Sabtu, 26 Oktober 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Pemansuhan subsidi gula bakal ubah cara pemakanan

Posted: 26 Oct 2013 01:58 AM PDT

KUALA LUMPUR 26 Okt. - Pemansuhan subsidi gula sebanyak 34 sen dilihat sebagai langkah yang boleh mengubah persepsi serta tabiat masyarakat terhadap keperluannya dalam pemakanan seharian.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, ini berikutan amalan pengambilan gula didominasi oleh gaya hidup serta budaya rakyat Malaysia yang menganggapnya sebagai bahan penting dalam makanan dan minuman.

"Masyarakat perlu memahami asas nutrisi pemakanan yang diperlukan ialah karbohidrat dan bukannya gula. Bahan itu bukan sahaja meningkatkan paras gula pesakit diabetes, malah memburukkan lagi kesihatan.

"Oleh itu, saya percaya kini merupakan masa terbaik untuk rakyat mengurangkan pengambilan gula serta memperbetul cara pemikiran dalam pengambilan bahan ini supaya kesihatan lebih terjamin," katanya

Beliau mengulas pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2014 semalam untuk memansuhkan subsidi gula yang bermula hari ini. - UTUSAN ONLINE

Pelatih wanita dinobat kadet inspektor terbaik

Posted: 26 Oct 2013 01:39 AM PDT

KUALA LUMPUR 26 Okt. - Buat julung kalinya Polis Diraja Malaysia (PDRM) menobatkan wanita sebagai pelatih terbaik keseluruhan sempena upacara tamat latihan Kursus Asas Kadet Inspektor Siri 1/2013 yang berlangsung di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Jalan Semarak hari ini.

Pada majlis yang disempurnakan oleh Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin. itu, pelatih wanita terbabit, Intan Maslindah Abdul Azias, 34, dipilih sebagai Pelatih Terbaik Keseluruhan daripada 594 peserta.

Turut menerima pengiktirafan ialah Judip Barandy, 30, sebagai Pelatih Terbaik Akademik dan Mohd. Isa Mahat, 41, sebagai Pelatih Terbaik Latihan Luar.

Majlis tamat latihan itu turut dihadiri Pengarah Jabatan Logistik PDRM, Datuk Zulkifli Abdullah, Pengarah Jabatan Pengurusan, Datuk Mortadza Nazarene dan Komandan Pulapol Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Zulkifli Mohamed.

Intan Maslindah ketika ditemui berkata, pemilihan ini membuktikan PDRM sentiasa memberi peluang kepada anggota pasukannya untuk bersaing secara sihat tanpa mengira jantina.

"Apa yang paling penting adalah saya menjalani latihan dengan ikhlas, InsyaAllah kita akan berjaya," katanya selepas selesai upacara tersebut.

Intan Maslindah yang sudah berkahwin dan berasal dari Jasin, Melaka kini bertugas sebagai penolong pegawai penyiasat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Johor Bahru Selatan, Johor. - UTUSAN ONLINE

Kumpulan terakhir jemaah haji tiba 18 November - Azeez

Posted: 26 Oct 2013 12:40 AM PDT

BALIK PULAU 26 Okt. - Kumpulan terakhir jemaah haji Malaysia yang pulang daripada mengerjakan ibadat itu di Tanah Suci dijadual tiba pada 18 November ini.

Pengerusi Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, terdapat seramai 19,482 orang jemaah Malaysia masih berada di Mekah dan Madinah dan akan pulang secara berperingkat melibatkan 57 penerbangan.

Menurutnya, sehingga kini sebanyak 2,492 jemaah telah selamat pulang ke tanah air dengan tujuh penerbangan.

"Sebanyak 64 penerbangan digunakan untuk membawa pulang kesemua jemaah haji Malaysia dengan kumpulan terakhir dijangka tiba pada 17 dan 18 Novermber ini.

"Dengan kepulangan kesemua jemaah kita, bilik gerakan TH di Mekah akan menamatkan operasi pada 20 November ini," katanya. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved