Khamis, 25 April 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kerajaan akan terus majukan pengangkutan awam - PM

Posted: 25 Apr 2013 02:11 AM PDT

Oleh SHAHRINNAHAR LATIB

KUANTAN 25 April - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kriteria utama Malaysia diiktiraf sebagai negara maju ialah apabila rakyat memilih menggunakan pengangkutan awam yang efisien walaupun mereka mampu memiliki kenderaan sendiri.

Beliau berkata, bagi mencapai hasrat itu, kerajaan Barisan Nasional (BN) akan melakukan perubahan secara tersusun dan teratur dalam memajukan perkhidmatan pengangkutan awam di negara ini.

"Saya juga umumkan di sini bahawa perkhidmatan percuma bas RapidKuantan akan diteruskan sehingga akhir Mei ini," katanya ketika berucap ketika mengadakan lawatan kerja ke Terminal Sentral di Indera Mahkota di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Projek tebatan RM266 juta selamatkan KB daripada banjir

Posted: 25 Apr 2013 12:13 AM PDT

Oleh YULPISMAN ASLI

ROMBONGAN JPPK diketuai Makhtar Mustapha menaiki bot untuk meninjau kawasan projek tebatan banjir lembangan Sungai Kelantan di Kota Bharu hari ini. - UTUSAN/IRWAN MAJID

KOTA BHARU 25 April - Projek tebatan banjir lembangan Sungai Kelantan bernilai RM266 juta yang dilaksanakan oleh Kerajaan Pusat telah berjaya menyelamatkan bandar Kota Bharu daripada terus dilanda banjir akibat limpahan air sungai ketika musim tengkujuh.

Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan (JPPK), Datuk Makhtar Mustapha berkata, projek yang dianggap istimewa itu merupakan projek terbesar setakat ini, di negeri ini dan dijadual siap sepenuhnya penghujung Jun ini.

Beliau berkata, projek itu yang dimulakan pada 2008 kini mencapai tahap pelaksanaan sebanyak 98 peratus.

"Objektif projek menyediakan infrastruktur tebatan banjir bagi mengatasi masalah banjir kilat akibat limpahan air Sungai Kelantan di bandar Kota Bharu. Pelaksanaan projek ini telah memberi manfaat besar apabila banjir tidak lagi berlaku di Kota Bharu.

"Selain itu, banyak harta benda yang sebelum ini musnah dalam banjir berjaya diselamatkan dengan pelaksanaan projek ini," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas meninjau pelaksanaan projek tersebut dengan menaiki bot bermula di Jeti Kastam di sini. Turut mengiringi beliau ialah Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Datuk Azis Yacub. - UTUSAN ONLINE

Perlindungan insurans percuma untuk warga DRB-Hicom Pekan

Posted: 24 Apr 2013 11:26 PM PDT

KAKITANGAN DRB-HICOM kelihatan teruja dapat beramah mesra dengan Najib Tun Razak ketika menyambut ketibaannya ke Majlis Mesra Perdana Menteri Bersama Warga DRB-Hicom di Pekan hari ini. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN

PEKAN 25 April - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan seramai 3,200 warga DRB-HICOM di Kompleks Automotif Pekan dan keluarga terdekat akan diberikan pelan perlindungan insurans secara percuma.

Menurut Perdana Menteri, pelan insurans jika berlaku kemalangan, ketidakupayaan kekal dan kematian itu sebagai usaha meningkatkan kebajikan pekerja serta pengiktirafan di atas usaha gigih dan dedikasi mereka selama ini.

Sementara itu, Najib berkata, Kompleks Automotif DRB-Hicom di sini dijangka menjadi hab automotif bertaraf antarabangsa dengan menjana peluang pekerjaan sebanyak 10,580 menjelang 2015.

Katanya, DRB-HICOM telah melakukan pelaburan tambahan sebanyak RM600 juta untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai hab automotif negara dan disasarkan pada jangka panjang pelaburannya mencecah RM4.5 bilion. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved