Rabu, 28 Disember 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Harapan baru pengurusan sisa pepejal negara

Posted:

Harapan baru pengurusan sisa pepejal negara

Harapan baru pengurusan sisa pepejal negara

Oleh Sakini Mohd Said


Mohd. Zain Hassan (kiri sekali) bersama penduduk menunjukkan tanda bagus pada majlis penyerahan tong sampah baru secara percuma bertempat di Jalan Burhanuddin Helmi, Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur baru-baru ini.


Air larut resap (leachate) meleleh sepanjang jalan, masa kutipan tidak mengikut jadual ditetapkan, sampah bertaburan, bau memualkan dan pandangan menjijikkan.

Itu adalah antara rungutan masyarakat terhadap perkhidmatan yang diberikan syarikat konsesi negara dalam menjalankan kewajipan memungut sisa pepejal di kawasan perumahan dan sebagainya.

Tidak pernah lekang di bibir masyarakat akan bait-bait kata mengeksplisitkan ketidakpuasan hati perkhidmatan syarikat konsesi negara sama ada dalam kalangan jiran, rakan sepejabat mahupun penggunaan media.

Namun demikian, penguatkuasaan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 pada 1 Septemper lepas, seolah-olah memberikan harapan baru kepada masyarakat dan negara.

Menerusi penguatkuasaan akta ini, kesemua mata ditumpukan khusus kepada peranan syarikat konsesi dalam mengevolusikan perkhidmatan ditawarkan kepada masyarakat.

Impian masyarakat melihat transformasi bersifat holistik yang diinginkan selama ini agar tiada lagi senario sedemikian serta matlamat negara mencapai status negara maju, diyakini dapat direalisasikan menerusi pelaksanaan akta berkenaan.

Akan begitu, ia merungkai kepada persoalan adakah syarikat konsesi seperti Alam Flora sudah bersedia dalam perjalanan misi itu?

Masakan tidaknya, pengurusan sisa pepejal kepada Alam Flora telah bermula sejak 1997 lagi, bermakna usia tanggungjawab syarikat konsesi ini kepada negara sudah mencecah 14 tahun.

Bukan satu masa yang singkat, kerana sepanjang tempoh itu adalah sewajarnya pengurusan sisa pepejal bagi kawasan yang dipertanggungjawabkan kepada Alam Flora sudah mencapai tahap memberangsangkan namun ia masih lagi disusuli dengan pelbagai rungutan.

"Penswastaan secara interim telah berlangsung selama 14 tahun bermula 1997 lagi di bawah pemantauan PBT (Pihak Berkuasa Tempatan). Sebelum itu, pengurusan sisa pepejal adalah di bawah kelolaan PBT.

"Dengan terlaksananya penswastaan ini, (pelaksanaan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007), kini pihak PBT lebih fokus menjalankan pelbagai tugas seperti kutipan cukai bangunan, isu buat jalan, lampu rosak tanpa fokus pada isu sampah lagi," kata Ketua Pegawai Eksekutif Alam Flora Sdn. Bhd. Mohd. Zain Hassan kepada Bernama sambil tidak mahu menyalahkan sesiapa akan senario pengurusan sisa pepejal sebelum ini.

Mungkin disebabkan kepelbagaian tugas yang dibahukan ke atas PBT, menyebabkan usaha pemantauan terhadap isu pembuangan sampah tidak dapat direalisasikan sepenuhnya.

Bagaimanapun, tidak lagi menerusi penguatkuasaan akta ini.

Menerusi akta itu, bukan sahaja kerajaan dapat menguatkuasakan pelaksanaan penswastaan perkhidmatan kutipan sisa pepejal isi rumah dan pengambilalihan pengurusan daripada PBT malah ditetapkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang lebih ketat kepada syarikat konsesi yang dilantik.

Alam Flora yang bertanggungjawab terhadap kawasan tengah dan timur Semenanjung Malaysia, merangkumi seluas 63,000 kilometer persegi, berusaha mengubah pengurusan sisa pepejal secara berperingkat-peringkat.

"Sekarang ini kita akan dipantau oleh satu badan di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan iaitu PPSPPA (Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam) yang difahamkan mempunyai lebih 1,000 pegawai yang akan memantau dari segi kualiti kerja kami.

"Ketika ini, Alam Flora diberi satu tahun grace period ataupun peralihan bermula 1 September lepas sehingga akhir Ogos tahun depan.

"Semasa proses peralihan ini Alam Flora bertanggungjawab menyediakan kenderaan baru, membeli dan mengedar tong sampah baru kepada masyarakat.

"Menjelang 1 September 2012, bermulalah tahun pertama untuk Alam Flora menjalankan 30 peratus kawasan yang dikenakan KPI baru merangkumi enam kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Kuantan, Pekan dan dua lagi PBT yang dicadangkan untuk diambil alih pada tahun hadapan iaitu Kuala Terengganu dan Kota Bahru," katanya.

Tambah Mohd. Zain, proses peralihan yang berakhir 2015 akan menyaksikan kesemua 32 kawasan (tidak termasuk Selangor) di bawah penyeliaan Alam Flora akan menggunakan KPI penswastaan penuh yang lebih ketat. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Berbelanja ikut keperluan

Posted:

Berbelanja ikut keperluan

Berbelanja ikut keperluan

Oleh ZUHAYATI YAZID


Berbelanja keperluan sekolah anak-anak mengikut keperluan supaya tidak membazir. - Gambar hiasan


PENGGAL persekolahan 2012 bakal bermula minggu depan. Jika sebelum ini ibu bapa berhabisan belanja untuk perayaan kini tibalah masa pula untuk berbelanja keperluan anak-anak ke sekolah.

Lazimnya, keperluan ini memerlukan kos yang agak tinggi apatah lagi bagi yang mempunyai anak yang ramai ke sekolah.

Jika dahulu RM200 mungkin cukup untuk keperluan seorang anak tetapi musim sekarang dengan keadaan yang serba mahal, nilai tersebut sudah tidak mencukupi.

Malah, harga sepasang kasut sekarang melebihi RM30 itu belum lagi ditambah dengan sepasang baju baru dan keperluan yang lain.

Bagi yang berkemampuan ia mungkin tidak memberi masalah namun bagi ibu bapa yang berpendapatan sederhana dan rendah ditambah lagi memiliki anak yang ramai dan bersekolah, keadaan itu sangat membebankan.

Diakui bahawa pada zaman sekarang tidak seperti 20 atau 30 tahun lepas, semua harga barangan atau perkhidmatan telah berlipat kali ganda lebih tinggi.

Kalau dahulu, anak-anak dibekalkan wang saku RM2 tetapi sekarang harga nasi lemak sahaja melebihi harga itu.

Keadaan ini menuntut ibu bapa supaya bersikap lebih 'berkira' dengan anak-anak mereka selain mengamalkan sikap berjimat cermat.

Menurut Pengasas Hijrah Wealth Management, Rohani Shahir, ada banyak kaedah yang boleh dipraktikkan oleh ibu bapa dalam mendepani permasalahan sebegini.

Antaranya adalah mengajar anak-anak untuk faham dan mengamalkan budaya berjimat cermat dan tidak bermewah-mewah.

"Dalam situasi ini kita perlu mendidik mereka supaya tidak terikut-ikut gaya berbelanja besar seperti rakan-rakan yang berada, sebaliknya berbelanja sekadar berpada-pada dan mengikut kemampuan diri,'' ujarnya.

Dalam situasi sedemikian katanya, ajarlah anak-anak supaya berjimat cermat dan tidak terlalu mengikut hati membeli keperluan.

"Didiklah anak-anak supaya membeli barangan yang perlu sahaja dan tidak membazir, sekiranya barang lama boleh digunakan, apa salah terus digunakan,'' ujarnya lagi.

Katanya lagi, banyak cara untuk menjimatkan belanja kita kita benar-benar mahu berbuat demikian, kepada keluarga besar, buku abang atau kakak misalnya boleh digunakan lagi, begitu juga dengan pakaian seragam sekolah yang masih elok digunakan.

"Jika baju masih elok, tidak salah kalau 'ditukar milik' kepada adik pula,'' ujarnya lagi.

Dalam situasi itu, beritahu anak-anak bahawa barangan tersebut masih elok dan masih boleh digunakan.

Keadaan ini katanya, sekali gus mendidik anak-anak supaya berjimat cermat dan juga bertolak ansur sejak daripada kecil lagi.

Dalam masa sama, beritahu mereka tentang keadaan sebenar iaitu dalam situasi ekonomi tidak menentu, anak-anak perlu dilatih supaya mengetahui 'aliran tunai' duit perbelanjaan mereka.

Dengan cara ini, anak-anak faham jika duit keluar itu lebih banyak daripada duit masuk, ini menunjukkan bahawa mereka mungkin perlu menyingkirkan apa-apa pembelian barangan yang tidak patut dan merugikan.

Kaedah ini juga boleh melatih anak-anak supaya mempunyai wang simpanan untuk tujuan kecemasan dan keperluan terdesak pada masa hadapan.

Sementara itu, pensyarah, Sekolah Pengajian Pengurusan, Kolej Perniagaan Universiti Utara Malaysia (UUM), Noor Hilyati Alilah pula berpendapat, sikap ibu bapa sebenarnya mencorakkan keperibadian anak-anak.

Dalam situasi ini, ibu bapa perlu bersikap lebih bertanggungjawab dan berdisiplin dalam menguruskan keperluan anak-anak.

"Dalam situasi membeli keperluan anak-anak, ibu bapa disaran supaya menyimpan keperluan itu daripada awal tahun lagi.

"Tidak salah, kalau ibu bapa membuat simpanan dari awal tahun lagi, keadaan ini menjadikan wang yang disimpan itu boleh digunakan pada akhir tahun yang sememangnya memerlukan kos yang sangat tinggi.

"Jika RM50 sebulan disimpan, pastinya jumlah tersebut sudah memadai untuk keperluan dua orang anak, keadaan ini juga membuatkan ibu bapa sendiri tidak perlu mengeluarkan kos lain untuk membeli keperluan sekolah anak-anak,'' katanya lagi.

Katanya lagi, keadaan itu juga membuatkan ibu bapa tidak 'pening kepala' untuk memikirkan untuk mencari dana lain untuk tujuan membeli keperluan persekolahan anak-anak.

Dalam pada itu, beliau juga turut menyarankan supaya ibubapa membuat persediaan secara berperingkat-peringkat,

Keadaan itu, tegasnya membuatkan ibu bapa tidak perlu mengeluarkan kos yang banyak untuk membuat keperluan anak-anak.

"Tidak salah kalau membuat persediaan awal dan membeli sedikit demi sedikit sejak awal lagi untuk keperluan anak-anak, keadaan ini sebenarnya mampu mengurangkan kos,'' katanya lagi.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved