Sabtu, 6 April 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Lagi ATM dipecah, RM224,570 lesap

Posted: 06 Apr 2013 11:59 AM PDT

Oleh NORAZRIN MARZUKI
utusankota@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 6 April - Baru dua hari sebuah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) dipecah dan dilarikan tiga penjenayah di Putra Height, Subang Jaya, Khamis lalu, satu lagi kes sama berlaku di Persiaran Kewajipan dekat sini awal pagi ini.

Dalam kejadian terbaru kira-kira pukul 3 pagi itu, dua penjenayah bertindak memecahkan ATM di dalam sebuah stesen minyak menggunakan gas Oxy-acetylene sebelum melarikan wang tunai berjumlah RM224,570.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, siasatan mendapati dua lelaki bertopeng meluru masuk ke dalam premis tersebut lalu mengalihkan sebuah kamera litar tertutup (CCTV) dan menyembur dua lagi CCTV dengan cat berwarna merah.

Katanya, semasa kejadian tiada kakitangan bertugas dan rompakan itu hanya disedari semasa seorang pekerja stesen minyak tersebut mendapati pintu kaca utama premis tersebut telah dicungkil dari bawah ketika datang bertugas pukul 5 pagi.

"Berdasarkan rakaman CCTV mendapati dua suspek, masing-masing memakai baju putih dan hitam berlengan panjang, bersarung tangan dan topeng muka serta topi keledar biru bertutup.

"Selepas mengalih dan menyembur CCTV, suspek turut masuk ke bilik rakaman CCTV dan memotong bekalan elektrik untuk mengelakkan kegiatan mereka dirakam.

"Suspek kemudian memotong permukaan mesin ATM menggunakan gas Oxy-actylene dan melarikan peti berisi wang tersebut serta 40 kotak rokok jenis Dunhill. Bagaimanapun, kenderaan digunakan dalam jenayah itu belum diketahui," katanya ketika dihubungi di sini.

Beliau seterusnya berkata, siasatan polis menemukan 21 kesan cap jari di tempat kejadian dan sehingga kini kes masih dalam siasatan.

Pada Khamis lalu, tiga lelaki bertopeng nekad menceroboh sebuah bank dan melarikan mesin ATM berisi wang tunai berjumlah RM229,380 di Putra Height, Subang Jaya dekat sini.

Rumah polis ditembak

Posted: 06 Apr 2013 11:59 AM PDT

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
pengarang@utusan.com.my

SEREMBAN 6 April - Seorang pengawai polis dan keluarganya berdepan detik mencemaskan selepas rumah mereka ditembak bertalu-talu oleh dua lelaki bermotosikal di Taman Seremban Jaya di sini malam tadi, yang dipercayai mempunyai kaitan dengan satu tangkapan kes dadah.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10.30 malam itu, pegawai berkenaan tidur manakala isteri dan tiga anaknya pula sedang menonton televisyen.

Jurucakap polis berkata, terkejut dengan bunyi tembakan itu, pegawai berkenaan bergegas bangun dan menyelamatkan anak-anak serta isterinya.

Katanya, selepas tembakan itu berhenti, pegawai berkenaan meninjau di luar rumah dan melihat dua lelaki melarikan diri dengan menaiki motosikal jenis Yamaha 135LC.

"Siasatan di tempat kejadian menjumpai sembilan kelongsong peluru di depan rumah pegawai itu dan kita percaya pistol yang digunakan adalah jenis Walters 9 milimeter.

"Tembakan itu turut mengenai kereta mangsa dan bahagian rumah seperti siling di ruang tamu dan pintu. Mangsa dan keluarganya trauma namun tidak mengalami sebarang kecederaan," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Jurucakap itu memberitahu, pihaknya percaya insiden berkenaan mempunyai kaitan dengan satu tangkapan satu kes dadah baru-baru ini yang turut menyebabkan pegawai tersebut menerima ugutan.

"Buat masa ini kita menjalankan siasatan secara menyeluruh dan sedang memburu suspek yang terlibat," jelasnya.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamarudin ketika dihubungi hari ini mengesahkan kejadian itu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved