Rabu, 12 Jun 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Telatah pembangkang mengada-ngada

Posted: 12 Jun 2013 11:19 AM PDT

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

Ahmad Shabery Cheek (dua, kiri) dan Wee Ka Siong (kanan) beramah mesra dengan anggota Parlimen Bakri, Er Teck Hwa (kiri) pada Sesi Taklimat Bagi Anggota Parlimen dan Pelancaran e-Buku Profil Parlimen di Dewan Bankuet Parlimen kelmarin.

BOSAN DAN MENGADA-NGADA… Mungkin itulah istilah yang paling tepat untuk menggambarkan sikap pakatan pembangkang yang terus mahu berpolitik apabila berhasrat memulau majlis angkat sumpah anggota Parlimen pada 24 Jun ini.

Kelmarin, hanya seorang sahaja ahli Parlimen pembangkang yang hadir ke taklimat khas yang dibuat oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia. Tanpa mempedulikan kepentingan majlis berkenaan Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas membuat keputusan 'memboikotnya'.

Persoalannya, jika benar pakatan pembangkang berpegang kepada dakyah songsang mereka bahawa berlaku penipuan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu, kenapakah kerajaan PKR di Selangor, Kerajaan DAP di Pulau Pinang dan Kerajaan Pas di Kelantan mengangkat sumpah? Apa bezanya perjalanan proses pilihan raya di ketiga-tiga negeri berkenaan berbanding negeri-negeri lain termasuk di kerusi-kerusi Parlimen?

Apakah yang mengendalikan pilihan raya itu adalah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang berlainan? Sudah pasti tidak!

Jelaslah apa yang dilakukan oleh pakatan pembangkang dalam soal pengundian bagi kerusi Parlimen bermotif politik semata-mata. Mereka tidak dapat menerima hakikat impian mereka untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU lalu gagal apabila hanya memperolehi 89 kerusi sahaja berbanding BN 133 kerusi.

Adalah sesuatu yang malang, apabila pembangkang masih belum mahu berhenti daripada berpolitik. Mereka tidak berusaha untuk menjadi pembangkang yang baik dan bertindak sebagai ejen check and balance kepada kerajaan, sebaliknya mahu merebut kuasa semata-mata.

Bagi pembangkang, kekalahan mereka di dalam pilihan raya bukan kerana keputusan yang dibuat oleh rakyat tetapi kononnya penipuan oleh BN, tetapi apa yang anehnya, mereka juga yang 'terhegeh-hegeh' paling awal menubuhkan kerajaan di negeri-negeri yang mereka menangi.

Biar pun apa juga hujah yang hendak dikeluarkan oleh pembangkang apa yang pasti sudah terbukti kini mereka cuba terus memancing emosi rakyat untuk bangkit menentang kerajaan. Mereka menolak sama sekali sebarang seruan agar mereka bermuhasabah kenapakah mereka masih gagal menumbangkan kerajaan BN.

Apa yang pembangkang tahu ialah kekalahan mereka di peringkat Parlimen kononnya disebabkan oleh penipuan BN. Kalau betullah BN hendak melakukan penipuan sudah pasti parti itu tidak akan membiarkan pembangkang kekal menguasai Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan serta memastikan BN terus gagal memerintah negara dengan majoriti dua pertiga.

Justeru dakwaan pembangkang dalam soal penipuan ini hanyalah fitnah dan tohmahan semata-mata. Mereka tidak mahu menerima hakikat bahawa kerjasama carca marba mereka tidak memungkinkan rakyat menggadaikan masa depan negara kepada puak seumpama itu.

Sebab itulah kita menyaksikan bagaimana mereka tidak henti-henti mahu mengadakan perhimpunan haram termasuklah pada 22 Jun ini di Kuala Lumpur, biar pun tidak mendapat kelulusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk berbuat demikian di Padang Merbok.

Pembangkang tahu mengikut Akta Perhimpunan Aman, kelulusan DBKL adalah diperlukan tetapi mereka tetap mahu meneruskan hasrat mereka. Alasan kononnya perhimpunan itu adalah satu perhimpunan aman adalah alasan semata-mata.

Mereka akan sengaja melanggar undang-undang supaya pihak berkuasa mengambil tindakan tegas. Apabila berlaku pancutan air dan tembakan gas pemedih mata, maka tercapai impian mereka untuk merosakkan imej negara di mata dunia.

Kalau betullah pembangkang begitu yakin mereka ditipu, maka kemukakan petisyen di mahkamah, biar mahkamah tentukan, kenapa perlu menyeret rakyat terutamanya penyokong tegar mereka ke jalanan? Kalau yakin sangat ada bukti-bukti kukuh yang akan menyokong petisyen mereka maka serah sahaja kepada mahkamah.

Tetapi masalahnya, pembangkang tidak ada bukti kukuh, mereka hanya bijak menabur fitnah, melemparkan tuduhan dan mencipta tohmahan bagi memburuk-burukkan kerajaan BN namun tidak berani berhadapan dengan fakta sebenar.

Hakikatnya, penulis agak teruja untuk mengetahui sejauh manakah 'keberanian' pembangkang untuk memulau majlis angkat sumpah pada 24 Jun ini. Ia memandangkan di dalam pembangkang sendiri berbelah bahagi.

Difahamkan yang beria-ia benar hendak memulaukan majlis tersebut ialah PKR - sebuah parti yang pemimpin-pemimpinnya benar-benar kecewa kerana Penasihat parti tersebut, Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal ditabalkan menjadi Perdana Menteri.

Biar pun hanya mempunyai 28 kerusi di Parlimen namun PKR kini seolah-olah menjadi 'taiko' dalam pakatan pembangkang apabila cuba mempengaruhi DAP dan Pas supaya turut sama tidak mengangkat sumpah Ahli Parlimen.

Namun begitu kita jangan terkejut jika selepas ini PKR membuat keputusan untuk menghadiri majlis angkat sumpah tersebut.

Jika mereka berbuat demikian, macam-macam alasan yang akan mereka berikan, maklumlah pembangkang sememangnya dikenali sebagai puak yang bijak mencipta isu, pandai mencari alasan dan terkenal berhujah.

Dan dalam masa yang sama, kita perlu bersedia untuk melihat bagaimana Dewan Rakyat sekali lagi mungkin akan dicemari dengan telatah-telatah memualkan dan mengada-ngada terutamanya oleh ahli-ahli Parlimen pembangkang yang kali pertama menduduki jawatan itu.

Kita tidak perlu terkejut kalau itu berlaku kerana mereka tidak menghadiri majlis taklimat yang bertujuan membolehkan Ahli Parlimen mengetahui maklumat terkini mengenai peraturan serta garis panduan baharu berhubung hal ehwal berkaitan perjalanan Parlimen.

Apa pun buat masa ini, marilah kita terus menyaksikan 'sarkas politik' yang terus dimainkan oleh pakatan pembangkang yang ternyata semakin 'meroyan' kerana gagal menawan Putrajaya dan pemimpin mereka gagal menjadi Perdana Menteri.

Kita percaya majoriti rakyat berpendapat masa untuk berpolitik sudah tamat, sekarang adalah masa bersama-sama membangunkan negara. Kalau pembangkang mahu berpolitik tunggulah lima tahun lagi apabila Pilihan Raya Umum Ke-14 diadakan.

Tetapi kita yakin pakatan pembangkang yang ada di negara ini 'tidaklah sematang' itu. Mereka hanya mahu berpolitik sepanjang masa dengan matlamat untuk berebut kuasa.

Kalau benar mereka matang berpolitik sudah tentulah mereka akan menerima keputusan PRU-13 dengan hati terbuka dan bukannya membuat tohmahan yang bukan-bukan apabila kalah tetapi dalam masa yang sama bersedia memegang kuasa di kawasan yang mereka kalah dalam satu pilihan raya yang sama.

Inilah kualiti pembangkang yang ada di negara kita, kehadiran mereka dilihat lebih banyak bermatlamat memburu kuasa dan bukannya bersedia menyumbang membangunkan negara selepas pilihan raya.

Namun terserahlah kepada pembangkang untuk terus berpolitik kerana berdasarkan apa yang kita saksikan, rakyat negara ini sudah tidak mahu lagi melayan 'kegilaan mereka'.

Menyabit kesalahan hina Raja

Posted: 12 Jun 2013 11:19 AM PDT

PROF. SALLEH BUANG ialah penganalisis undang-undang.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Ipoh Barat, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shabi (empat dari kanan) bersama sebahagian pemimpin daripada 20 pertubuhan bukan kerajaan menunjukkan laporan polis mengenai individu yang didakwa menghina titah Yang di-Pertuan Agong menerusi akaun laman sosial Facebook dan Twitter masing-masing di Balai Polis Sungai Senam, Ipoh pada 3 Jun lalu. - Gambar hiasan

KEBELAKANGAN ini saya sering ditanya soalan mengenai: "Andainya seorang itu menghina Raja, apa hukuman yang boleh dikenakan ke atas orang itu?"

Saya kira soalan ini timbul ekoran berita baru-baru ini mengenai seorang wanita Cina berusia 32 tahun yang ditahan polis di Taman Nirwana, dekat Ampang, Selangor, dan disiasat di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948. Selain dia, khabarnya ada 4 individu lain yang sedang dicari polis untuk membantu siasatan. Wanita berkenaan dikatakan telah menghina Yang di-Pertuan Agong dalam laman facebooknya.

Jawapan saya kepada soalan tersebut adalah, "Apakah yang sebenarnya dilakukan orang itu sehingga dia dikatakan telah menghina Raja?"

Dengan bahasa mudah, kita perlu faham dimensi dan sempadan undang-undang mengenai kesalahan yang dikatakan "menghina Raja" itu. Kita tidak akan dapat bertindak dengan betul sekiranya kefahaman kita masih samar-samar lagi mengenainya.

Andainya apa yang dilakukan oleh orang itu adalah sekadar membuat posting dalam akaun facebook, misalnya satu ayat biadab yang berbunyi "Aku memang meluat dengan Raja X. Dia seorang Raja yang bodoh", apakah itu satu kesalahan jenayah yang (jika disabitkan di akhir perbicaraan) boleh dikenakan hukuman penjara atau denda?

Sebelum kita pergi jauh lagi, perlu kita ingat bahawa mengikut prinsip am undang-undang jenayah negara, setiap kesalahan itu mesti ada dua elemen penting, iaitu perbuatan yang salah (actus reus), dan niat yang salah (mens rea).

Dalam contoh tersebut, actus reus-nya adalah membuat posting dalam akaun facebook supaya boleh dibaca oleh orang lain. Tetapi bagaimana dengan mens rea orang itu?

Sekiranya pasukan pendakwa dapat mengemukakan keterangan yang kukuh ke tahap melampaui keraguan yang munasabah bahawa apabila orang itu membuat posting berkenaan di akaun facebooknya, dia memang ada menyimpan niat salah satu atau lebih dari berikut:

* Niat "mendatangkan kebencian atau penghinaan" terhadap Raja berkenaan; atau

* Niat "membangkitkan perasaan tidak setia" terhadap Raja berkenaan; atau

* Niat "menimbulkan perasaan tidak puas hati" terhadap Raja berkenaan; atau

* Niat "menimbulkan perasaan tidak setia dalam kalangan rakyat" Raja berkenaan;

Orang itu boleh (setelah disabitkan) dikenakan hukuman penjara tidak lebih daripada 3 tahun dan denda tidak lebih daripada RM5,000 atau kedua-duanya sekali bagi kesalahan pertama. Bagi kesalahan berikutnya, hukuman penjara adalah tidak lebih daripada 5 tahun - s. 4(1) Akta Hasutan 1948 (Akta 15).

Mungkin ramai yang berpendapat membuktikan tindakan salah pengguna facebook itu mudah sahaja. Hakikatnya tidak semudah itu, kerana pasukan pendakwa perlu mengemukakan kepada hakim bicara keterangan ke tahap melampaui keraguan yang munasabah bahawa akaun facebook berkenaan adalah milik orang yang dituduh, dan memang dialah orang yang memuat naik posting berkenaan, bukan orang lain. Pastinya pihak pendakwa memerlukan kerjasama dan bantuan daripada beberapa pihak agensi kerajaan yang berkenaan.

Andainya sukar bagi pasukan pendakwa membuktikan melampaui keraguan yang munasabah bahawa orang itu ada menyimpan niat salah seperti yang disebutkan dalam Akta Hasutan tersebut, orang itu masih boleh dikenakan pertuduhan di bawah s, 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

Di bawah peruntukan undang-undang ini, adalah satu kesalahan menyatakan di ruang siber (termasuk dalam emel, akaun facebook, twitter, pesanan ringkas dan lain-lain) apa-apa kenyataan atau komen yang lucah, tidak sopan, palsu, menakutkan atau menyakitkan pada sifatnya, dengan niat untuk menyakitkan hati, memaki hamun, mengugut atau mengganggu gugat mana-mana orang lain (obscene, indecent, false, menacing, or offensive in character with intent to annoy, abuse, threaten or harass any person).

Jika sabit kesalahan di bawah peruntukan ini, orang itu boleh dipenjarakan tidak lebih daripada 1 tahun atau denda tidak lebih daripada RM50,000 atau kedua-dua sekali. Sekiranya kesalahan itu terus dilakukan selepas sabitan, orang itu boleh dikenakan denda tambahan sebanyak RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu dilakukan.

Barangkali disebabkan kurang faham mengenai undang-undang yang sedia ada ini (satu Akta lama dan satu lagi Akta baru) maka kini timbul cadangan agar diwujudkan satu undang-undang baru, bernama Akta Derhaka, untuk menangani masalah perbuatan menghina Raja.

Pada hemat saya, undang-undang yang sedia ada sudah mencukupi untuk membanteras kesalahan menghina Raja. Masalahnya bukan tiada undang-undang. Masalahnya tidak ada pelaksanaan yang segera dan tegas, tidak teragak-agak dan tidak memilih bulu.

Andainya berlaku gerakan militan, tindakan ganas atau yang lebih serius lagi, misalnya sehingga ke tahap memerangi Raja (seperti peristiwa Al-Maunah di masa lampau), peruntukan yang sedia ada dalam Kanun Keseksaan (khususnya seksyen 121, 121A, 121B, 121C) sudah memadai dan masih boleh digunakan. Andainya terdapat lompong atau kesamaran dalam undang-undang ini, ia masih boleh dipinda.

Andainya satu undang-undang khusus (Akta Derhaka) hendak diwujudkan, maksud sebenar dan dimensi kesalahan "menderhaka" itu perlu terlebih dahulu diperincikan dengan tepat dan kemas sekali, difahami semua pihak agar tidak timbul kesamaran.

Andainya ada individu meluahkan rasa tidak setuju dengan apa yang dititahkan oleh Raja, tetapi tidak melakukan apa-apa tindakan lain selebihnya selepas itu, individu ini belum lagi melakukan apa-apa kesalahan. Seperti ditegaskan, dua elemen kesalahan (actus reus dan mens rea itu) mesti wujud sebelum seorang itu boleh diheret ke mahkamah.

Pada hemat saya, andainya Akta Derhaka ini hendak diwujudkan, terlebih dahulu cadangan awal ini mesti dimaklumkan kepada Majlis Raja-Raja, agar pandangan dan nasihat Majlis Raja diperolehi sebelum Rang Undang-Undang ini digubal oleh Jabatan Peguam Negara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved