Isnin, 15 Julai 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Pelacur Vietnam dominasi pasaran Malaysia

Posted: 15 Jul 2013 10:43 PM PDT

KUALA LUMPUR 16 Julai - Sejumlah 12,434 wanita daripada pelbagai negara ditahan sepanjang tahun lepas kerana terlibat dalam kegiatan pelacuran di negara ini.

Daripada jumlah itu, 3,456 adalah wanita Vietnam yang dilihat cuba mendominasi kegiatan pelacuran di negara ini, kata polis.

Bilangan wanita Vietnam yang ditahan itu meningkat berbanding tangkapan tahun sebelumnya iaitu 2,196 orang, kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan.

Beliau berkata, kebanyakan pelacur Vietnam itu biasanya menjalankan kegiatan mereka di kelab-kelab malam, pusat karaoke dan rumah urut.

"Sikap mereka yang tidak 'demand' dari segi bayaran membuatkan mereka menjadi 'idaman'. Sebagai contoh, jika mereka diarah menghidangkan air kepada pelanggan, pelanggan hanya memberi 'tip' untuk layanan hidangan air tanpa tips tambahan jika diminta duduk dan berhibur bersama.

"Begitu juga dengan layanan seksual, jika mereka dibayar RM100 untuk urutan 'body to body', bayaran itu dianggap sebagai 'one-off' walaupun pelanggan kemudian meminta untuk mengadakan hubungan seks," katanya.

Abdul Jalil berkata, selain wanita Vietnam, turut ditahan dalam Ops Noda di seluruh negara tahun lepas ialah wanita China (5,165); Thailand (2,009); Indonesia (1,418); Filipina (845); India (139); Myanmar (114); Uzbekistan (70); dan Kemboja (70).

Wanita negara lain yang turut terlibat dalam kegiatan pelacuran di negara ini ialah Bangladesh; Laos; Uganda; Nigeria; Mongolia; Tajikistan; Sri Lanka; Kenya; Morocco; Kyrgyz; Iran; Singapura; Hong Kong; Russia; dan Kanada.

Beliau berkata polis melakukan 42,788 serbuan bagi membanteras kegiatan pelacuran dengan serbuan tertinggi di Johor Bahru iaitu sebanyak 8,749 diikuti Kuala Lumpur (8,620), Selangor (6,663) dan Perak (5,426).

"Polis tidak akan berkompromi dalam membanteras aktiviti pelacuran atau pemerdagangan manusia bagi tujuan eksploitasi seks dan kami akan sentiasa adakan serbuan dan tangkapan," katanya. - BERNAMA

6 rumah di Sibu musnah dalam kebakaran

Posted: 15 Jul 2013 10:20 PM PDT

SIBU 16 Julai - Enam rumah musnah dalam kebakaran di Jalan Tiong Hua di sini tengah malam tadi.

Kebakaran pada pukul 12.20 tengah malam itu dikatakan bermula daripada sebuah rumah kosong di kawasan itu, yang didakwa penduduk setempat sering dijadikan tempat untuk kumpulan tertentu mengadakan barbeku.

Penulis rencana See Hua Daily News, Wee Hui Cheng, 27, yang tinggal di kawasan itu bersama keluarganya berkata, bomba mengambil masa dua jam untuk memadam kebakaran dan mengawalnya daripada merebak ke kawasan padat penduduk itu.

Seorang pengawal keselamatan, Gelana anak Jambi, 24, pula tinggal sehelai sepinggang apabila kebakaran itu memusnahkan rumah sewa yang didiami bersama keluarganya.

"Ibu saya kejutkan saya selepas tengah malam memberitahu rumah jiran terbakar dan dengan segera saya kejutkan isteri dan anak kecil kami.

"Dalam keadaan kelam kabut untuk menyelamatkan diri itu, kami tinggalkan semua barang berharga termasuk kad pengenalan kami," katanya yang telah setahun menyewa di rumah itu.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Pembangunan Masyarakat negeri. Datuk Seri Wong Soon Koh dan Ahli Dewan Undangan Negeri Pelawan, David Wong Kee Woan melawat kawasan kebakaran pagi ini.

Soon Koh berkata, Jabatan Kebajikan Masyarakat akan memberi bantuan kepada keluarga terlibat.

"Saya dimaklumkan oleh penduduk bahawa kebakaran bermula dari sebuah rumah kosong yang sering diguna kumpulan tertentu untuk barbeku dan minum-minum," katanya.

Beliau berkata penduduk mendakwa mereka telah melaporkan perkara itu kepada polis tetapi tiada tindakan diambil.

Kebakaran itu adalah yang kedua dalam tempaoh 24 jam di Sibu. Terdahulu pada 11.03 pagi, 16 kedai di Jalan Tukang Besi musnah dijilat api. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved