Sabtu, 26 April 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Kim Swee uji taktik baharu

Posted: 26 Apr 2014 12:02 PM PDT

Ong Kim Swee

KUALA LUMPUR - Reputasi Filipina yang dibarisi dengan dua pemain yang berpangkalan di Eropah tidak menghadirkan rasa bimbang kepada pengendali Harimau Malaya, Datuk Ong Kim Swee apabila kedua-dua pasukan bertembung malam ini di Pusat Sukan Bandar Cebu.

Malah, jurulatih berusia 43 tahun itu bersedia menghadiahkan kekalahan pertama kepada Thomas Dooley yang kali pertama membimbing The Azkals beraksi di laman sendiri sejak dilantik menjadi jurulatih dua bulan lalu.

Dalam masa sama, Kim Swee menegaskan kemungkinan dia akan menggunakan taktik yang jauh berbeza daripada perlawanan persahabatan terakhir di Stadium Selayang 1 Mac lalu.

"Saya tahu Filipina mempunyai sebuah pasukan yang lebih baik pada kali ini berbanding di Kuala Lumpur dan perlawanan ini pasti jauh lebih sukar kerana bermain di tempat mereka.

"Tiada sesiapa yang mahu main untuk seri atau kalah dan saya harap kami mampu melakarkan kejutan dengan memenangi perlawanan di sini.

"Berdepan Filipina sebelum ini cukup baik kerana membantu saya apabila berdepan Yemen (kelayakan Piala Asia 2015) yang menyaksikan kami menang hasil berdepan mereka.

"Apa jua taktikal yang saya gunakan pasti sedikit berlainan daripada pertemuan persahabatan pertama di Malaysia sebelum ini yang berakhir seri tanpa jaringan," katanya semalam.

Junior Eldstal dijangka kembali ke dalam pasukan selain pemain Terengganu, Mohd. Norfarhan Muhammad dijangka mengepalai jentera serangan.

Sementara itu, Dooley, tidak melihat kehadiran Jerry Lucana yang bermain di Denmark bersama kelab Esbjerg fB dan Martin Steuble dari FC Wil 1990 (Switzerland) sebagai kelebihan.

"Kami berdepan banyak masalah kecederaan dan ini sahaja pemain yang saya mampu kumpulkan.

"Mungkin ada perubahan untuk lima ke enam pemain berbanding yang bermain di Kuala Lumpur," katanya.

Malaysia tewas tipis kepada Perancis

Posted: 26 Apr 2014 12:02 PM PDT

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

KUANTAN - Skuad hoki negara tewas tipis 2-3 kepada Perancis dalam perlawanan pertama Kumpulan B, kejohanan hoki Cabaran Juara-juara 1 (CC1) yang berlangsung di Stadium Hoki Kuantan di Indera Mahkota di sini malam tadi.

Pukulan penalti yang disempurnakan oleh Hugo Genestet pada minit ke-63 memusnahkan impian Malaysia untuk sekurang-kurangnya mencatat keputusan seri.

Jaringan skuad hoki negara disumbangkan oleh Tengku Ahmad Tajudin Abdul Jalil pada minit ke-39 dan Faizal Shaari minit ke-49 manakala dua lagi gol Perancis dijaringkan pada minit ke-33 oleh Olivier Sanchez dan Victor Charlet minit ke-51.

Bermula separuh masa pertama, pasukan bimbingan jurulatih, Muhammad Dhaarma Raj Abdullah dilihat mendominasi permainan namun Perancis yang sebaliknya mendahului 1-0 pada babak pertama menerusi Sanchez yang tidak dikawal dalam kotak penalti pada minit ke-33.

Empat minit selepas separuh masa kedua bermula, Tengku Ahmad Tajuddin menyamakan kedudukan selepas menguis hantaran Faizal dan skuad negara yang mendapat semangat berjaya mendahului apabila Faizal menguis cantik bola pada minit ke-49 bagi menewaskan penjaga gol Perancis, Edgar Reynaud.

Namun, Perancis yang dibimbing Frederic Soyez tidak mudah berputus asa dan pada minit ke-51 berjaya memperoleh pukulan sudut penalti yang disempurnakan oleh Charlet menjadikan kedudukan 2-2.

Gol ketiga Perancis menyusul tujuh minit sebelum permainan tamat apabila penjaga gol negara, S. Kumar menjatuhkan Genestet untuk memberikan pukulan penalti yang disempurnakan dengan baik untuk gol kemenangan wakil Eropah itu.

Sementara itu, satu lagi perlawanan dalam Kumpulan B menyaksikan Korea Selatan seri dengan Kanada 3-3 manakala dalam Kumpulan A New Zealand menewaskan Ireland 2-1 dan Jepun menang ke atas Poland 3-2.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved