Jumaat, 25 November 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


6 ditahan, makmal dadah dibongkar

Posted:

6 ditahan, makmal dadah dibongkar

6 ditahan, makmal dadah dibongkar

KUALA LUMPUR 25 Nov. - Polis menumpaskan sindiket memproses dan mengedar dadah di sekitar Lembah Klang dengan tertangkapnya enam orang termasuk pasangan suami isteri dalam tiga serbuan berasingan di sekitar Ampang, pada Sabtu dan Ahad lalu.

Dalam serbuan itu, polis turut membongkar sebuah makmal mini yang dijalankan pasangan suami isteri terbabit di sebuah rumah teres dua tingkat, Taman Melor, Ampang, dekat sini.

Suspek lelaki berusia 45 tahun tersebut didapati memiliki dua rekod lampau berkaitan kes penipuan manakala isterinya berusia 44 tahun tiada rekod.

Dalam serbuan di rumah berkenaan, pihak polis turut merampas pil-pil Eramin 5, ganja, ekstasi dan peralatan memproses dadah.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, kejayaan itu bermula dengan penahanan dua lelaki dan seorang wanita di sebuah rumah di Taman Ampang Hilir pada Sabtu lalu.

Katanya, kesemuanya berusia 24 hingga 28 tahun diberkas pukul 12 tengah hari kerana disyaki terlibat dalam pengedaran dadah dan samun.

"Polis turut merampas lapan walkie-talkie, komputer riba, dua pucuk pistol tiruan, pistol renjatan elektrik daripada mereka.

"Susulan tangkapan tersebut, polis menahan seorang lagi pengedar berusia 26 tahun dan merampas kira-kira 80 gram pil Eramin 5. Suspek bekerja sebagai penjual cakera padat.

"Bertindak atas maklumat, polis menyerbu makmal mini itu pada keesokannya. Polis siasat sama ada semua suspek memperoleh dadah daripada pasangan suami isteri itu," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya, dekat sini hari ini.

Kata Amiruddin, dalam kesemua serbuan itu, dua buah kereta dan wang tunai bernilai RM70,000 dirampas nilai keseluruhan berjumlah RM564,452.

Katanya, kesemua tangkapan tersebut disiasat mengikut Seksyen 39(B) Akta Dadah Berbahaya 1952 direman dari 20 November hingga 27 November ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Kumpulan samun treler ditumpaskan

Posted:

Kumpulan samun treler ditumpaskan

Kumpulan samun treler ditumpaskan

JOHOR BAHRU 25 Nov. - Kurang 24 jam melarikan dua buah treler berisi muatan biji plastik bernilai RM167,400, polis berjaya menahan lapan suspek terlibat termasuk dua wanita di Kulaijaya di sini, pada 11 November lalu.

Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff, kesemua suspek yang berusia 27 hingga 56 tahun itu ditahan di kawasan perindustrian Senai di sini, hasil maklumat seorang mangsa samun.

Menurutnya, mangsa yang merupakan warga Indonesia itu disamun dan diikat tiga lelaki di sebuah bengkel di Jalan Gunung Pulai, Kulaijaya, sebelum suspek melarikan dua treler berisi biji plastik.

"Polis yang menerima laporan menubuhkan satu pasukan khas bagi menjejaki kumpulan berkenaan dan dalam tempoh 24 jam berjaya ditumpaskan.

"Hasilnya, polis menemui satu kepala lori, dua treler dan 77 guni berisi biji plastik yang digunakan dalam pembuatan barangan plastik, serta wang tunai RM6,800," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata, pemeriksaan mendapati kesemua suspek yang direman sehingga 30 November ini tidak mempunyai rekod jenayah lampau.

Katanya, polis memburu tiga lagi ahli kumpulan tersebut yang masih bebas bagi siasatan kes mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan dan Seksyen 397 Kanun Keseksaan.

Katanya lagi, mereka yang dicari ialah A. Devendran atau Jagen, 27, beralamat di 55, Jalan Nilam 10, Taman Datuk Yahya Saban, Ulu Tiram; Teo Lee Bak yang juga dikenali sebagai Uncle atau Allen, 51, beralamat di 81, Jalan Riang 4, Taman Gembira, di sini dan Pang Young Woei yang juga dikenali sebagai John atau Awei, 33, beralamat di 10-M Kampung Paya Pulai, Segamat.

Dalam perkembangan lain, katanya, polis menahan empat lelaki rakyat Myanmar yang disyaki terlibat dalam satu kes pembunuhan membabitkan lelaki senegaranya di Taman Senai Baru, Senai di sini 22 November lalu.

"Semua mereka ditahan kerana dipercayai terbabit dalam pergaduhan melibatkan sekumpulan lelaki Myanmar dan Nepal. Mangsa cedera parah dan meninggal dunia di hospital.

"Keempat-empat lelaki yang berusia 21 hingga 30 tahun yang disyaki terlibat dalam kejadian pukul 11.45 malam itu direman sehingga 30 November ini untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved