang menaiki kereta sewa.

Kelmarin, kata beliau, polis menahan seorang lelaki juga warga Amerika Latin berusia 32 tahun kira-kira pukul 12.30 tengah malam di sebuah restoran di Sunway.

"Kita masih menjalankan siasatan lanjut terhadap kesemua suspek dan beberapa lagi rakan mereka yang dipercayai terlibat dalam kes ini masih diburu. Sehingga kini polis belum menemui barangan curi terbabit," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sindiket palsu daftar PATI bawah Program 6P dikesan

Posted:

Sindiket palsu daftar PATI bawah Program 6P dikesan

Sindiket palsu daftar PATI bawah Program 6P dikesan

SEREMBAN 15 Julai - Syarikat yang tidak dilantik oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi menguruskan pendaftaran dalam Program Penyelesaian Menyeluruh Pendatang Asing Tanpa Izin atau Program 6P kini dilaporkan cuba mengaut keuntungan daripada pendatang asing terbabit.

Sindiket berkenaan dikatakan membuat tawaran palsu kepada PATI kononnya mereka boleh menguruskan pendaftaran berkenaan, selain menjanjikan peluang pekerjaan di negara ini dengan gaji yang lebih lumayan.

Sumber Jabatan Imigresen negeri memberitahu, pihaknya sedang memantau penipuan ini melalui kain rentang yang digantung di beberapa lokasi di negeri ini.

"Sindiket ini dikesan menawarkan perkara yang tidak wujud melalui Program 6P ini," kata sumber itu kepada Utusan Malaysia hari ini.

Program 6P ditangguhkan sementara bagi pelaksanaan Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing sebelum ia dimulakan pada 1 Ogos depan.

Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing dilaksanakan dahulu bagi menangani isu berhubung tindakan pekerja asing sah yang merancang melarikan diri daripada majikan asal untuk menyertai Program 6P.

Menurut sumber itu, sindiket ini cuba memancing pekerja sah dan tidak sah di kilang berskala kecil atau mana-mana sektor perkhidmatan kononnya mereka merupakan wakil yang telah dilantik oleh KDN untuk tujuan berkenaan.

"Lebih malang, sindiket ini memujuk pekerja kilang yang sah supaya membuang pasport mereka, melarikan diri dan didaftarkan di bawah Program 6P," katanya.

Difahamkan, sindiket ini menawarkan perkhidmatan sehingga RM500 ke RM1,500 untuk mendaftar seorang PATI.

Sementara itu, Pengarah Imigresen negeri, Faizal Fazri Othman ketika ditemui hari ini mengesahkan wujudnya syarikat yang tidak bertanggungjawab itu dan pihaknya kini memantau perkembangan itu dengan serius.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved