Jumaat, 1 November 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Bukan sekadar lihat isu MyKad palsu

Posted: 01 Nov 2013 11:27 AM PDT

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my

Penguatkuasa Jabatan Pendaftaran Negara menahan beberapa pengawal keselamatan warga asing atas kesalahan menggunakan kad pengenalan palsu pada operasi Kad Pengenalan Palsu di Pangsapuri Dahlia,Bandar Country Home Rawang, baru-baru ini. - UTUSAN/MOHD NAJIB MOHD NOR

PENGAWAL keselamatan seperti nama jawatannya adalah untuk menjaga keselamatan di sesuatu tempat atau kawasan, sama ada keselamatan orang ramai, premis perniagaan, wang tunai mahupun harta benda bernilai tinggi.

Apabila berlaku beberapa kes pecah amanah, pengawal itu sendiri mencuri, merompak, malah lebih teruk lagi membunuh, mencederakan dan merogol orang awam ataupun pekerja, maka masyarakat akan hilang keyakinan kepada bidang kerja tersebut.

Selepas kejadian seorang kakitangan bank terbunuh ketika rompakan oleh seorang pengawal keselamatan di Selangor sebelum ini, seorang lagi pengawal keselamatan mengikut jejak sama merompak sebuah kedai emas di Kuala Lumpur.

Dalam kes pertama, suspek dikatakan warga Indonesia yang menggunakan MyKad palsu sementara kes kedua juga dikhuatiri mungkin menggunakan MyKad palsu.

Kes seperti ini menyebabkan orang ramai semakin hilang kepercayaan terhadap pengawal keselamatan apatah lagi majoritinya kini adalah warga asing di pasar raya, sekolah, pejabat, kawasan perumahan, malahan agensi dan jabatan kerajaan, belum dicampur pencuci, buruh kasar dan lain-lain pekerja yang rata-ratanya warga asing.

Tambahan pula pendedahan menunjukkan MyKad palsu mudah diperolehi dan mudah melepasi saringan untuk menjadi pengawal yang memegang mahupun menjaga senjata api, memberi peluang untuk mereka merompak dan mencuri, ataupun melakukan pelbagai jenayah lain.

Kebimbangan utama orang awam adalah bidang kerja yang memberi senjata api kepada pekerja asing, lebih-lebih lagi susulan kes-kes jenayah seperti rogol, rompak dan bunuh melibatkan pendatang asing dilihat lebih kejam, sama ada sesama mereka mahupun terhadap warga tempatan.

Isunya bukan satu atau dua, tetapi kebimbangan umum hanyalah satu. Bolehkah kita terus berasa selamat dikelilingi pengawal keselamatan, khususnya warga asing yang ditugaskan 'menjaga keselamatan' lengkap dengan senjata api, atau mungkin perlu ada rombakan struktur keselamatan komuniti di negara ini?

Penganalisis jenayah, Kamal Affandi Hashim berpendapat masyarakat mungkin merasakan berlakunya pembelotan selepas beberapa kejadian jenayah melibatkan pengawal keselamatan sebelum ini.

"Orang ramai mungkin melihat semua pengawal keselamatan itu sama tetapi sebenarnya ada dua jenis iaitu jenis statik yang mengawal dan pengawal bersenjata. Kita sepatutnya bertanya kenapa semua ini berlaku.

"Ini melibatkan integriti mereka yang sepatutnya jalankan kewajipan, orang yang membuat keputusan ambil golongan tersebut sebagai pengawal keselamatan sedangkan permohonan dengan dokumen tidak lengkap tidak boleh diterima," tegasnya.

Beliau mendakwa budaya 'tepuk bahu' dan ayat 'tak apalah' bagi membolehkan pemohon menangguh penghantaran dokumen antara punca utama sampaikan ada kes dokumen wajib dilupakan begitu sahaja, sehinggalah ada seseorang mati akibat pengawal keselamatan tersebut.

Beliau juga yakin sudah ada perancangan untuk membuat pemeriksaan mengejut oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) mahupun Persatuan Kawalan Keselamatan Malaysia sendiri.

"Pihak persatuan lebih tahu bidang kerja mereka, tidak boleh harapkan KDN dan polis sahaja bertindak. Persatuan boleh buat lebih baik daripada respons biasa kepada media, mereka patut pantau sendiri dan bantu penguatkuasaan kerana ini semua akan kembali kepada (imej) mereka juga.

"Isu MyKad palsu milik warga asing, siapa yang ambil mereka bekerja dan kenapa tidak diperiksa? Ini kerana ada syarikat-syarikat terbabit tidak membuka cawangan daripada syarikat induk sebaliknya membuat sistem 'francais' haram," dakwanya.

Beliau menegaskan, kerajaan sudah menetapkan syarat-syarat ketat tetapi syarikat terbabit yang belot dan tidak mematuhinya, sekadar berikan baju pengawal kepada mana-mana individu dan terus letakkan mereka bertugas di mana-mana premis atau kawasan asalkan ada bayarannya.

Kamal Affandi juga melihat sektor insurans kurang memainkan peranan kerana hanya menetapkan syarat perlu ada pengawal untuk sesuatu premis atau kawasan diinsuranskan tetapi tidak mewajibkan pengawal itu perlu berlesen malahan tidak menyatakan had saiz kawasan yang boleh dijaga setiap pengawal.

"Janganlah semuanya mahu salahkan kerajaan, tengok dahulu syarikat terbabit mahupun peranan pihak lain seperti sektor insurans dalam mengawal syarat-syarat dalam sektor kawalan keselamatan.

"Ambil contoh sebuah syarikat keselamatan saya lihat menggaji pengawal punjab dan lain-lain etnik dari negara India, tidak perlu membayar gaji tinggi, kalau tidak bayar gaji pun pekerja tiada tempat boleh mengadu," ujarnya.

Beliau menyarankan KDN mengeluarkan pas kerja yang seragam untuk sektor keselamatan seperti ditetapkan untuk pelajar dan pekerja asing lain agar rakyat mudah mengenali siapa yang diluluskan serta terlatih, dan siapa pula yang 'palsu'.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Shaani Abdullah pula melihat orang ramai semakin risau bila dokumentasi pengawal keselamatan juga bermasalah sehingga membolehkan pendatang haram menggunakan dokumen palsu.

"Kita mahu orang jaga keselamatan kita tapi sekarang latar belakang pengawal-pengawal ini pun bermasalah. Perlu ada semakan, siasatan dan tidak boleh lihat sekadar isu MyKad palsu sahaja, lihat mekanisme saringan sama ada perlu kaji semula semuanya.

"Ini bergantung kepada syarikat yang mengeluarkan lesen mematuhi peraturan pengambilan pengawal baharu atau tidak, mereka bertanggungjawab menyaring dan jika ada salah guna kuasa perlu diambil tindakan agar kejadian serupa tidak berulang," katanya.

Beliau tidak menafikan warga asing kini terpaksa digunakan dalam sektor keselamatan tetapi bidang kerja mereka tidak boleh melibatkan aspek sensitif dan sepatutnya sekadar menyokong kakitangan keselamatan tempatan sahaja.

Tambahnya, pengawal warga asing tidak boleh diletakkan di baris depan ataupun tanggungjawab bersenjata selepas sebulan dua bekerja kerana latar belakang penuh mereka masih perlu dinilai sepenuhnya oleh penyelia.

"Kaji semula penggunaan warga asing dalam sektor keselamatan ini, banyak syarikat ambil kesempatan. Perlu perkemas, kena tegas kerana sebelum ini ada yang kata warga asing tidak boleh masuk sektor keselamatan tapi kini mereka yang monopoli.

"Saya lihat ramai orang tempatan sertai Pasukan Sukarelawan Malaysia (Rela) yang hanya ada elaun. Kenapa tidak tawarkan gaji setimpal kepada orang tempatan, pasti perkhidmatan keselamatan lebih diyakini semua pihak menggunakan warga Malaysia walau di premis mana sekalipun," ujarnya.

BN buat tak boleh, Pas buat tak apa

Posted: 01 Nov 2013 11:27 AM PDT

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

SEBELUM ini Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan pengundi-pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau supaya menjadi ikan yang bijak dengan hanya mengambil umpan dan tidak memakan joran.

Maksudnya, terimalah apa sahaja yang diberikan oleh Barisan Nasional (BN) sepanjang kempen Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau berlangsung tetapi jangan mengundi parti itu.

Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Mahfuz Omar pula, mempertikaikan projek- projek yang dijanjikan oleh BN di kawasan itu. Selain mempersoalkan jumlahnya yang dikatakan jauh berbeza berbanding DUN Kuala Besut, beliau juga meragui sama ada BN akan menunaikan janji tersebut atau tidak.

Sebenarnya, sesiapa juga yang berada di DUN Sungai Limau termasuk dalam kalangan penyokong Pas sendiri amat memahami bagaimana parti itu kini berada dalam keadaan bagaikan 'cacing kepanasan'.

Ia memandangkan momentum sokongan menunjukkan semakin ramai pengundi Sungai Limau sudah menunjukkan tanda-tanda akan beralih kepada BN. Pas memahami laluan mereka untuk mempertahankan kerusi itu semakin sukar.

Justeru mahu tidak mahu, mereka perlu berusaha mencetuskan isu bagi mewujudkan persepsi dalam kalangan pengundi supaya tidak menyokong BN. Ia termasuklah membangkitkan keraguan sama ada BN akan menunaikan janjinya atau tidak.

Dalam soal ini, kita tidak harus lupa bagaimana kerajaan Pas di Kelantan turut menabur pelbagai janji berbentuk projek pembangunan bagi mempertahankan pemerintahan mereka. Antaranya Lebuh Raya Rakyat Kota Bharu-Kuala Krai RM.85.6 juta, Bandar Sukan dan Stadium Olimpik Bukit Merbau (RM320 juta), Perumahan Rakyat Kampung Baru Wakaf Mek Zainab (RM67.2 juta) dan Bandar Baru Dabong (RM40juta). Ini tidak termasuk ada 22 lagi janji yang tidak ditunaikan.

Oleh itu, kaji dan lihat apa status projek-projek tersebut, apakah ia sudah dilaksanakan atau sekarang sekadar menjadi 'batu peringatan' sahaja?

Tetapi tidak ada sesiapapun di dalam Pas yang mahu menegur kepimpinan Pas Kelantan dalam soal itu, namun apabila BN menawarkan projek pembangunan yang pasti dilaksanakan, pemimpin-pemimpin Pas melemparkan pelbagai tuduhan termasuklah 'gula-gula pilihan raya'. Soalnya, adakah hanya Pas layak membuat janji biar pun ia tidak ditunaikan? Tetapi BN bukan seperti Pas, apa yang BN janjikan pasti akan dilaksanakan.

Kalaulah istilah 'ikan cerdik' mahu digunakan, bagaimana dengan penyokong-penyokong tegar Pas yang terus menerima apa sahaja kata-kata pemimpin mereka termasuklah termakan dengan janji-janji pembangunan yang dibuat oleh Pas di Kelantan.

Apa pun, BN bukannya kali pertama menyertai pilihan raya tetapi sejak merdeka lagi justeru sudah pastilah memahami apa kesannya kalau janji tidak ditepati. Begitu juga di Kuala Besut, projek yang BN janjikan di kawasan itu sememangnya memerlukan kos yang besar seperti RM250 juta untuk pembangunan bandar baru pelancongan dan muara serta RM35 juga baik pulih empangan. Ia mengambil masa lama untuk dilaksanakan kerana melibatkan kajian pihak perunding. Tak kanlah, hari ini janji, esok projek akan siap!

Di Sungai Limau, projek-projek yang hendak dilaksanakan sudah tentulah mengikut keperluan penduduk, BN bukannya parti yang mahu melaksanakan projek yang sekadar menjadi 'gajah putih' sahaja.

Sebab itulah, biarlah pun setakat ini peruntukan baru sekitar RM15.15 juta ia adalah projek-projek yang secara langsung menyentuh kepentingan rakyat. BN berhati-hati menyalurkan bantuan dan bukannya belanja sesuka hati untuk meraih undi.

Kita percaya kalau, BN datang ke Sungai Limau dan tidak menjanjikan apa-apa projek pembangunan, Pas pasti akan menjadikan ia modal politik dengan menuduh BN menganaktirikan penduduk Sungai Limau.

Inilah perangai pembangkang, BN buatlah apa pun semuanya tak betul. Hanya mereka sahaja yang betul.

Seperkara lagi, janganlah Mahfuz memberikan hujah dangkal dengan mengatakan peruntukan kecil yang diberikan BN kepada Sungai Limau itu membuktikan kawasan tersebut menikmati kemajuan di bawah Pas. Kemajuan apa yang dicapai? Janganlah hanya bercakap kosong dan cuba memperbodohkan rakyat Sungai Limau dengan kenyataan seumpama itu. Semua orang tahu bagaimana DUN Sungai Limau memerlukan pembangunan.

Kalau benar Pas sudah membuat kemajuan di situ, kenapakah takut dengan projek-projek yang dijanjikan oleh BN yang bertujuan meningkatkan taraf hidup mereka? Malah kenapakah Pas bimbang apabila Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun Mahathir berjanji akan menjadi DUN Sungai Limau sebagai kawasan angkat bagi membolehkan segala projek pembangunan di situ berjalan lancar.

Jelaslah, Pas mengamalkan sikap kalau BN buat tak boleh tetapi kalau Pas atau pembangkang buat semuanya betul, kalau Pas buat silap mereka akan berhujah, 'kita manusia biasa' tetapi kalau BN buat silap parti itu akan diserang habis-habisan, hujah 'kita manusia biasa' entah ke mana.

Begitu juga soal janji, kalau BN berjanji dan kemudian melaksanakannya tidak boleh tetapi kalau Pas berjanji tetapi tidak melaksanakannya tidak apa. Soalnya, apakah ini ajaran Islam sebenar? Apakah ini prinsip Islam sejati?

Sebenarnya, Pas semakin bimbang kerana isu pembangunan yang dibawa oleh BN mula membuka mata pengundi-pengundi Sungai Limau untuk menyokong parti yang kini menguasai pemerintahan negeri Kedah itu. Mereka semakin yakin dengan pemerintahan Kedah kini di bawah BN, sudah pasti projek pembangunan di kawasan Sungai Limau bukan sekadar janji tetapi satu janji yang akan ditepati.

Jelaskan, dalam usaha mempertahankan Pas di Sungai Limau, pemimpin-pemimpinnya semakin kehilangan punca dan modal untuk berkempen sebab itulah kejadian dua tiga tin susu tamat tempoh dijadikan bahan kempen berhari-hari oleh Pas.

Kita percaya banyak lagi isu yang remeh temeh akan dibangkitkan oleh Pas bagi memburuk-burukkan BN menjelang tempoh akhir berkempen.

Justeru kepada pengundi-pengundi Sungai Limau, berfikirlah dengan terbuka, cukup-cukuplah terpedaya dengan mainan politik Pas, janganlah sampai apabila pilihan raya kecil itu selesai Pas bersorak meraikan kemenangan tetapi akhirnya pengundi yang menangis 'tak berlagu'.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved