Sabtu, 6 April 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Alami pengalaman gaming sebenar

Posted: 06 Apr 2013 02:00 AM PDT

WALAUPUN sudah hampir dua tahun dilancarkan, namun permainan video mudah alih Playstation Vita (PSVita) terus menjadi idaman ramai 'kaki game' di seluruh negara.

Namun permainan itu masih boleh dikira baru dalam kalangan peminat permainan video tempatan. Ini kerana belum sampai setahun permainan itu berada di pasaran Malaysia.

Sony yang terkenal dalam membuat konsul permainan video sejak dahulu lagi bermula dengan Playstation, Playstation One, Playstation 2, Playstation 3 (PS3) dan Playstation Portable (PSP) sememangnya komited dalam menyediakan platform untuk permainan video.

Bagi mereka yang tidak mengetahui mengenai rangkaian Playstation terbaharu ini, Playstation Vito memberikan pelbagai ciri menarik dan pengalaman permainan video yang menyeronokkan.

Dengan menggunakan tagline 'konsul permainan video terbaik untuk orang dewasa', itu sudah cukup menggambarkan apa yang ditawarkan oleh alat permainan video tersebut.

Ada juga yang menggambarkan PSVita ini seakan konsul utama mereka iaitu PS3 tetapi dalam versi kecil dan mudah dibawa membuatkan ramai yang menantikan konsul menarik ini.

Jika dilihat ciri-ciri yang ditawarkan pada konsul bersaiz 5 inci ini, sememangnya ia sebuah gajet kecil yang mengagumkan untuk 'kaki game'.

Menggunakan paparan LED jelas dengan fungsi resolusi tinggi memberikan paparan yang terang dan seakan benar seperti bermain di televisyen.

Bukan itu sahaja, paparan itu turut dilengkapi dengan ciri sesentuh yang membolehkan pengguna menyentuh untuk membuat pilihan seperti kebanyakan telefon pintar masa kini.

Ditambah pula dengan fungsi 3G yang menghubungkan pemain dengan rakan di dalam talian untuk mode permainan secara online termasuk mengenali turutan carta sesebuah permainan video.

Kini, permainan video bukan setakat itu sahaja kerana konsul PSVita itu juga berupaya menyokong pelbagai aplikasi dari laman sosial, tayangan video dan sebagainya seperti sebuah komputer.

Paling mengagumkan adalah ia bukan sahaja menampilkan ciri pergerakan, bahkan juga dua buah kamera di bahagian hadapan dan belakang untuk fungsi persidangan video bersama rakan mahupun lawan dalam permainan video.

Jika ciri-ciri itu sudah cukup memberikan tahap keterujaan kamu meningkat, ia sebenarnya belum cukup kerana PSVita turut dilengkapi dengan GPS dan fungsi CrossPlay di antara konsul utamanya, Playstation 3.

Ini bermakna, kamu boleh berlawan dengan rakan kamu yang menggunakan PS3 dan pada masa yang sama, kamu boleh menggunakan konsul PSVita tanpa sebarang gangguan.

Selain itu, pengalaman menggunakan Joystick biasa turut diterapkan pada PSVita ini dengan adanya dua buah Analog stick untuk permainan yang lebih lancar dan sempurna.

Jadi, bagi kaki permainan video yang inginkan konsul yang boleh dikatakan amat mengagumkan ini, bolehlah mengumpul duit kamu secukupnya dari sekarang.

Ini kerana harga bagi PSVita ini hampir dengan harga PS3 di pasaran Malaysia iaitu RM1,099 untuk pakej dengan permainan video. - AMIRUL

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved