Khamis, 25 April 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Fiza gadis ekstrem

Posted: 25 Apr 2013 02:00 AM PDT

Nur Hafizah Mat Piah gadis ayu yang meminati bidang lasak.

WALAUPUN bidang ekstrem dikatakan tidak sesuai untuk fitrah wanita yang dikaitkan dengan kelembutan dan kesopanan, bagi Fiza tanggapan itu perlu diperbetulkan.

Setiap wanita harus mempunyai satu sukan yang jadi rutin mereka. Tidak semestinya sukan ekstrem. Bagi saya sukan membuatkan wanita itu lebih sihat, ceria dan baik untuk kesejahteraan mental serta fizikal.

Jangan apabila sudah berkahwin berhenti daripada aktiviti fizikal, apabila aktif lebih banyak hormon endorfin dikeluarkan dan wanita pasti lebih gembira," jelasnya.

Fiza juga mahu memberitahu kepada ibu bapa di luar sana bahawa tidak salah menggalakkan anak-anak aktif bersukan.

Bidang ini ada masa depan, jangan takut mencuba, bila aspek keselamatan diutamakan risiko kemalangan berkurangan. Saya hendak ajak ramai wanita menceburi bidang sukan ekstrem, percayalah anda pasti teruja," jelasnya.

BERBEZA pula dengan ibu yang memang menggalakkan dia bersukan. Mungkin kerana darah sukan ibunya yang aktif bermain bola jaring pada waktu muda mengalir pada anak perempuannya, jadi minat mereka sama.

Itulah cerita Nur Hafizah Mat Piah, 32, yang kini menyandang jawatan sebagai pengurus pemasaran Hikers Climber Adventure Team (HCAT) Sdn. Bhd.

Tamat sekolah bapanya menghantar dia ke kolej untuk menyambung pelajaran dalam bidang perniagaan.

Memang dia berjaya menamatkan kursus tersebut, tetapi kemudian menyambung ke bidang yang amat dicintainya iaitu sains sukan.

Saya mengambil kursus pengurusan santai yang menjurus kepada banyak aktiviti luaran. Memang itulah kepuasan saya kerana dapat mendalami bidang sukan lasak dengan modul pembelajaran yang tersusun dan diiktiraf," ujar Nur Hafizah yang ditemui di tempat kerjanya di Taman Ekstrem Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Tidak perlu melalui sesi temuduga yang banyak, Nur Hafizah mendapat tawaran kerja ketika menjalani latihan praktikal lagi.

Sudah 12 tahun saya berkhidmat dengan HCAT. Saya seronok bekerja di sini dapat terus menerus melibatkan diri dalam aktiviti belia . Semua jenis sukan ekstrem saya perlu kuasai atau sekurang-kurang tahu asasnya.

Ini kerana dalam syarikat ini saya banyak menganjurkan kem bina semangat, kem motivasi yang menggunakan pendekatan sukan ekstrem," ujar Nur Hafizah yang juga pernah memenangi Anugerah Remaja Perdana anjuran Rakan Muda.

Ternyata percaturan memberi keuntungan padanya memandangkan dia merupakan satu-satunya staf wanita yang berkhidmat dengan HCAT.

Kepuasan saya ialah apabila dapat mencabar diri. Apabila berjaya menghabiskan satu cabaran, saya akan rasa puas dan yang lebih penting untuk menceburi sukan ekstrem perlu ada stamina.

Dengan menceburi kerjaya sebegini saya bukan saja dapat pengalaman malah kesihatan saya juga dapat dicapai seiring kerjaya.

Sukan ekstrem juga bukan setakat menguji stamina malah ia menguji minda. Semua jenis sukan ekstrem saya telah cuba dan yang paling saya suka setakat ini ialah paragliding," katanya sambil menunjukkan skil memanjat dinding (wall climbing ) kepada penulis.

Menurut Nur Hafizah, untuk mahir dalam sesuatu sukan ekstrem bukan sekadar minat malah perlu mengikuti kelas bersama tenaga pengajar terlatih.

Apabila ada asas barulah aktiviti yang dilakukan boleh dibuat dengan baik malah yang paling penting aspek keselamatan sentiasa menjadi keutamaan.

Selain mengetahui asas setiap sukan ekstrem, saya juga memperkasakan diri dengan pengetahuan bantuan kecemasan. Ini memang penting kerana kebanyakan khemah yang dianjurkan di dalam hutan jadi kalau ada kecederaan, bantuan awal dapat diberi sementara menunggu bantuan selanjutnya tiba.

Alhamdulillah sejak menceburi bidang ini saya jarang mendapat kecederaan, paling pun terkena minyak panas ketika menyediakan makan malam untuk peserta kem," ujarnya.

- NOOR FAZRINA KAMAL

Penyelesaian rambut kusut

Posted: 25 Apr 2013 02:00 AM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar SAFIYANA SALIM

Zahnita Wilson (kiri), Syarifah Sofea (dua dari kanan) dan Natasha Hudson (kanan) bersama anak perempuan masing-masing mempelajari cara dandanan rambut daripada juru gaya rambut pada pelancaran Carrie Junior Kids Shampoo Detangling and Frizz Control.

MANA-mana ibu memang gemar menyikat dan mengikat rambut anak perempuan dengan pelbagai gaya. Sanggul, ekor poni dan tocang lipan, semuanya menjadi pilihan.

Seronok bila lihat anak perempuan comel dengan rambut yang terurus, tapi kasihan sekali apabila anak menjerit dek kerana rambut yang kusut dan cara menyisir rambut oleh si ibu menyakitkan kulit kepala mereka.

Apa pun ibu mana yang mahu membiarkan saja rambut anak mereka terus kusut, sisiran dilakukan berulang kali agar kekusutan dapat dileraikan.

Tindakan ini bukan saja mengundang sakit pada anak malah rambut juga mudah putus dan akhirnya menjadi rambut bercabang.

Zahnita Wilson, Natasha Hudson, Syarifah Sofea adalah antara contoh selebriti tempatan yang mempunyai anak perempuan dan mengakui mengalami pengalaman yang sama dengan ibu-ibu lain.

Namun kini mereka dan ibu-ibu lain boleh tersenyum kerana Carrie Junior Kids Shampoo mempunyai penyelesaian untuk semua masalah tersebut.

Bertempat di The Little Pantry, di pusat beli-belah IOI Puchong, Selongor, para ibu bapa baru-baru ini berpeluang melihat demonstrasi menyisir rambut kusut daripada seorang pakar rambut.

Pengurus Pemasaran Wipro Unza, Edward Chen berkata, masalah rambut kusut ini sebenarnya bermula dari usia mereka empat tahun lagi.

Kanak-kanak perempuan juga mudah menjadi obses dengan rambut mereka sama seperti ibu mereka juga.

"Mempunyai rambut yang cantik juga menjadi idaman kanak-kanak. Bagaimanapun rutin harian mereka seperti ke sekolah, bermain dan pelbagai lagi menyebabkan rambut mereka kusut dan tidak teratur.

"Di Carrie Junio kami sentiasa berusaha keras untuk meningkatkan kualiti produk seperti syampu yang terbaru ini," katanya pada majlis pelancaran produk Carrie Junior Kids Shampoo Detangling and Frizz Control.

Ia merupakan produk syampu khusus untuk kanak-kanak perempuan yang mengalami masalah rambut kerinting dan kusut apabila mengikat rambut masing-masing di bawah cahaya matahari terik.

Edward berkata, produk itu sesuai digunakan oleh kanak-kanak perempuan berumur empat tahun ke atas kerana ia lembut dan dirumus khas untuk kulit kepala dan rambut mereka.

Syampu ini didatangkan dalam tiga saiz iaitu 90 mililiter (ml) pada harga RM4.30, 280 ml (RM9.90) dan 700 ml (RM21.90).

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved