Rabu, 22 Jun 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Bimbang gajah 'naik minyak'

Posted:

Bimbang gajah 'naik minyak'

Bimbang gajah 'naik minyak'

Oleh M. RIZAL NOR
utusanpahang@utusan.com.my


Kanak-kanak melalui pagar yang roboh akibat rempuhan gajah liar di Kampung Gol, Jerantut, kelmarin.


JERANTUT 22 Jun - Akhir-akhir ini, peristiwa gajah naik minyak atau mengamuk dengan merosakkan harta benda terutama tanaman kerap berlaku di Pahang.

Tindakan kumpulan gajah liar itu sekali gus menimbulkan kebimbangan kepada penduduk luar bandar terutama yang tinggal di tepi hutan.

Bukan puluhan, malah ratusan hektar tanaman musnah akibat perlakuan gajah liar terbabit.

Kejadian gajah naik minyak bukan sahaja berlaku di Pahang atau negara ini, malah menjadi kerisauan kepada seluruh penduduk dunia yang menetap berhampiran kawasan habitat mamalia itu.

Persoalannya mengapa gajah mengamuk?

Ramai yang berpendapat bahawa amukan gajah berpunca apabila habitatnya diganggu oleh manusia.

Kejadian terbaru di Kampung Gol, Tembeling Tengah dekat sini membuatkan seorang peserta Felcra, Abdul Wahab Abu Talib, 43, terpaksa berputih mata melihat tanaman sawitnya musnah diserang haiwan liar berkenaan.

Perasaan sedih dan kecewa menyelubungi Abdul Wahab apabila melihat hampir 40 pokok kelapa sawit miliknya musnah akibat perbuatan gajah itu.

Abdul Wahab memberitahu, kelibat dua ekor gajah mula memasuki kawasan ladang sawitnya seluas 1.6 hektar sejak April lalu.

"Gajah tersebut datang dari hutan seberang sungai berhampiran rumah saya dan memusnahkan pokok sawit yang ditanam sejak tiga tahun lalu," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini, semalam.

Abdul Wahab sangat terkilan dan sedih melihat pokok sawit yang telah berbuah itu musnah angkara gajah liar.

"Kawasan ini telah dipagar namun gajah liar memusnahkan pagar dan masuk ke ladang sawit beberapa kali dan kali terakhir beberapa hari lalu," katanya.

Menurutnya, kelapa sawit yang ditanamnya itu merupakan aset untuk menyara keluarga dan menampung perbelanjaan tiga anaknya yang masih bersekolah.

Selain tanamannya, katanya, gajah liar terbabit turut memusnahkan lebih 50 pokok sawit milik abang iparnya, Abdul Rahman Ahmad, 50.

"Kebun getah mertua saya turut menjadi mangsa dan penoreh getah di sini mula merasa takut untuk keluar menoreh kerana bimbang dengan keselamatan masing-masing.

"Sebelum ini, haiwan tersebut pernah membuat kacau di kawasan rumah penduduk di sini pada waktu malam, namun belum sampai tahap merosakkan kediaman dan harta benda," katanya.

Kini, katanya, penduduk kampung terbabit bimbang dengan keselamatan mereka kerana gajah tersebut boleh naik minyak bila-bila masa sekali gus mengancam nyawa.

Abdul Wahab memberitahu, dia membuat laporan di Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) di Kuala Tahan dekat sini berhubung gangguan haiwan liar tersebut, namun mereka hanya mampu menghalau gajah itu balik ke hutan.

"Saya menghantar surat kepada Pengarah Perhilitan negeri supaya pihaknya menangkap dan mengalih gajah tersebut ke tempat lain, namun sehingga kini belum ada tindakan.

"Sampai bila kami harus berdepan dengan ancaman gajah liar ini? Kerugian yang ditanggung semakin banyak selagi haiwan ini masih berada di sini," katanya.

Abdul Wahab berharap Perhilitan memandang serius masalah tersebut dan mengambil tindakan segera sebelum perkara tidak diingini berlaku ke atas penduduk kampung.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perhilitan teruskan operasi tangkap gajah liar

Posted:

Perhilitan teruskan operasi tangkap gajah liar

Perhilitan teruskan operasi tangkap gajah liar

JERANTUT 22 Jun - Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Pahang akan meneruskan operasi menangkap gajah liar yang kerap mengganggu dan merosakkan tanaman penduduk di Kampung Gol, Tembeling Tengah, dekat sini.

Pengarah Perhilitan negeri, Khairiah Mohd. Sharif berkata, satu pasukan dihantar ke kampung itu untuk meninjau gajah liar berkenaan.

Beliau berkata, gajah yang merosakkan tanaman penduduk kampung berkenaan datang dari hutan seberang sungai yang terletak berhampiran kediaman penduduk.

"Kita menerima aduan penduduk dan beberapa anggota Perhilitan telah pergi ke tempat kejadian untuk memantau serta mengambil tindakan lanjut.

"Kami menghadapi kesukaran untuk menangkap gajah tersebut kerana haiwan itu lari ke sungai setiap kali melihat kelibat manusia di kawasan berkenaan," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi semalam.

Menurut Khairiah, pihaknya akan menangkap gajah tersebut secepat mungkin dan penduduk kampung diminta bersabar dan sentiasa berwaspada.

"Kita mahu gajah itu ditangkap hidup-hidup dan tembakan ubat pelali akan menyebabkan gajah tersebut mati sekiranya lari ke seberang dan lemas di sungai," katanya.

Beliau berkata, kerjasama penduduk kampung juga diperlukan supaya segera memaklumkan kepada Perhilitan jika melihat gajah tersebut memasuki kampung terbabit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Empat kedai makan terbakar

Posted:

Empat kedai makan terbakar

Empat kedai makan terbakar

Oleh KHAIRATUL AINAL ABDUL KARIM
utusanpahang@utusan.com.my


KEPULAN asap tebal menyebabkan suasana di pusat beli-belah Kuantan Parade, semalam agak kelam-kabut. - BERNAMA


KUANTAN 22 Jun - Orang ramai dan pekerja di pusat beli-belah Kuantan Parade di sini bertempiaran lari menyelamatkan diri apabila empat kedai makan di sebuah medan selera di kompleks itu terbakar hari ini.

Kejadian berlaku pukul 10.10 pagi ketika kebanyakan pekerja dan pemilik premis di pusat beli-belah itu bersiap sedia memulakan perniagaan masing-masing.

Bagaimanapun, tindakan pantas pasukan Bomba dan Penyelamat memadam kebakaran berjaya menyelamatkan kebakaran di pusat perniagaan tumpuan ramai itu daripada merebak.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Ubi, Wan Daud Wan Awang berkata, kebakaran itu dipercayai berpunca dari dapur yang tidak ditutup di sebuah kedai makanan barat di medan selera berkenaan.

"Bagaimanapun, semasa kami tiba, api sudah kecil namun asap dilihat banyak keluar dari medan selera itu. Kebakaran berjaya dikawal kira-kira setengah jam kemudian dengan bantuan enam anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM)," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Wan Daud memberitahu, sebanyak dua jentera bersama 20 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Ubi bergegas ke tempat kejadian sebaik sahaja menerima panggilan kecemasan tersebut.

Ketika kejadian, katanya, tiada pelanggan berada di dalam medan selera tersebut. Semua pekerja sempat keluar menyelamatkan diri.

"Kita masih menyiasat punca sebenar kebakaran melibatkan empat kedai itu dan jumlah kerugian buat masa ini dianggarkan kira-kira RM450,000," katanya.

Sementara itu, pengurus pusat beli-belah itu, Azman Saidin berkata, sejak beroperasi selama 15 tahun lalu, kebakaran tersebut merupakan paling teruk.

"Kebakaran ini yang paling teruk sehingga membabitkan empat premis makanan musnah. Bagaimanapun kita akan tunggu laporan siasatan penuh daripada pihak bomba.

"Sekiranya siasatan mendapati punca kebakaran disebabkan kecuaian pemilik kedai terbabit, tindakan akan diambil berdasarkan perjanjian sewa yang telah dipersetujui mengikut kontrak," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved