Jumaat, 25 November 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


10 ikon pelancongan baharu

Posted:

10 ikon pelancongan baharu

10 ikon pelancongan baharu


Muhyiddin Yassin bertanya sesuatu kepada Maruwan Romli (tiga kiri) ketika melawat peniaga-peniaga pasar pada Program Turun Padang Timbalan Perdana Menteri ke Pekan Sungai Lalang, Bedong, semalam. - UTUSAN/Halim Khalid


IPOH 24 Nov. - Kerajaan negeri memperkenalkan enam kluster mengandungi sekurang-kurangnya 10 ikon pelancongan yang akan menjadi pemangkin dalam menjayakan kempen Tahun Melawat Perak 2012.

Exco Pelancongan negeri, Datuk Hamidah Osman (gambar) berkata, enam kluster tersebut merangkumi Ipoh (Gopeng, Batu Gajah, Kampar); Taiping (Matang, Kuala Gula, Kuala Sepetang, Larut); Kuala Kangsar (Sungai Siput); Royal Belum-Lenggong, Pulau Pangkor - Lumut dan Teluk Intan (Kampung Gajah, Perak Tengah).

Sepuluh ikon pelancongan itu ialah bandar raya Ipoh, Zoo Taiping, Kuala Kangsar, Hutan Royal Belum, Pulau Orang Utan Bukit Merah, Air Panas Sungai Klah, Gua Tempurung, Hutan Paya Bakau Matang dan Taman Herba.

"Kluster pelancongan ini dirancang dalam bentuk risalah, antara lain meliputi jejak warisan, pelancongan dan alam sekitar yang merangkumi informasi melibatkan destinasi menarik, makanan, tempat tinggal dan pengangkutan," katanya pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Ke-12 di sini, hari ini.

Beliau menjawab soalan lisan Datuk Rusnah Kassim (BN-Ulu Kinta) yang meminta penjelasan tempat-tempat yang akan dipromosi oleh kerajaan negeri sempena TMP 2012.

Dalam pada itu, menjawab soalan tambahan Rusnah, beliau mengakui masih terdapat kelemahan di peringkat hadapan melibatkan petugas Pusat Penerangan Pelancongan (TIC) di negeri ini dalam menyampaikan maklumat kepada pelancong.

Sehubungan itu, katanya, satu kursus intensif selama sehari telah dijalankan melibatkan golongan itu termasuk pihak hotel, pemandu teksi dan penyedia produk pelancongan selain mewujudkan 10 kiosk interaktif di pusat-pusat awam seperti stesen kereta api dan lapangan terbang.

Beliau menambah, setiap hotel di negeri ini juga bakal diwajibkan menghidang produk makanan tradisi di Perak seperti limau Tambun dan kopi putih Ipoh supaya ia dapat dipromosi dan dikenali pengunjung terutamanya dari luar negara.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved