Ahad, 22 Mei 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Lima sekolah terbaik ke Perancis

Posted:

Lima sekolah terbaik ke Perancis

Lima sekolah terbaik ke Perancis


Eliza Lewin, John Spencer dan Tony Materna membuat pemilihan dan menyediakan Laporan Penuh Keputusan Jawatankuasa Pemilihan Reka Bentuk Kapal Angkasa di Los Angeles, Amerika Syarikat, baru-baru ini.


Jawatankuasa Pemilihan Space Tourism Society (STS) telah memilih lima sekolah yang berjaya menghasilkan reka bentuk kapal angkasa terbaik untuk bersaing di peringkat akhir pada Persidangan Agensi Angkasa Eropah di Paris, Perancis pada Oktober depan.

Lima sekolah itu ialah Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar, Negeri Sembilan; Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kubang Pasu, Kedah; Sekolah Agama Menengah Tinggi Tengku Ampuan Jemaah, Selangor; Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bintang Selatan, Kuala Lumpur dan SMK Bandar Baru Sg. Buloh, Selangor.

Pemilihan lima daripada sembilan sekolah yang telah disenarai pendek itu dibuat oleh satu jawatankuasa yang terdiri daripada Presiden dan Pengasas STS, John Spencer; Timbalan Presiden dan Jurutera Aeroangkasa Bristol Spaceplane, Tony Materna dan Ahli Eksekutif STS, Eliza Lewin.

Ia diadakan pada majlis Penganugerahan Orbit di Los Angeles, Amerika Syarikat, baru-baru ini.

Menurut Tony Materna, kesemua sembilan reka bentuk berkenaan adalah amat mengkagumkan kerana mempunyai ketepatan kejuruteraan yang boleh diterima walaupun bidang reka bentuk kapal terbang angkasa suborbital adalah suatu bidang kejuruteraan yang baharu dan tidak mempunyai ramai pakar.

Malah pertandingan ini, katanya, adalah antara pertandingan yang merintis ke arah pembangunan dan perkembangan bidang kejuruteraan kapal terbang angkasa suborbital.

"Melalui usaha yang berterusan, Malaysia boleh menghasilkan seorang jurutera ataupun pereka kapal terbang angkasa suborbital yang terkenal di dunia," katanya.

Pemilihan dibuat berasaskan lima kriteria iaitu keaslian reka bentuk; kefahaman teknikal dan practicality; mudah untuk dibangunkan; beroperasi secara ekonomi dan inovasi keseluruhan.

Pertandingan Mereka Bentuk Kapal Angkasa Kebangsaan ini anjuran STS Malaysia Chapter (STS-MC) dengan kerjasama Utusan Malaysia dan disokong oleh Kementerian Pelajaran.

Pemenang utama akan berpeluang untuk mengikuti lawatan ke Kem Angkasa di Eropah.

Walaupun ia julung kali diadakan namun sambutan yang diterima amat menggalakkan kerana ia membuka ruang kepada pelajar sekolah menengah untuk mempamerkan hasil kreativiti mereka di peringkat antarabangsa.

Sebanyak 66 penyertaan sekolah dari seluruh negara diterima untuk pertandingan yang bermula pada Januari dan berakhir Mac lalu.

Maklumat lanjut berkaitan pertandingan ini boleh dirujuk di portal berita www.adap.com.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Inovasi muzik wayang kulit dalam P&P

Posted:

Inovasi muzik wayang kulit dalam P&P

Inovasi muzik wayang kulit dalam P&P


Mohd Asmawi (bertali leher kuning) bersama ahli kumpulan wayang kulit SMK Sering selepas membuat persembahan di Festival Hari Guru 2011, Kuching, Sarawak, baru-baru ini.


PENGGUNAAN muzik tradisional wayang kulit dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) berjaya meningkatkan minat pelajar untuk hadir ke sekolah di samping menggalakkan generasi muda untuk mencintai warisan budaya bangsa.

Penerima Anugerah Guru Inovasi Hari Guru 2011, Mohd Asmawi Isa berkata, penggunaan muzik dalam P&P terbukti berkesan dalam menarik minat pelajar datang ke sekolah bagi melibatkan diri dalam aktiviti sebelah petang dan pada hujung minggu.

"P&P luar bilik darjah ini bukan sahaja membolehkan pelajar menguasai notasi muzik dengan cepat dan mudah malah mampu mempromosi Malaysia di mata dunia," kata Guru Muzik Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sering, Kota Bharu, Kelantan ini.

Beliau memberitahu, kumpulan wayang kulit sekolahnya telah membuat persembahan di United Kingdom, Bulgaria, Itali, China, Scotland dan Kanada.

"Pendedahan di peringkat antarabangsa ini dapat memupuk minat pelajar untuk menguasai dan memelihara seni budaya bangsa agar tidak pupus," katanya ketika ditemui di Festival Hari Guru 2011 di Kuching, Sarawak baru-baru ini.

Modul pembelajaran notasi muzik wayang kulit ciptaan Mohd Asmawi sesuai digunakan oleh semua peringkat usia dari tahap prasekolah hingga ke universiti termasuk untuk orang dewasa.

Ketika ini, ujarnya, modul tersebut digunakan di Sekolah Seni Sarawak dan Sekolah Seni Johor.

Dalam pada itu, menurut Mohd Asmawi, pelajar boleh menjana pendapatan sendiri melalui persembahan di luar sekolah seperti dalam majlis perkahwinan atau acara sambutan orang kenamaan.

"Pelajar juga diajar kemahiran untuk membuat sendiri peralatan wayang kulit," tambahnya.

Selain itu, modul P&P ciptaannya turut menerapkan kemahiran merentas subjek seperti lukisan, bahasa Melayu, sejarah, matematik dan KOMSAS.

Sebagai contoh, cerita dan asal usul wayang kulit merupakan sebahagian daripada subjek Sejarah manakala bahasa yang digunakan pula satu bentuk pembelajaran bahasa Melayu.

Permainan muzik dan wayang kulit ini turut meningkatkan kemahiran psikomotor melalui pelbagai gabungan pergerakan anggota tubuh pelajar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved