Selasa, 6 Mei 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


4 letupan di Hatyai, 8 cedera

Posted: 06 May 2014 12:00 PM PDT

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my

Asap tebal menyelubungi pekarangan perumahan polis berhadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Hat Yai, selatan Thailand dalam letupan bom di bandar itu, semalam. - Gambar ehsan rakan media Thai.

HATYAI 6 Mei - Sebanyak empat letupan bom menggegarkan bandar ini, hari ini menyebabkan lapan orang cedera, termasuk dua anggota polis.

Letupan berlaku pada kira-kira pukul 1.55 petang (2.55 petang waktu Malaysia) di empat lokasi iaitu di hadapan kedai serbaneka di Polpichai Road berhampiran Institut Teknologi Mekanikal Hatyai, kawasan perumahan polis bertentangan dengan Ibu Pejabat Polis Daerah Hatyai; Stesen Kereta Api Hatyai dan Kompleks Membeli-belah Robinson.

Gabenor Wilayah Songkhla, Krissada Boonrat berkata, letupan pertama berlaku di hadapan kedai serbaneka mengakibatkan sekurang-kurangnya lima orang cedera, diikuti letupan kedua di kawasan letak kereta berhampiran balai polis Hatyai, menyebabkan dua orang anggota polis dan seorang orang awam cedera.

Krissada berkata, letupan ketiga dan keempat berlaku di Stesen Kereta Api Hatyai dan gedung membeli-belah, tetapi tiada kecederaan dilaporkan.

Letupan pertama dan kedua berlaku selang 25 minit, dan kesemua mangsa dikenal pasti berusia antara 19 dan 53 tahun. Mereka dihantar ke Hospital Hatyai untuk rawatan.

Tiada laporan membabitkan warga asing," ujarnya.

Bom juga ditemui diletakkan di pintu masuk Prince of Songkhla University tetapi berjaya dimatikan oleh pihak berkuasa.

Kami juga mengadakan sekatan di beberapa laluan utama di pusat bandar selain pemeriksaan ke atas mereka yang keluar dan masuk ke bandar ini," katanya.

Sementara itu, Konsulat Malaysia ke Songkhla mengesahkan, tiada rakyat Malaysia terlibat dalam insiden itu.

Polis mendakwa kumpulan pemisah bertanggungjawab atas kejadian itu.

Disember lalu, sebanyak 24 orang dilaporkan cedera dalam satu letupan bom yang menggegarkan bandar sempadan Danok dan Padang Besar, dekat Bukit Kayu Hitam.

Pada 2012, serangan bom kereta yang dilancarkan oleh kumpulan pemisah Islam di pusat bandar Hatyai mengorbankan 14 orang dan lebih 300 yang lain cedera. - Utusan

Gempa bumi di Thailand, seorang warga tua maut

Posted: 06 May 2014 12:00 PM PDT

Seorang wanita hanya mampu melihat rumahnya yang musnah akibat gempa bumi berukuran 6.0 skala Ritcher di wilayah Chiang Rai, utara Thailand, kelmarin. - AGENSI

BANGKOK 6 Mei - Seorang wanita warga tua maut, manakala 23 orang lagi cedera dalam kejadian gempa bumi yang melanda utara Thailand, semalam.

Jabatan Pencegahan dan Pengurangan Bencana berkata, wanita berusia 83 tahun itu dilaporkan terkorban akibat dihempap dinding rumahnya selepas gempa bumi berukuran 6.0 pada skala Ritcher melanda utara negara ini.

Gempa bumi kuat itu berlaku pada kedalaman 7.4 kilometer dan berpusat di daerah Phan dalam wilayah Chiang Rai yang turut dirasai sejauh beratus-ratus kilometer di selatan Bangkok dan Yangon, Myanmar.

"Sejak petang Isnin, enam gegaran berlaku pada kadar magnitud antara 5.0 dan 5.9 pada skala Ritcher, manakala gegaran terakhir dirasai pagi ini," kata wakil Jabatan Meteorologi Thailand, Burin Wechbunthung.

Dalam pada itu, penduduk berkata, mereka menyaksikan dinding bangunan merekah dan jalan raya rosak akibat gempa bumi, di samping bekalan elektrik terputus selama beberapa jam di Phan.

Daearah berkenaan merupakan kawasan pergunungan terpencil berdekatan sempadan Myanmar dan Laos yang terkenal dengan kehadiran pelancong asing.

Gempa bumi turut dirasai di hub pelancongan, Chiang Mai sejauh 160 kilometer dari Chiang Rai serta Bangkok yang terletak 800 kilometer di selatan yang menyebabkan bangunan-bangunan bergegar selama beberapa saat.

Gempa bumi kuat jarang berlaku di Thailand, namun gegaran sering terjadi di utara negara berkenaan. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved