Ahad, 25 Disember 2011

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Telefon pintar untuk remaja

Posted:

Telefon pintar untuk remaja

Telefon pintar untuk remaja

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN
nazrul.sharuddin@utusan.com.my


FUNGSI pada telefon pintar Samsung Galaxy W juga tidak kurang hebatnya dalam melengkapkan keperluan komunikasi pengguna moden.


JENAMA Galaxy bagi produk telefon pintar dan komputer tablet daripada Samsung terus mendapat tempat di hati penggemar gajet negara ini.

Selain model sedia ada, syarikat teknologi tersebut baru-baru ini memperkenalkan dua lagi model telefon bimbit pintar terbaru untuk portfolio yang sama.

Samsung Galaxy W dan Samsung Galaxy Y hadir bagi melengkapkan keperluan komunikasi golongan muda yang sentiasa mencari gajet bergaya, segar serta mempunyai fungsi lengkap.

Kedua-duanya disempurnakan bersama reka bentuk dan kemasan cukup menarik selain dilengkapi prestasi komunikasi mobiliti unggul.

Pengarah Urusan Samsung Malaysia Electronics Sdn. Bhd., Kwon Jae Hoon berkata, pihaknya sentiasa komited mencari kelainan dalam setiap produk yang dihasilkan menerusi aktiviti kajian inovasi secara berterusan.

"Tujuan inovasi ini adalah untuk memberi peluang kepada setiap peringkat pengguna mengaplikasi telefon bimbit pintar secara lebih ideal.

"Apa yang unik mengenai model-model ini, kedua-duanya dibangunkan hasil gabungan idea sasaran pengguna profesional dan juga remaja.

"Menerusi pendekatan itu, kami yakin dan percaya ia mampu mewujudkan fenomena kejayaan baru untuk rangkaian produk Galaxy Samsung,'' katanya.

Untuk Samsung Galaxy W, ia dilengkapi spesifikasi teknologi yang cukup menarik di mana ia disokong oleh pemproses berkuasa 1.4GHz, sistem operasi Android Gingerbread 2.3 serta sambungan rangkaian HSDPA 14.4 Mbps.

Bagi fungsi paparan, model berkenaan tersedia dengan skrin sentuh TFT-LCD 3.7 inci sesuai untuk pelaksanaan aktiviti permainan video, pelayaran web dan tontonan video.

Tidak cukup dengan itu, ia turut dilengkapi aplikasi Samsung Game dan Music Hubs sebagai pelengkap aktiviti hiburan selain aplikasi Kies Air untuk membantu pengguna menjejak telefon mereka sekiranya disalah letak.

Sementara bagi model Samsung Galaxy Y, keunikannya ditampilkan pada pilihan warna-warna ceria seperti putih mutiara, oren, merah jambu, silver dan hitam untuk penutup belakang telefon itu.

Model kompak dengan ketebalan hanya 11.5 milimeter (mm) itu turut dipacu antaramuka TouchWiz untuk tawaran pengalaman operasi intuitif yang ringkas dan lancar.

Daripada segi saiz pula, ia selesa untuk genggaman di tapak tangan dan sesuai dimuatkan di poket menjadikannya sesuai dibawa ke mana-mana untuk keperluan hiburan pengguna.

Samsung Galaxy W dan Samsung Galaxy Y telah pun memasuki pasaran Malaysia dengan masing-masing dijual pada harga RM999 dan RM499.

Maklumat lanjut mengenainya boleh diperolehi daripada laman web www. samsung.com/my.

Full content generated by Get Full RSS.

Hibrid pertama dari Nikon

Posted:

Hibrid pertama dari Nikon

Hibrid pertama dari Nikon

Oleh: ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my

Mempertaruhkan kepantasan sistem penderia auto fokus dan kepantasan sistem pemprosesan imej menerusi penderia imej CMOS, Nikon kini memperkenalkan siri baru keluarga kamera kompaknya iaitu Nikon 1 J1 dan Nikon 1 V1.

Kedua-duanya merupakan model pertama bagi siri Nikon 1 yang juga kamera kompak digital lensa boleh tukar dijana oleh enjin pemproses kelajuan tinggi - EXPEED 3.

Penderia imej CMOS juga dipertingkatkan kepada format CX menggantikan format sistem yang sedia ada iaitu Nikon FX dan DX.

Malah, Nikon 1 J1 dan Nikon 1 V1 turut dilengkapi dengan sistem tapak lensa (lens mount) yang terbaru.

Bersama sistem tapak lensa terbaru ini, ia bukan sahaja menyokong lensa dari jenis 1 NIKKOR VR 10-30 milimeter (mm) f/3.5-5.6, 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6, 1 NIKKOR 10mm f/2.8 and 1 NIKKOR VR 10-100mm f/4.5-5.6 PD-ZOOM sahaja malah tapak lensa F-NIKKOR.

Selain itu, sensitiviti maksimum untuk ISO juga turut dipertingkatkan dari 100 hingga 3200 kepada ISO maksimum 6400 bersama mod Hi 1.

Ia juga memiliki tiga jenis mod pemeteran iaitu Matrix Metering, Center-Weighted Metering dan Spot Metering.

Reka bentuk kedua-dua kamera itu juga lebih ringan dan kompak selain mudah untuk dioperasikan menjadikan keduanya sangat sesuai untuk kegunaan seharian.

Ia sesuai untuk dibawa ke mana-mana majlis khas, percutian serta merakam aktiviti seharian atau kejadian yang tidak dijangka.

Terdapat empat mod pilihan untuk merakam gambar pegun (still imej) mahu pun video iaitu Motion Snapshot, Smart Photo Selector, Still Image serta Movie.

Antara lebihan lain adalah sistem auto fokus hibrid iaitu integrasi antara sistem auto fokus serta poin pemfokusan yang lebih jelas bagi memudahkan rakaman subjek yang sedang bergerak laju.

Kelebihan tersebut membolehkan pemiliknya merakamkan subjek yang sedang bergerak seperti aktiviti sukan, kanak-kanak atau haiwan yang mana pergerakannya sukar diramal.

Di tambah dengan kelajuan rakaman 10 rangka sesaat (fps) secara berterusan membolehkan pelbagai situasi dapat dirakam dengan baik.

Bagi mod Motion Snapshot, ia berfungsi bagi menggabungkan imej pegun bersama video bagi memberikan kesan situasi dramatik pada imej yang dirakamkan.

Terdapat empat tema dalam mod ini yang boleh dipilih seperti Beauty, Waves, Relaxation dan Tenderness.

Manakala mod Smart Photo Selector bertindak sebagai pemilih gambar yang terbaik untuk di simpan di mana gambar yang tidak menepati kehendak seperti gambar kabur tidak akan disimpan.

Ia bertujuan memudahkan pemiliknya menyimpan gambar yang terbaik dan turut menjimatkan ruang unit penyimpanan data imej.

Bagi Nikon 1 J1, ia dilengkapi skrin paparan TFT LCD 460k-dot seluas 3.0 inci. Mana kala Nikon 1 V1 pula dilengkapi skrin paparan TFT LCD 921k-dot juga seluas 3.0.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved