Selasa, 21 Mei 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Dr. Miza keluar dari zon selesa

Posted: 20 May 2013 11:44 PM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar NOOR AZLINA JAAFAR

Dr. Mizatul Ardiah Mukhtar yakin semua wanita mempunyai potensi diri untuk diketengahkan.

DR. Mizatul Ardiah Mukhtar, 30, boleh dikategorikan sebagai wanita berjaya.

Beliau berjaya mencapai cita-citanya sebagai doktor perubatan dan memberi khidmat terbaik buat para petugas di Angkatan Tentera Malaysia (ATM) selama tiga tahun.

Mesra dengan panggilan Dr. Miza, beliau bagaimanapun mengambil keputusan bersara awal kerana ada agenda yang lebih besar untuk disalurkan kepada masyarakat.

Kemahirannya dalam bidang perubatan akan dimanfaatkan menerusi apa yang diusahakannya.

Beliau yang tidak mahu mengecapi keselesaan dan kesenangan seorang diri, lalu menubuhkan Young Professional Group (YPG) untuk melatih usahawan dalam kalangan pekerja profesional.

Sebagai seorang yang memang gemar bercakap dan berinteraksi, Dr. Miza kini keluar dari zon selesa sebagai doktor kepada perunding kecantikan dan kesihatan.

"Baru enam bulan saya meletakkan jawatan, Alhamdulillah suami juga menyokong apa yang saya lakukan. Saya bersyukur kerana peluang diberi Allah kini juga lebih luas.

"Saya mahu memanfaatkan kepakaran yang ada dan pada masa yang sama dapat memberi perhatian kepada ahli keluarga," ujar Dr. Miza yang ditemui di Double Tree By Hilton, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dr. Miza terpanggil untuk berkongsi dengan ramai lagi doktor muda tentang kesedaran menjaga kesihatan dan kesejahteraan menerusi seminar dan bengkel anjuran YPG.

Dalam ceramah yang diberikan beliau lebih banyak menekankan tentang bahaya penyakit yang boleh menyerang wanita terutamanya kanser.

"Bilangan pesakit kanser memang meningkat tahun demi tahun. Sebagai doktor saya memang risau akan bilangan tersebut. Sebagai wanita kerisauan saya berganda apabila ada wanita yang tidak mampu lagi menyara diri apabila berhadapan masalah kesihatan.

"Apa yang saya boleh berikan ialah kaunseling, galakan dan beritahu kepada mereka ada jalan untuk berjaya," ujarnya.

Dr. Miza juga mendapati bilangan wanita yang menderita stres juga makin tinggi dek kerana pelbagai tekanan dan tanggung jawab yang tidak mampu diselesaikan dengan baik.

"Ramai wanita yang memegang status isteri dan ibu mahu memberikan yang terbaik kepada keluarga mereka.

"Untuk mencapai matlamat tersebut banyak perkara terpaksa dikorbankan. Sebagai contoh ada ibu yang terpaksa berhenti kerja untuk memberikan tumpuan kepada keluarga dan pada masa yang sama pula berhadapan dengan masalah kewangan.

"Wanita sememangnya diakui akan mengalami stres akibat masalah kewangan. Saya mahu memberitahu kepada semua wanita di luar sana bahawa setiap daripada kita mempunyai potensi tinggi.

"Cuma sama ada kita mahu memberi peluang kepada diri kita sendiri atau pun tidak," jelas Dr. Miza yang kini menetap di Selayang, Selangor.

Stres juga katanya, boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan lain kepada wanita. Lebih parah apabila wanita menjadi hilang keyakinan diri dan merasakan mereka seorang yang 'kalah'.

"Di sini saya akan memainkan peranan memberikan mereka motivasi dan jalan keluar kepada masalah yang ditanggung.

"Apabila wanita berada dalam kumpulan sokongan maka mereka akan lebih yakin dan bersemangat mencapai matlamat yang lebih tinggi dalam kehidupan," jelasnya.

Dalam YPG juga, Dr. Miza menyediakan pelbagai insentif untuk ahli yang mahu mencapai cita-cita. Antara insentif yang disediakan ialah melancong ke luar negara dan pelbagai lagi tertakluk kepada apa yang dihajati ahli kumpulan tersebut.

"Pesanan saya, untuk berjaya anda perlu campakkan ego sejauhnya. Yakin bahawa potensi diri memang ada kerana akhirnya kepuasan akan diraih diri anda sendiri. Yang penting niatkan bahawa kejayaan untuk sama-sama dirasai dan bukan untuk diri sendiri," tambah beliau lagi.

Bagi yang berminat ingin mengetahui lebih lanjut tentang YPG boleh hubungi 012-3369610 atau emelkan sebarang persoalan kepada ladyberge838@yahoo.uk.

Rambut tidak sihat jejas penampilan

Posted: 20 May 2013 11:44 PM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar FAUZI BAHARUDDIN

Rambut yang dirawat akan menjadikannya lebih sihat dan mudah beralun.

UNGKAPAN rambut adalah mahkota wanita merupakan istilah yang sering digunakan apabila menyentuh mengenai keindahan rambut seseorang itu.

Walaupun ramai yang bertudung namun rambut tetap perlu dijaga dari segi kebersihan dan kesihatannya.

Rambut yang tidak sihat boleh menjejaskan penampilan dan menimbulkan perasaan tidak selesa kepada diri sendiri.

Kulit kepala juga akan terasa gatal dan rambut pula mudah gugur.

Kebiasaannya wanita yang bertudung tidak begitu mengambil berat akan kesihatan rambut, walaupun sebenarnya, kulit kepala tetap perlu dijaga terutama bagi mereka yang bertudung kerana apabila kulit kepala tidak terdedah kepada udara mudah menyebabkan rambut gugur.

Bagi memudahkan rawatan, Spa Rina Radiant menyediakan pelbagai rawatan dan dandanan rambut.

Walaupun turut menyediakan rawatan kecantikan dan spa namun 70 peratus adalah lebih kepada rawatan rambut seperti mewarna rambut, memotong dan meluruskan rambut.

Pemilik Spa Rina Radiant, Sharina Mustapha berkata, kebanyakan pelanggan yang datang ke spa miliknya menghadapi masalah kulit kepala seperti kulit kepala kering, terlampau berminyak dan berkelumumur.

''Masalah seperti ini sering dihadapi oleh wanita yang bertudung di mana rambut akan berbau hapak dan kulit kepala gatal.

''Rawatan rambut yang dilakukan di sini menggunakan bahan-bahan semula jadi seperti minyak kelapa asli yang dicampur dengan daun-daun dan rempah.

''Mula-mula kulit kepala akan disapu minyak kelapa asli dan kemudian diurut perlahan-lahan supaya minyak meresap ke dalam kulit kepala. Urutan ini juga dapat melegakan tekanan.

''Kemudian kulit kepala akan diwap selama 10 minit bertujuan memudahkan proses penyerapan minyak.

"Setelah itu dibiarkan sejuk sebelum dicuci menggunakan syampu rawatan khusus bagi masalah yang dihadapi seperti rambut gugur, kelemumur dan sebagainya,'' kata Sharina yang telah dua tahun membuka spa ini.

Tambahnya, selepas itu barulah dilakukan rawatan rambut yang bersesuaian dengan rambut seseorang itu seperti untuk rambut normal, rambut kerinting dan rambut yang telah diwarnakan.

Rawatan tersebut ujarnya akan menjadikan rambut sihat, berkilat dan lembap.

Bagi rambut yang diwarnakan, warnanya akan tahan lebih lama. Ini kerana bagi mereka yang mewarnakan rambut, rambut akan menjadi kering.

Menurut Sharina, proses akhir rawatan yang mengenakan bayaran di antara RM80 hingga RM120 mengikut panjang rambut itu disembur dengan semburan protein supaya rambut menjadi lebih kuat.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved