Sabtu, 26 April 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Seleksi tudung cepat dipakai

Posted: 26 Apr 2014 06:13 AM PDT

Bagi mereka yang ingin tampil ringkas, koleksi tudung Hana dua warna menjadi pilihan.

Kemunculan pelbagai variasi tudung di pasaran kadang kala membuatkan pengguna pening kepala untuk memilih. Namun sisi positif di sebalik keadaan itu, ia memberikan pelbagai pilihan kepada pengguna.

Bagaimanapun antara ciri-ciri yang masih kurang diberikan perhatian oleh pereka tudung adalah aspek mudah dan cepat dipakai tudung berkenaan.

Dalam kehidupan yang semakin pantas, sudah pasti tudung seperti itu amat diperlukan. Selain memenuhi tuntutan agama, ia juga memudahkan urusan seharian bagi yang berkerjaya,

Paling penting masih boleh bergaya. Justeru ruangan Trend kali ini menampilkan beberapa seleksi tudung yang dikategorikan mudah untuk dipakai.

Tudung berkenaan bukan sahaja sesuai untuk beriadah, bersantai tetapi tetap anggun serta sopan digayakan pada majlis formal seperti perkahwinan dan sebagainya.

Koleksi L'adorn menampilkan beberapa rekaan tudung yang boleh memberi pelbagai bentuk penampilan daripada tudung segera sehinggalah selendang eksklusif untuk majlis tertentu.

Bagi yang bekerja, sudah pasti mahukan tudung ringkas dan mudah dipakai. Namun tidak banyak seleksi tudung jenis itu di pasaran yang boleh memberikan impak menarik.

Berikutan itu koleksi Impression KL memberikan pilihan terbaik untuk wanita bekerja yang mahu menyarung tudung dalam waktu yang singkat. Tudung yang diberi nama Lana membolehkan mereka yang mempunyai waktu terhad masih dapat bergaya. Ia direka dengan anak tudung dan shawl di gabungkan bagi menyingkatkan masa untuk dipakai. Ia juga dapat digayakan dengan pelbagai lilitan shawl biasa dan mengikut selera si pemakai.

Selain itu, bagi yang ingin menghadiri majlis perkahwinan atau rasmi, bolehlah menggayakan tudung daripada koleksi eksklusif yang mempunyai hiasan manik dan sulam bunga yang direka khas pada setiap tudung itu. Koleksi ini diberi nama Beat Me Please untuk memberi impak menarik kepada si pemakai.

Bukan itu sahaja, untuk remaja yang ingin tampil ringkas tetapi bergaya, koleksi tudung dua warna boleh menjadi pilihan kerana ia bukan sahaja mudah dipakai, bahkan juga memberi impak menawan.

Pilihlah apa sahaja gaya tudung yang muncul di pasaran. Paling penting penjagaan aurat dan kesucian agama dipelihara agar kita tidak hanya mengikut fesyen sehingga membelakangkan tuntutan-Nya. - AMIRUL/AIZZUL

Dunia beg Nicole

Posted: 26 Apr 2014 06:13 AM PDT

Kepuasan pelanggan adalah keutamaan Nicole kerana setiap beg yang dihasilkan pasti memenuhi kriteria yang telah ditetapkan.

Tidak malu belajar daripada mereka yang lebih mahir membuatkan Nicole Wong, 28, cepat mendapatkan maklumat berkenaan sesuatu yang diminatinya sehingga mampu membuka perniagaan yang menjadi impiannya selama ini.

Walaupun tidak mempunyai latar belakang dalam rekaan produk mahupun fesyen, Nicole tekad menghasilkan beg tangan yang mempunyai reka bentuk terkini, tahan lasak dan berkualiti pada harga yang boleh dimiliki sesiapa sahaja.

Ramai yang mahu bergaya dengan beg terutamanya wanita. Namun kebanyakkan beg berjenama dan hasil rekaan pereka terkenal pastinya sangat mahal.

Dari situlah idea menubuhkan Sometime by Asian Designers bersama seorang rakan kongsi, Stan Chooi. Matlamat mereka memastikan semua orang dapat memiliki beg tangan hasil rekaan pereka dengan harga lebih murah tetapi kualiti setanding beg berjenama.

Dia juga tidak menolak antara faktor dia berjaya menghasilkan beg yang mampu milik ini adalah disebabkan keluarganya yang mempunyai kilang di China dalam menghasilkan beg dan pakaian jenama-jenama lain yang terkenal.

Sebagai generasi muda, Nicole melihat ramai pereka muda berbakat di negara ini tetapi mereka tidak tahu bagaimana untuk mengubah rekaan kepada produk untuk dipasarkan.

Ramai juga di antara mereka tidak mempunyai modal untuk membuat produksi lantas idea dan rekaan itu akan hilang begitu sahaja.

Disinilah dia cuba membantu pereka muda merealisasikan rekaan mereka itu satu kenyataan.

"Kami terbuka untuk menerima sesiapa sahaja yang mempunyai bakat dalam menghasilkan beg, namun setiap rekaan yang itu perlu diteliti bagi memastkan ia praktikal, tahan serta mengikut trend dan kesesuaian yang sepatutnya.

"Ada di antara pereka dapat menghasilkan rekaan yang cantik, tetapi mereka tidak tahu merealisasikan rekaan tersebut kerana banyak faktor yang perlu diambil kira dari segi jahitan, reka bentuk, ketahanan dan sebagainya," jelasnya.

Semua ini dipelajari oleh Nicole dari pereka produk di kilang pembuatan semasa menguruskan perniagaan keluarga kerana tidak semua lakaran rekaan itu mampu diterjemahkan dalam bentuk realiti kerana banyak faktor memainkan peranan.

"Saya seorang yang cerewet dan suka kepada penelitian yang mendalam, jika satu-satu rekaan itu tidak baik saya akan cakap tidak baik. Itulah yang membuatkan semua rekaan beg yang saya sendiri atau pereka hasilkan pastinya memberi kepuasan kepada pelanggan saya", katanya.

BERMULA dari bawah membuatkan Nicole mampu untuk mengetahui selok belok menghasilkan beg bermutu tinggi.

Cabaran utama yang dihadapi dalam perniagaan pastinya mendapatkan material yang terbaik. Oleh kerana dia seorang pencinta haiwan, saya akan pastikan tidak ada satu pun elemen seperti kulit dan sebagainya digunakan untuk setiap rekaan beg tangan.

Saya akan gantikan dengan menggunakan kulit sintetik yang setanding kulit asli.

Tahun ini juga adalah satu kejayaan bagi Nicole dan Sometime apabila dipilih untuk menghasilkan sebuah beg khusus untuk komputer oleh salah sebuah pengeluar komputer terkemuka dunia.

Ditanya kenapa memilih beg sebagai elemen utama dalam perniagaannya, dia berkata, pada awal penglibatan perniagaan saya pernah memilih pakaian namun ia sesuatu yang agak rumit tambahan kerana pakaian mempunyai pelbagai saiz, namun beg, satu saiz sudah cukup untuk digunakan setiap orang.

Bagi memberi ciri-ciri eksklusif, setiap koleksi beg Sometime adalah terhad kerana hanya 200 buah sahaja dikeluarkan untuk memastikan pelanggan yang membeli mempunyai kepuasan.

"Perniagaan bukan satu yang mudah, selain untuk mencapai apa yang diimpikan, kita juga mampu membantu orang lain untuk turut sama berjaya. Melalui Sometime, saya dapat membantu beberapa pereka lain merealisasikan impian mereka.

"Bagi mereka yang ingin menceburi apa jua bidang perniagaan, paling penting adalah jangan putus asa, walaupun sedikit. Ini kerana usaha yang dijalankan itu akan menjadi sia-sia kerana dilakukan separuh jalan sahaja," katanya.

Belajar dari mereka yang pakar adalah lebih baik daripada hanya belajar dari buku, ambil masa sedikit untuk turun bersama mereka yang mahir kerana pengalaman yang mereka ada lebih bermakna.

Dari situ kita akan dapat melihat sejauh mana sesuatu perkara itu boleh dicapai, perjalanan sesuatu perkara itu mempu memberilkan panduan untuk menceburi bidang itu kelak. - AMIRUL/NAJIB

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved