Ahad, 9 Mac 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Gaun kertas Mayhem

Posted: 09 Mar 2014 07:09 AM PDT

Oleh RAJA INTAN DIANNA RAJA AZAHAM
dianna.azaham@utusan.com.my

SI cilik yang digelar Mayhem Kelser, 4, sama seperti kanak-kanak perempuan seusianya iaitu meminati gaun ala puteri kisah dongeng yang indah.

Bezanya, Mayhem menghasilkan sendiri gaunnya, menggunakan kertas!

Menerusi laman Instagram ibunya, Angie Keiser iaitu @2sisters_angie, Mayhem dilihat menggayakan pelbagai gaun kertas rekaan sendiri, pakaian selebriti di karpet merah hingga ke gaun yang diperagakan oleh model.

Antara rekaan terbaru Mayhem yang dibantu oleh ibunya itu ialah gaun selebriti Hollywood ketika majlis karpet merah Anugerah Oscar baru-baru ini seperti Ellen DeGeneres, Jada Pinkett Smith dan Jennifer Lawrence.

Tidak sampai sehari gambar tersebut dimuat-naikkan, lebih 34,000 pengguna Instagram telah menekan butang like pada gambar tersebut.

Aktiviti antara ibu dan anak yang bermula sekadar suka-suka sejak sembilan bulan lalu kini menjadi tumpuan dunia kerana kecomelan pereka fesyen muda tersebut dengan rekaannya yang tersendiri.

Semuanya bermula apabila Angie menemui pakaiannya tersorok di dalam kotak barangan mainan Mayhem.

Dia lalu mencadangkan kepada puterinya itu supaya membuat sendiri gaun untuk dirinya menggunakan kertas berwarna dan pita pelekat.

Pasangan ibu dan anak ini kemudian semakin kreatif dengan menggunakan apa saja yang ada di dalam rumah mereka seperti tisu tandas, plastik, keranjang aluminium, majalah lama, skaf, cadar dan pelbagai lagi.

Cerita Angie, idea dan rekaan pakaian tersebut merupakan idea bersama. Memandangkan Mayhem terlalu kecil untuk menggunakan gunting, dia berdiri di sebelah ibunya dan memberi arahan untuk memotong corak yang diingini.

Myhem kemudian akan menampal bahagian-bahagian yang telah dipotong dengan bantuan ibunya membentuk pakaian yang boleh dipakai.

Mengagumkan untuk kanak-kanak usianya, Mayhem tahu pembahagian kertas dan cara menampal yang betul agar boleh dipakai.

Membunuh akibat dirasuk

Posted: 09 Mar 2014 07:09 AM PDT

Paparan tentang histeria dalam dua keluaran lalu diharap sedikit sebanyak dapat meluaskan minda anda mengenai gejala tersebut. Namun, untuk pengetahuan anda, subjek histeria pasti akan menjadi lebih misteri dan menyeronokkan kalau kita melihatnya dalam perspektif yang lebih luas.

Ini kerana, histeria telah digolongkan oleh ahli antropologi perubatan sebagai Sindrom Terikat Budaya (Culture Bound Syndrome - CBS). Apa pula CBS ini? Ia bermaksud sesuatu sindrom atau fenomena psikiatrik yang hanya berlaku dalam kelompok-kelompok tertentu sahaja. Atau, sindrom yang sama kategorinya tetapi dengan simptom, gejala serta karakter yang aneh dan berbeza (peculiar dan bizarre).

Misalnya, amuk dianggap hanya berlaku dalam kalangan masyarakat Nusantara sahaja, khususnya Melayu. Koro dalam kalangan masyarakat Cina, Hwa-byeong (Korea), Ashanti (Afrika Barat dan Ghana), Susto (Latin), Dhat (India), Fan Death (mati akibat deruan angin kipas - Korea), Bouffee delirante (Afrika Barat dan Haiti), Latah (Melayu) dan sebagainya.

Histeria pula, walaupun terjadi dalam semua masyarakat, tetapi lain bangsa dan suku kaum, lain pula gejalanya. Pelik, bukan? Contohnya Windigo yang berlaku dalam kalangan masyarakat Red Indian daripada suku kaum Chippewa, Cree dan Montagnais-naskapi di utara Amerika Syarikat.

Sindrom Windigo berlaku apabila lelaki suku kaum ini yang sedang berburu di dalam hutan terserempak dengan hantu raksasa yang mereka gelar sebagai windigo. Hantu ini rupanya seperti tengkorak. Jantungnya daripada ketulan ais dan merayau-rayau di dalam hutan pada musim sejuk. Windigo hidup dengan memakan manusia.

Lelaki Chippewa yang dirasuk windigo akan berubah karakternya menjadi ganas. Mereka menerkam kawan yang ikut berburu, kemudian menggigit leher dan merobek perutnya. Organ mayat seperti hati, jantung, usus dan paru-paru seterusnya dimakan mentah-mentah manakala darah dihirup seperti meminum air.

Mengapa ini berlaku? Benarkah wujud raksasa windigo? Pengkaji budaya mendapati, gejala ini terjadi kerana masyarakat tersebut tinggal di dalam komuniti kecil yang terasing di kawasan hutan yang sejuk dan bergantung hidup dengan berburu.

Apabila salji turun, makanan sukar dicari, menyebabkan mereka tertekan dan perlu mencari alternatif lain. Ketakutan yang melampau itulah menyebabkan munculnya gejala histerikal, lalu dikaitkan dengan hantu windigo.

Gejala histerikal dalam suku kaum Hehe dan Tanganyika di Tanzania tidak kurang ngerinya. Apabila diserang gangguan mental, mereka akan merayau-rayau dalam keadaan berbogel dan memakan sampah serta najis sendiri.

Masyarakat peribumi Kenya yang diserang gejala Kemba pula bukan setakat berbogel, malah menyerang dan membunuh orang lain. Yang wanitanya pula akan berbaring di atas jalan sepanjang hari tanpa seurat benang.

Kalau lelaki yang berbogel, mereka mengetuk pintu rumah jiran, ketawa dan lari lintang pukang apabila tuan rumah membuka pintu. Terdapat kes seorang lelaki melembing tujuh orang jirannya sampai mati!

Hampir sama dengan Kemba, mangsa gejala Pokot di Kenya bukan setakat meracau, malah membakar rumah. Terdapat kes mereka membakar rumah jiran pada waktu malam ketika keluarga jirannya sedang nyenyak tidur! Selain mencedera dan membunuh orang lain, penghidap gejala ini ada kalanya membunuh diri.

Sekarang saya ingin ceritakan kepada anda tentang CBS yang dikaitkan dengan misteri dan hantu. Untuk pengetahuan anda, terdapat satu gejala yang sering berlaku dalam masyarakat Eskimo yang diberi nama Pibloktoq. Gejala ini berlaku hanya ketika matahari tidak muncul di langit dalam tempoh yang lama dan suasana menjadi kelam serta gelap sepanjang hari.

Menurut masyarakat tersebut, ketika itulah hantu merayau dan merasuk mangsa, menyebabkan mereka menunjukkan tingkah laku yang menakutkan. Kebanyakan mangsa ialah wanita. Mangsa Pibloktoq akan mengoyakkan pakaian, kemudian merayau serta berguling-guling di atas hamparan ais dalam keadaan telanjang. Mereka berlari ke kawasan pergunungan, terjun ke dalam air yang sejuk dan separuh beku, atau mencampak orang lain ke dalam sungai tersebut.

Serangan berlangsung antara lima minit hingga beberapa jam. Apabila pulih, mangsa tidak dapat mengingati apa yag telah berlaku. Selain itu, mangsa Pibloktoq akan menjerit, menendang dan memusnahkan apa saja yang ada di sekeliling. Dalam hal ini, anjinglah yang selalu menjadi mangsa tendangan mereka!

Mengapa terjadi Pibloktoq? Pengkaji mengatakan, antara lainnya berpunca daripada diet masyarakat tersebut yang banyak memakan lemak serta organ haiwan. Perlu diketahui, organ mengandungi toksik dan kalau dimakan terlalu banyak boleh menjejaskan kesihatan serta membawa maut.

Biasanya ia berlaku dalam kalangan wanita yang baru kematian suami. Ini kerana mereka tertekan dan takut untuk mengharungi kehidupan tanpa suami di sisi. Masyarakat Hmong yang tinggal di Laos dan Vietnam pula sering mati secara mengejut ketika tidur (Sudden Unexpected Death Syndrome). Menurut masyarakat Hmong, semua ini angkara hantu Tsog tsuam yang menekan dada serta jantung mangsa ketika mereka sedang tidur.

Masyarakat Hmong percaya, Tsog tsuam akan terus mengamuk dan membunuh kalau tidak dilakukan upacara tertentu bagi meminta perlindungan roh nenek moyang.

Benarkah begitu? Selepas dikaji, didapati sebenarnya gejala tersebut berlaku bukanlah akibat hantu Tsog tsuam. Sebaliknya terjadi kerana masalah jantung yang dihidapi secara keturunan (genetik). Masyarakat Hmong mengaitkannya dengan hantu Tsog tsuam kerana cerita itulah yang disampaikan oleh mangsa-mangsa yang terselamat.

Selain Hmong, etnik-etnik lain seperti Khmer, Lao dan Vietnam juga mengalami sindrom ini. Hinggakan pelarian yang tinggal di luar negara kerana melarikan diri daripada pergolakan politik di rantau berkenaan pada 1970-an turut diserang sindrom Hmong. Dalam hal ini pengkaji percaya selain masalah genetik, penyakit jantung itu turut berlaku kerana tekanan serta ketakutan yang berpanjangan yang dialami mangsa akibat peperangan.

Susto pula CBS yang berlaku dalam kalangan masyarakat Latin. Ia merujuk kepada seseorang yang hilang semangat akibat terlalu terkejut. Antaranya, kerana terdengar salakan anjing, dihumban daripada kuda dan tidur di wad yang pesakitnya mati pada malam hari. Satu lagi punca ialah bermimpi didatangi hantu dan hantu itu menghalang roh mangsa daripada masuk semula ke dalam badannya.

Susto akan menyebabkan mangsanya resah, tidak dapat tidur dan menjadi lemah selepas terjaga. Mereka hilang selera makan, murung serta tidak suka melihat diri sendiri. Begitu juga dengan gejala Mal de ojo (Mediterrenean), Zar (Afrika Utara), Amafufunyana (Zulu dan Xhosa di Afrika Selatan), Grisi Siknis (Kaum Miskito di Amerika Tengah) dan banyak lagi. Okeylah cukup dengan histeria dan CBS, minggu depan kita beralih ke topik lain pula.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved