Ahad, 25 Disember 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Festival Seni eratkan sekolah dan IPT

Posted:

Festival Seni eratkan sekolah dan IPT

Festival Seni eratkan sekolah dan IPT

Oleh MOHD. FADZLY MOHD. IZAB
pendidikan@utusan.com.my


Para pelajar tingkatan lima Sekolah Seni Malaysia Johor Bahru mengadakan Persembahan Kesenian bertemakan 'Nostalgia... ada yang lama, ada yang baru' pada Festival Mutiara Seni 2011 di UiTM Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.


Penganjuran Festival Mutiara Seni (FMS) dilihat mampu menjadi pemangkin kepada usaha jalinan hubungan antara pihak sekolah dan institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini selaras dengan matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

Buktinya, penganjuran FMS oleh Bahagian Kokurikulum dan Kesenian KPM ini melibatkan jalinan usaha sama Sekolah Seni Malaysia (SSM) Johor Bahru dan SSM Kuching dengan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam sebagai tuan rumah.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong (gambar kecil) berkata, usaha penganjuran festival ini adalah bertepatan dengan saranan kerajaan untuk merapatkan jaringan industri antara peringkat sekolah dengan IPT tempatan.

"Sesungguhnya penganjuran FMS ini adalah penting serta memberi makna besar dalam usaha membudayakan kreativiti dan inovasi dalam bidang kesenian, sebagai komitmen berterusan untuk menambah baik sistem pendidikan di negara kita," katanya pada majlis kemuncak festival itu di UiTM, Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

FMS 2011 bermula dengan acara pembukaan iaitu Pameran Seni Visual yang mempamerkan hasil karya atau pameran terakhir pelajar tingkatan lima sekolah seni ini selamam berada di sekolah berkenaan.

Festival itu turut dimeriahkan dengan Persembahan Kesenian yang bertemakan "Nostalgia.. ada yang lama, ada yang baru" yang merupakan acara kemuncak festival selama empat hari itu.

Menurut Ka Siong, FMS dirancang bagi memberi peluang kepada semua pelajar mempraktikkan ilmu yang telah dipelajari secara formal atau sebaliknya semasa proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas

"Saya berharap program sebegini dapat membuka ruang dan peluang kepada semua pelajar Sekolah Seni Malaysia menyahut cabaran dan membuktikan kepada semua pihak bahawa ilmu yang ditimba memberikan satu gambaran menyeluruh tentang proses P&P yang diterima oleh mereka adalah luas, berkesan dan boleh dipertontonkan kepada umum mengikut peredaran masa," jelasnya.

Selain itu katanya, tema festival tersebut dilihat bertepatan dengan saranan Perdana Menteri, supaya para pelajar dapat melakukan anjakan paradigma pemikiran kepada produktiviti diiringi dengan kreativiti dan inovasi agar kekal relevan dalam persaingan di peringkat global kelak.

"Bagi menyahut seruan, peluang yang ini perlu diambil perhatian yang serius oleh semua pelajar bagi melengkapkan lagi kemahiran kesenian mereka dari sudut teori dan praktikal agar dapat dipraktikkan secara efektif dan efisien dalam program mega seumpama ini.

"Diharap agar usaha murni FMS tahun ini akan terus menempa kecemerlangan bagi meningkatkan sistem pendidikan ke tahap terbaik dan seterusnya menjadikan pendidikan di Malaysia disanjung tinggi oleh masyarakat kerana hasil kerja yang cemerlang berasaskan inovasi dan kreativiti," ujar beliau.

Program ini kemudian diakhiri dengan Majlis Graduasi pelajar-pelajar tingkatan lima yang telah menamatkan persekolahan yang juga sebagai pengiktirafan terakhir buat mereka yang merupakan perintis Sekolah Seni Malaysia.

Full content generated by Get Full RSS.

Klinik Bijak Matematik mantapkan penguasaan murid

Posted:

Klinik Bijak Matematik mantapkan penguasaan murid

Klinik Bijak Matematik mantapkan penguasaan murid


Zullaili Harun (kiri) bergambar bersama ibu bapa dan para peserta Klinik BIjak Matematik Adap Utusan Malaysia di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Klinik Bijak Matematik ADaP Utusan Malaysia berjaya meningkatkan kebolehan murid menguasai kemahiran asas subje k itu.

Program anjuran Unit Pendidikan Utusan Malaysia dengan kerjasama EZ-Math itu diadakan dalam dua sesi melibatkan murid tahap satu pada hari pertama dan murid tahap dua pada hari berikutnya.

Pengasas EZ-Math, Zullaili Harun berkata, penganjuran Klinik Bijak Matematik bertujuan meningkatkan kebolehan murid-murid dalam fakta asas matematik seperti menguasai sifir, tambah, tolak, darab dan bahagi.

"Melalui teknik EZ-Math yang diperkenalkan, murid-murid akan mampu menjawab soalan secara spontan dan tidak lagi perlu mengira menggunakan jari.

"Teknik asas yang diperkenalkan semasa klinik ini akan membantu murid-murid untuk mengira dengan lebih cepat seterusnya membolehkan mereka menguasai apa yang diajar oleh guru semasa di dalam kelas," katanya selepas tamat klinik itu di Pusat Latihan Utusan Malaysia, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Program selama dua hari itu disertai 80 murid berusia lapan hingga 12 tahun dari sekolah-sekolah rendah sekitar Lembah Klang.

Tambah Zulalaili, teknik yang diperkenalkan amat mudah dan ia boleh terus dikuasai oleh para peserta dalam tempoh tidak sampai satu hari.

"Para peserta diberikan ujian selepas tamat klinik tersebut dan keputusan ujian itu menunjukkan kesemua peserta mampu menguasai teknik tersebut namun ia perlu dipraktikkan di rumah agar teknik itu dapat terus dimantapkan.

"Ibu bapa para peserta turut diberikan taklimat untuk membimbing anak mereka mengamalkan teknik EZ-Math semasa di rumah," jelasnya.

Kepada pihak sekolah, organisasi atau syarikat yang berminat untuk menganjurkan program Klinik Bijak Matematik ini, bolehlah menghubungi Encik Fauzi Hamdan di talian 019-5716282 atau Puan Farnida (016-2338954) untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved