Khamis, 1 Disember 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Tak sempat selamat barangan

Posted:

Tak sempat selamat barangan

Tak sempat selamat barangan

Oleh MOHD. AINUDDIN ALIFF SALEHUDEN
kota@utusan.com.my


SEORANG penduduk, Mohd. Nazri Jumuri terpaksa mengangkut buah kelapa sawit yang telah dipetik menggunakan sampan setelah Kampung Sungai Sireh di Tanjung Karang mengalami banjir semalam. – utusan/ saharuddin ABDULLAH


TANJONG KARANG 1 Dis. – Meskipun masih berpantang selepas melahirkan anak pertamanya pada 5 November lalu, Noor Azizah Mohd. Tugi, 23, perlu menempuh cabaran getir berikutan Kampung Sungai Sireh di sini dilanda banjir sehingga menyebabkan 208 penduduk terpaksa dipindahkan.

Dia yang kini ditempatkan di pusat penempatan sementara di balai raya kampung itu bagaimanapun tetap bersyukur kerana keperluan asas untuk bayi lelakinya itu sempat diselamatkan daripada rosak akibat bencana alam tersebut.

"Walaupun bersedih, saya tetap bersyukur kerana hanya peti sejuk dan mesin basuh yang rosak akibat banjir. Barang berharga lain sempat diselamatkan.

"Malah, saya juga gembira dengan kemudahan di penempatan sementara ini yang bersih dan selesa selain layanan baik yang diberikan petugas yang ditugaskan di sini," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Seorang lagi mangsa yang ditemui, Misnan Paiman, 52, berkata, dia terkilan apabila mendapati tilam kesihatan yang dibelinya pada harga lebih RM1,000 rosak teruk kerana tidak sempat diselamatkan dalam kejadian tersebut.

"Saya dan isteri baru bangun dari tidur untuk solat subuh pada pagi Selasa lalu dan menyedari rumah kami telah dimasuki air. Selepas diperiksa, saya mendapati tilam kesihatan yang dibeli beberapa tahun lalu telah rosak dibasahi air banjir.

"Bukan itu saja, katil, almari serta set dapur saya juga rosak teruk kerana dimasuki air," katanya yang menggunakan rakit batang pokok pisang buatannya untuk keluar dari kawasan rumahnya yang teruk dinaiki air.

Seorang suri rumah, Juhriah Tosan (gambar), 21, berkata, ketika menyedari rumahnya dinaiki air, dia dan suaminya bersama anak mereka berusia lapan bulan ketika itu sedang nyenyak tidur.

"Akibat banjir itu, perabot serta barang elektrik milik kami rosak teruk kerana tidak sempat diselamatkan.

"Saya berharap keadaan banjir ini akan surut segera supaya kami sekeluarga boleh kembali ke rumah selain memastikan bayi kami ini tinggal dalam keadaan selesa," katanya yang kini berlindung di penempatan sementara di Sawah Sempadan di sini.

Full content generated by Get Full RSS.

Banjir kilat: 2 kereta terkandas

Posted:

Banjir kilat: 2 kereta terkandas

Banjir kilat: 2 kereta terkandas


ANGGOTA skuad penyelamat DBKL berusaha menarik keluar sebuah kereta Perodua MyVi yang terkandas dalam banjir kilat yang berlaku di Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 1 Dis. - Hujan lebat yang melanda ibu negara sejak pukul 5 petang ini mengakibatkan dua buah kereta terperangkap dalam banjir kilat yang berlaku terus berlaku di Jalan Chan Sow Lin, berhampiran stesen transit aliran ringan (LRT) di sini hari ini.

Dua buah kereta tersebut iaitu Volkswagen GTI dan Perodua MyVi diliputi banjir sehingga setengah badan apabila pemandu kenderaan tersebut masing-masing tidak menyedari kawasan jalan sepanjang kira-kira 100 meter itu telah dinaiki air setinggi 0.3 meter.

Seorang daripada pemilik kereta itu, Lee Xin Yee berkata, kereta Volkswagen miliknya tiba-tiba mengharungi banjir kilat yang dalam dan tanpa disedari air mula masuk sedikit demi sedikit.

"Ketika kejadian, hujan lebat dan saya dalam perjalanan pulang ke rumah sebelum kenderaan saya terperangkap dalam banjir kilat.

"Saya tidak sedar tiba-tiba laluan berselekoh di bawah jambatan ini dinaiki air banjir yang tinggi. Tanpa membuang masa, saya segera keluar dari kereta untuk menyelamatkan diri," katanya ketika ditemui pukul 6 petang ini.

Sementara itu, skuad penyelamat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengambil masa kira-kira sejam untuk mengeluarkan kedua-dua kenderaan itu dari kawasan banjir.

Beberapa anggota polis trafik turut kelihatan di tempat kejadian bagi mengawal keadaan lalu lintas ekoran jalan tidak dapat digunakan.

Full content generated by Get Full RSS.

Paip pecah: 150,000 akaun di Gombak, KL terganggu

Posted:

Paip pecah: 150,000 akaun di Gombak, KL terganggu

Paip pecah: 150,000 akaun di Gombak, KL terganggu

KUALA LUMPUR 1 Dis. - Sebanyak 150,000 akaun pengguna di wilayah Gombak dan sebahagian Kuala Lumpur mengalami gangguan bekalan air apabila berlaku kejadian paip pecah berdekatan Hospital Selayang, Selayang semalam.

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) memaklumkan saluran paip yang pecah tersebut membekalkan air kepada 104 kawasan di wilayah Gombak dan Kuala Lumpur.

Pengarah Eksekutif, Bahagian Hal Ehwal Korporat Syabas, Abdul Halem Mat Som hari ini berkata, kawasan di wilayah Gombak yang terlibat ialah Kawasan Perindustrian Batu Caves, Jalan Gombak, pekan Setapak, Jalan Genting Klang, seluruh Hulu Klang, sebahagian Jalan Ampang, seluruh pekan Ampang, AU 1 hingga AU 5 dan Keramat.

Di wilayah Kuala Lumpur pula, kawasan yang akan mengalami gangguan ialah keseluruhan Jalan Semarak, sebahagian kawasan Ampang, keseluruhan kawasan Cheras Batu 2 dan Batu 3 serta keseluruhan kawasan Pandan.

"Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Kuning telah diaktifkan oleh Syabas Wilayah Gombak dan Kuala Lumpur pada pukul 3.45 petang semalam berikutan kejadian paip dari jenis mild steel (MS) berukuran 2,000 milimeter dari Kolam Air Dusun Kubung (di Gombak) telah pecah.

"Kejadian ini berpunca daripada kerja-kerja pembinaan oleh pihak ketiga dan telah disahkan pada waktu tengah hari.

"Pengaktifan ERP Kod Kuning adalah untuk memastikan agar kawasan-kawasan terlibat mendapat bantuan dan usaha mengatasi masalah bekalan air kepada pengguna dapat dilakukan dengan segera," katanya.

Jelas beliau, bagi mengurangkan jumlah kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air tidak berjadual ini, Syabas telah meminta pihak operator loji rawatan air untuk meningkatkan pengeluaran dari sumber-sumber yang lain dan juga menyalurkan sumber alternatif ke kawasan terlibat.

Tambah Abdul Halem, Syabas juga telah menyediakan sebanyak 42 buah lori tangki dalam keadaan tunggu sedia sekiranya diperlukan.

"Kerja-kerja pembaikan telah selesai kira-kira pukul 2 pagi hari ini dan bekalan air pulih secara berperingkat-peringkat ke kebanyakan kawasan terlibat pada pukul 12 tengah hari," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved