Ahad, 25 Disember 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


DAP lebih utamakan soal kuasa

Posted:

DAP lebih utamakan soal kuasa

DAP lebih utamakan soal kuasa

KUALA LUMPUR 25 Dis. - Kemelut kepimpinan yang melanda DAP Pulau Pinang merupakan bukti jelas bahawa parti itu lebih mengutamakan soal kuasa berbanding kebajikan rakyat.

Penasihat MCA Pulau Pinang, Datuk Koay Kar Huah berkata, rakyat negeri itu perlu mengambil iktibar daripada perkembangan tersebut bagi mengelak mereka terus ditipu pada masa depan.

''Barisan Nasional (BN) mungkin tidak sempurna malah tidak ada parti politik di dunia yang sempurna. Tetapi, BN di bawah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah melaksanakan langkah-langkah pembetulan menerusi program transformasi.

''Tetapi bagi parti-parti pembangkang apa yang dapat dilihat mereka lebih mengutamakan serangan peribadi dan meninggalkan kebajikan rakyat yang telah meletakkan mereka di tampuk kuasa hari ini,'' katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas kemelut DAP di negeri itu yang menyaksikan Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh meminta Timbalan Setiausaha Agung parti itu Prof. P. Ramasamy mengundurkan diri daripada menjadi Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang.

Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, Ramasamy sepatutnya meletakkan jawatan secara rela hati disebabkan gagal mematuhi arahan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP supaya tidak membuat kenyataan terbuka mengenai parti itu dan menyerang para pemimpinnya.

Kar Huah berkata, DAP perlu mengenepikan ego dengan meletakkan kepentingan rakyat di depan contohnya dalam soal pembinaan flat kos rendah yang masih gagal dilaksanakan sejak 2008.

Sementara itu, Setiausaha MCA Pulau Pinang, Lau Chiek Tuan berkata, siasatan perlu dilakukan bagi membuktikan dakwaan Ramasamy berlaku kronisme dalam parti itu.

"Oleh kerana ia melibatkan Karpal yang meminta Ramasamy mengundurkan diri daripada menjadi Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, maka DAP seharusnya membuat laporan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memastikan siasatan pihak ketiga dilakukan secara bebas.

"Dakwaan itu juga melibatkan duit pembayar cukai. Maka DAP tidak boleh mengatakan mereka akan menyelesaikan secara dalaman dan menggunakan taktik biasa, menutup mulut dengan harapan ia dapat berlalu begitu sahaja," jelasnya.

Chiek Tuan berkata, DAP juga sepatutnya mempraktikkan amalan yang selalu digembar-gemburkan pentadbiran kerajaan Pulau Pinang melalui slogan Kompeten, Akauntabiliti serta Telus (CAT).

Full content generated by Get Full RSS.

GNM anggap Mustafa Ali 'penakut'

Posted:

GNM anggap Mustafa Ali 'penakut'

GNM anggap Mustafa Ali 'penakut'

PUTRAJAYA 25 Dis. - Gabungan NGO Malaysia (GNM) menyifatkan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali seorang 'penakut' apabila mengaitkan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali dengan agenda UMNO.

Setiausahanya, Mohd. Jurit Ramli berkata, segala dakwaan Mustafa adalah rekaan semata-mata bertujuan mengelirukan penyokong Pas mengenai perjuangan Hasan.

Beliau berkata, penyokong Pas perlu sedar apa yang diperjuangkan oleh Hassan adalah Islam, kedudukan orang Melayu serta raja-raja Melayu dan bukan seperti yang didakwa Mustafa.

"Kita lihat Mustafa seolah-olah sengaja menimbulkan isu ini untuk menutup kelemahannya yang gagal memperjuangkan Islam, kedudukan orang Melayu serta raja-raja Melayu seperti yang dilakukan oleh Hasan.

"Mustafa kini umpama 'cacing kepanasan' apabila segala dakwaan yang dilemparkan kepada Hasan dijawab dengan mudah tanpa perlu masa panjang. Selepas sehari dakwaan dikeluarkan, Hasan sudah jawab, ini membuktikan bekas Pesuruhjaya Pas Selangor itu seorang yang jujur dan ikhlas," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai Hasan yang kini menjadi sasaran kritikan beberapa pemimpin tertinggi Pas ekoran tindakannya yang menyentuh soal dasar perjuangan parti berkenaan yang didakwa sudah terpesong daripada landasan sebenar dan terbaru Mustafa mengaitkan Hasan dengan agenda UMNO.

Menurut Mohd. Jurit, pemimpin Pas yang lain tidak sepatutnya takut untuk menyokong Hasan kerana apa yang diperjuangkan beliau adalah sesuatu yang amat diperlukan ketika ini.

"Jangan kerana takut kehilangan jawatan, Pemimpin Pas lain sanggup melihat pemimpin yang berwibawa seperti Hasan difitnah dengan pelbagai tuduhan.

"Saya menyokong penuh Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib yang tetap dengan pendiriannya mempertahankan Hasan dan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa walaupun kedua-duanya dikecam hebat oleh kepimpinan parti berkenaan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved