Khamis, 10 April 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Lima dalang bakar rumah ditahan

Posted: 09 Apr 2014 11:53 AM PDT

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff (dua dari kanan) menunjukkan pakaian seragam polis yang digunakan oleh penjenayah dalam sidang akhbar di IPK Johor, Johor Bahru, semalam. - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 9 April - Polis menahan lima lelaki yang dipercayai anggota kumpulan kongsi Gelap Geng 36 bagi membantu siasatan kes membakar sebuah rumah dan merosakkan cermin 15 kenderaan di Taman Seri Senai, di sini Isnin lalu.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, kesemua suspek yang berusia 24 hingga 34 tahun itu ditahan di sekitar Senai dan Kulaijaya dalam beberapa siri serbuan antara pukul 7 pagi hingga 2 petang.

"Siasatan awal mendapati punca kejadian adalah bermotifkan dendam kerana mangsa pernah memukul salah seorang suspek semasa majlis sambutan hari jadi seorang kenalan mereka di Taman Bintang, di sini sehari sebelum kejadian.

"Berang dengan tindakan tersebut, suspek kemudiannya telah membawa beberapa orang rakannya dan bertindak membakar rumah mangsa dengan membaling bom petrol serta memecahkan cermin 15 buah kereta," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, di sini hari ini.

Menurut Mohd. Mokhtar, turut dirampas dalam serbuan tersebut adalah satu botol plastik berisi minyak petrol, sebuah buah motosikal dan dua bilah parang.

Ujarnya, kesemua suspek ditahan reman sehingga Isnin ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 436 dan Seksyen 427 Kanun Keseksaan.

"Kita sedang mengesan tiga lagi suspek yang masih bebas iaitu N. Perumal, yang memegang kad pengenalan bernombor : 791020-04-5219, R.Kaliappan (7508220-01-6553) dan K.Thevarajan (861220-23-5421) yang masing-masing beralamat di Kulaijaya.

"Sehubungan itu, ahli keluarga atau orang ramai yang mengenai mereka diminta menghubungi balai polis berhampiran bagi membantu siasatan," katanya.

Dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi, Isnin lalu, anjung sebuah rumah di Taman Seri Senai terbakar manakala cermin hadapan 15 buah kereta yang diletakkan berhampiran kediaman tersebut dipecahkan.

PPM tahan tiga penyeludup diesel

Posted: 09 Apr 2014 11:53 AM PDT

JOHOR BAHRU 9 April - Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Dua menahan tiga lelaki dipercayai terlibat dalam sindiket penyeludupan keluar minyak diesel di dua buah stesen minyak di Tampoi dan Jalan Skudai, di sini semalam.

Komandernya, Asisten Komisioner Paul Khiu Khon Chiang berkata, kesemua lelaki yang berusia antara 37 tahun hingga 49 tahun itu ditahan ketika sedang mengisi bahan bakar itu ke dalam kenderaan masing-masing yang telah diubah suai pada pukul 12.40 tengah hari.

"Bertindak atas maklumat, sepasukan pegawai dan anggota yang menyertai Ops Landai telah membuat pemeriksaan terhadap dua buah kenderaan pacuan empat roda yang sedang mengisi minyak diesel di stesen minyak.

"Pemeriksaan mendapati terdapat tangki tambahan pada kedua-dua kenderaan tersebut," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Sementara itu, dalam tangkapan kedua, pasukan sama telah menahan dan memeriksa sebuah lori yang sedang mengisi minyak diesel ke dalam tangki yang diubah suai.

Dalam serbuan tersebut, pihaknya merampas sebuah lori, dua buah kenderaan pacuan empat roda dan 2,100 liter minyak diesel.

Khon Chiang berkata, maklumat risikan mendapati sindiket itu membeli minyak diesel bersubsidi di stesen minyak di daerah ini dan dikumpulkan di dalam stor haram sebelum dibawa ke pesisir pantai dan seterusnya dipindahkan ke kapal tangki untuk diseludup ke luar negara.

"Kesemua yang ditahan dan barangan rampasan diserahkan kepada Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Johor Bahru untuk tindakan lanjut," katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Bekalan 1961 kerana menyimpan atau memiliki barangan kawalan tanpa dokumen yang sah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved