Isnin, 8 Julai 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Buruh dera anak kekasih hingga mati dijel 5 tahun

Posted: 08 Jul 2013 10:52 AM PDT

AMIEZUL Al Ikram Mohamed Ikram cuba mengelak wajahnya dirakam jurugambar di Mahkamah Sesyen, Melaka, semalam. - BERNAMA

MELAKA 8 Julai - Seorang buruh yang baru bertunang terpaksa menerima hakikat dihukum penjara lima tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini kerana mendera anak perempuan teman wanitanya dengan memukul mangsa sehingga mati, tahun lalu.

Amiezul Al Ikram Mohamed Ikram, 33, dijatuhi hukuman itu selepas lelaki terbabit mengaku bersalah menyebabkan kematian Noor Sofia Syaqira, 5, di sebuah rumah di Jalan Seri Emas, Taman Seri Telok Emas di sini pada pukul 4 petang, 1 September tahun lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 304(b) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Terdahulu, peguam, Collin Andrew yang mewakili tertuduh memohon mahkamah menjatuhkan hukuman yang ringan terhadap anak guamnya ekoran pengakuan salahnya telah menjimatkan masa mahkamah selain tertuduh memberi kerjasama yang baik kepada polis semasa siasatan.

"Tertuduh juga baru bertunang dan ibu bapanya menghidap penyakit kencing manis," kata Andrew.

Timbalan Pendakwa Raya, Nurul Maisarah Kamal yang mengendalikan pendakwaan pula memohon hukuman berat dikenakan terhadap tertuduh memandangkan kecederaan yang dialami mangsa adalah berpunca daripada perasaan geram tertuduh.

"Selain itu, tertuduh mempunyai rekod lampau berkaitan Akta Dadah Berbahaya 1952 dan hukuman berat boleh menjadi pengajaran kepada tertuduh dan juga orang lain," katanya.

Hakim Azhaniz Teh Azman Teh memerintahkan hukuman penjara bermula dari tarikh tertuduh ditangkap pada 21 Februari 2012.

Tipu: Pengawal Pakistan berdepan tuduhan bunuh dijel setahun, 3 sebatan

Posted: 08 Jul 2013 10:52 AM PDT

Ishtiq Ahmad Khan, Tang Yong Ching

PETALING JAYA 8 Julai - Seorang pengawal keselamatan warga Pakistan yang berdepan tuduhan membunuh seorang ejen hartanah yang mayatnya ditemui dalam keadaan separuh bogel di dalam semak berhampiran sebatang sungai di Ara Damansara tahun lalu, hari ini dihukum penjara 12 bulan dan sebatan tiga kali oleh Mahkamah Majistret di sini atas tiga pertuduhan menipu.

Majistret K. B. Elena Hong Tze Lan menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan sebatan satu kali bagi setiap pertuduhan menipu yang dihadapi Ishtiaq Ahmad Khan, 25, setelah dia mengaku bersalah terhadap ketiga-tiga pertuduhan tersebut.

Mahkamah juga memerintah kesemua hukuman itu berjalan serentak bermula tarikh tangkap iaitu 7 Julai tahun lalu.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu menggunakan kad debit milik Tang Yong Ching sehingga mendorong Ros Nizam Mohd. Ramli, 26, menyerahkan sayur-sayuran seperti tomato, cili dan kubis yang kesemuanya bernilai RM38.85.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di kaunter No. 29 Aras 1, pasar raya besar Tesco, Mutiara Damansara, di sini pada pukul 2.26 petang, 6 Julai 2012.

Bagi pertuduhan kedua pula, dia didakwa menipu B. Punitha, 26, sehingga menyebabkan mangsa menyerahkan sebuah komputer riba bernilai RM1,499, di kaunter No. 5 pada pukul 3.18 petang di tempat dan tarikh yang sama.

Sementara bagi pertuduhan ketiga, Ishtiaq juga melakukan perbuatan yang sama terhadap Zainab Mohamad, 26, sehingga mendorong wanita itu menyerahkan sebuah komputer riba bernilai RM3,099, di kaunter No. 200 di aras dua, pasar raya AEON Jaya Jusco, Bandar Utama Damansara di sini pada pukul 11.57 pagi, 7 Julai 2012.

Timbalan Pendakwa Raya, Saphirra Selamat mengemukakan ketiga-tiga pertuduhan itu mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat serta denda.

Ishtiaq turut berdepan dengan hukuman mati setelah didakwa bersama-sama beberapa orang yang masih bebas membunuh Yong Ching, 45, di Blok F, Pejabat Taipan 1, Jalan PJU 1A-3N, Ara Damansara di sini, antara 4 petang dan 11 malam pada 5 Julai tahun lalu.

Lelaki itu didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Memetik laporan akhbar, mayat ejen hartanah lelaki yang dilaporkan hilang sejak beberapa hari itu ditemui dalam keadaan separuh bogel di dalam semak berhampiran sebuah sungai di Ara Damansara di sini pada 13 Julai tahun lalu.

Ketika ditemui mayat mangsa mempunyai beberapa kesan cedera di bahagian badan.

Tangkapan terhadap tertuduh dibuat selepas polis berjaya mengesan penggunaan kad debit milik mangsa di beberapa lokasi.

Siasatan mendapati suspek memasuki negara ini menggunakan pas pelajar, tetapi bekerja sebagai pengawal keselamatan di kawasan Damansara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved